[Testcase] St. Petersburg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een maandje of anderhalf geleden naar St. Petersburg geweest. Ik heb daar aardig wat foto's gemaakt. De meeste zagen er uiteraard niet uit :X maar hieronder heb ik een selectie die toch wel aardig gelukt is. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

Alle foto's zijn gemaakt met Canon Powershot S2 IS, zonder filters, tripod enz. Het was regenachtig weer jammer genoeg dus ik heb soms wel aan het contrast zitten knutselen...

1. In de trein naar St. Petersburg
1. In de trein naar St. Petersburg; 1/60; F2.7; Onbewerkt
Erg mooie oude trein en strenge controle, vooral toen ik de douanebeambte (klein vrouwtje dat streng wou doen) uit ging lachen >:)

2. Brug over de Neva
2. Brug over de Neva; 1/125; F4.0; Contrast ietsjes verhoogd
Het was nogal heiig, dus ik heb het contrast iets verhoogd. De foto is genomen vanaf een boot. Zelfde geldt voor de volgende foto.

3. Nog een keer dezelfde brug
3. Nog een keer dezelfde brug; 1/200; F4.0; Ook hier het contrast ietsjes verhoogd

4. Oude woonboot in de Neva
4. Oude woonboot in de Neva; 1/80; F4.0; Van kleur naar sepia veranderd en rood versterkt
Het lag helemaal vol met dit soort woonboten, maar dit was toch wel een zeldzaam wrak... En er woonde ook nog iemand in want er kwam rook uit een schoorsteentje ergens.

5. Rivier de Neva
5. Rivier de Neva; 1/100; F4.0; Op zelfde manier bewerkt als de woonboot
Foto is genomen vanaf de brug naar het Peter en Paul's Fort. De brug die je op de achtergrond ziet is dezelfde als op foto's nummer 2 en 3. Op de achtergrond staat de Admiraliteit.

6. Kerk voor de Redder van het Verspilde Bloed
6. Kerk voor de Redder van het Verspilde Bloed; 1.0 sec; F4.0; Lelijk verkeersbord weggewerkt
Toevalstreffer... Gemaakt met mijn camera op de railing van een brug.

7. Obelisk voor de Hermitage
7. Obelisk voor de Hermitage; 1/100; F4.0; Electriciteitskabels (op advies van Nomad85 beter) weggewerkt

8. Gang in de Hermitage
8. Gang in de Hermitage; 1/10; F4.0; Onbewerkt
Gigantisch groot paleis met hele mooie klassieke schilderijen (heb ik ook zat foto's van). Ik ben erin verdwaald... je kan er makkelijk dagenlang rondzwerven.

9. Nog een keer Hermitage
9. Nog een keer de Hermitage; 1/8; F4.0; Geprobeerd scherper te maken, maar niet echt gelukt... Iemand nog tips?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2006 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 14:04:
[afbeelding]
1/8; F4.0; Geprobeerd scherper te maken, maar niet echt gelukt... Iemand nog tips?
De onscherpte heb je te danken aan de hele lange sluitertijd. Die kun je korter maken door een hogere ISO te gebruiken. Of flitsen; maar ik niet in hoeverre je mooi egaal een hele hal kan inflitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nummer je foto's even, dat praat makkelijker.
7 moet je trouwens echt even wat beter shoppen, want ik zie nu echt te duidelijk waar je hebt zitten clonen.

1: Leuke foto, maar wat staat er onderin de foto? Verder niet heel erg bijzonder, erg hard en je flits staat er wel wat lelijk op in het midden van de foto

2: leuke foto, maar jammer dat het onscherp wordt naar achteren, zo te zien. Behalve de brug is er weinig te zien op de foto

3: niet zo bijzonder, donkere gebieden zijn erg dichtgelopen, weinig detail te zien (het is er wel)

4: Bewerking doet de foto goed, leuke foto. Dat het onderwerp er zonder compositie op staat (gewoon in het midden) vind ik hier ook niet storen.

5: Heb weinig met deze foto.

6: Mooie foto, fijne vlakverdeling met het water, brug en paleis (?)

7: Lijkt niet scherp? Bovendien staat hij er maar een beetje midden in je frame....geen spannende foto

8: Doordat je hem op ooghoogte gemaakt hebt verlies je al veel creative mogelijkheden. Het is leuk dat je dit zag en op de foto wou zetten, maar denk dat er meer in zat.

9: Inderdaad is er niks scherp, een onscherpe foto scherp maken kan gewoon niet. Je kan wel USM gebruiken, maar dit krijg je niet meer goed. Verder ook een beetje flets moet ik zeggen. Iets waar al je foto's nogal last van hebben

Ik geef hard commentaar, maar dan kan je er ook meer mee. 4 en 6 zijn je mooiste vind ik, vooral omdat de rest flets is en vaak geen geweldige compositie heeft. Bovendien denk ik dat je meer uit kan halen in PS.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nomad85 schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 15:22:
Nummer je foto's even, dat praat makkelijker.
7 moet je trouwens echt even wat beter shoppen, want ik zie nu echt te duidelijk waar je hebt zitten clonen.
Foto's genummerd en ik heb foto 7 aangepast... Het was inderdaad nogal duidelijk 8)7
1: Leuke foto, maar wat staat er onderin de foto? Verder niet heel erg bijzonder, erg hard en je flits staat er wel wat lelijk op in het midden van de foto
Flits wat weggehaald. Nu beter?
2: leuke foto, maar jammer dat het onscherp wordt naar achteren, zo te zien. Behalve de brug is er weinig te zien op de foto

3: niet zo bijzonder, donkere gebieden zijn erg dichtgelopen, weinig detail te zien (het is er wel)

4: Bewerking doet de foto goed, leuke foto. Dat het onderwerp er zonder compositie op staat (gewoon in het midden) vind ik hier ook niet storen.

5: Heb weinig met deze foto.

6: Mooie foto, fijne vlakverdeling met het water, brug en paleis (?)

7: Lijkt niet scherp? Bovendien staat hij er maar een beetje midden in je frame....geen spannende foto.

8: Doordat je hem op ooghoogte gemaakt hebt verlies je al veel creative mogelijkheden. Het is leuk dat je dit zag en op de foto wou zetten, maar denk dat er meer in zat.

9: Inderdaad is er niks scherp, een onscherpe foto scherp maken kan gewoon niet. Je kan wel USM gebruiken, maar dit krijg je niet meer goed. Verder ook een beetje flets moet ik zeggen. Iets waar al je foto's nogal last van hebben
Jammer dat er niets aan te doen is... Maar flitsen was vanwege de grootte van de hal niet echt een optie en ik had toen ik de foto maakte niet gezien dat ie onscherp was:(
Ik geef hard commentaar, maar dan kan je er ook meer mee. 4 en 6 zijn je mooiste vind ik, vooral omdat de rest flets is en vaak geen geweldige compositie heeft. Bovendien denk ik dat je meer uit kan halen in PS.
Het commentaar stel ik zeker op prijs. Ik moet toch ergens beginnen met leren en dat gaat beter met hard commentaar.
Wat kan ik doen aan de 'fletsheid' van de foto's? Photoshoppen? Of is dat iets dat min of meer hand in hand gaat met zwart-wit foto's? Verder vroeg ik me af of je nog tips hebt voor betere composities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:05:
Jammer dat er niets aan te doen is... Maar flitsen was vanwege de grootte van de hal niet echt een optie en ik had toen ik de foto maakte niet gezien dat ie onscherp was:(
Gewoon even wat belangrijke dingetjes van de cam in de gaten houden. Als de sluitertijd bijvoorbeeld onder de 1/25e komt, dan word het handheld al wat moeilijker om 'em goed scherp te krijgen; hoewel dat per persoon verschilt. Zoals ik al zei: in die indoors-setting was een hogere ISO-waarde een juiste keuze geweest :) Dan word je sensor wat gevoeliger en zijn kortere sluitertijden mogelijk (nadeel is wel dat je foto iets meer ruis zal bevatten).

Verder vind ik F/4 iets te karig voor buitenfoto's zoals deze; dan zou ik toch meer richting F/8 neigen, dat je scherptediepte wat groter word. Bij #7 zie je bijvoorbeeld goed dat door de kleine DOF [1] niet veel scherp is.

[1] scherptediepte
Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:05:
Wat kan ik doen aan de 'fletsheid' van de foto's? Photoshoppen? Of is dat iets dat min of meer hand in hand gaat met zwart-wit foto's? Verder vroeg ik me af of je nog tips hebt voor betere composities.
PhotoShop is inderdaad een mogelijkheid; verder heb je nog wat gratis bewerkingsprogrammaatjes; ook een optie. Nummer 6 vind ik opzich wel mooi; door het nachtelijk sfeertje springt het licht er mooi uit. Dat zou wel een geschikte foto zijn om es te gaan bewerken.

[ Voor 23% gewijzigd door Silent Thunder op 09-12-2006 17:43 ]