Serieuze problemen met draadloze verbinding

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb een D-Link wireless gaming router staan beneden. Mijn onderbuurmeisje, bovenbuurjongen, en server, zijn allemaal draadloos verbonden. Mijn laptop is ook altijd draadloos op dit netwerk aangemeld geweest.

Plotseling, out of the blue, verlies ik de verbinding met mijn netwerk op mijn laptop. Als ik probeer te herstellen, dan is de melding 'kan actie niet voltooien: kan geen verbinding maken met draadloos netwerk'. Ik detecteer mijn netwerk wel, en er staat ook 'dit is een voorkeursnetwerk' en 'verbinding: automatisch' maar toch heb ik geen verbinding... want als je verbinding hebt staat er gewoon 'verbonden'.

Afbeeldingslocatie: http://xs110.xs.to/xs110/06496/netwerken.JPG.xs.jpg

Wat heb ik geprobeerd:

Rebooten
Verbinding herstellen:

Afbeeldingslocatie: http://xs110.xs.to/xs110/06496/herstellen.JPG.xs.jpg

draadloze kaart uit de laptop halen en opnieuw plaatsen
draadloze kaart deinstalleren en opnieuw installeren
Router resetten
firewall uitzetten
andere draadloze netwerkkaart geprobeerd (linksys pcmcia kaartje, deze detecteerde helemaal geen netwerken dus dat ging helaas niet)
Macadress filtering uitgezet
Laptop gescand op virussen en spyware

Als ik mijn laptop via een kabel met de router verbind, dan heb ik gewoon internet. Maar omdat het apparaat bij mijn buurmeisje staat loopt er een kabel door haar kamer, dit is dus puur een noodoplossing. Ik kan geen permanente kabels trekken hier in huis.

Het idiootste is, dat de verbinding altijd goed gewerkt heeft. Van de 1 op de andere minuut knalt de verbinding eruit en kom ik er niet meer in. Het netwerk is WPA beveiligd en heeft ook MAC-Adress filtering, dus ik sluit de mogelijkheid van hackers eigenlijk uit.

Ik ben echt ten einde raad en snap echt niet wat hier nu ineens aan de hand is. Als ik in de logs van de router kijk zie ik geen enkel bericht dat de verbinding naar mijn ip of macadress geweigerd of foutief zou zijn. Kort gezegd, mijn verzoek tot verbinding komt waarschijnlijk niet eens bij de router aan...

• ruud2all
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:02
zitten er meer wifi netwerken in de omgeving die op hetzelfde kanaal zitten? Zo ja, wissel het kanaal eens.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
ruud2all824 schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:08:
zitten er meer wifi netwerken in de omgeving die op hetzelfde kanaal zitten? Zo ja, wissel het kanaal eens.
Hij stond op 'auto channel scan'. Toen ik dat uitzette, en zelf een kanaal koos, kreeg ik ineens draadloze verbinding, maar wel een heel onstabiele. Zou er dan toch ergens een stoorzender zitten? Ik heb hier niet aan gedacht omdat alle andere wireless clients gewoon verbinding hebben, alleen ik niet.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hmm.. ik heb nu kanaal 1 gekozen in plaats van 6 of 11, vanuit de denkwijze dat een lagere Ghz-Band een betere penetratiegraag heeft, net zoals met 900/1800 band gsm netwerken. Ik lijk nu weer een stabiele draadloze verbinding te hebben.

Thanks voor de goeie tip, dit lijkt wel het probleem te zijn :)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 13:46
Het kan ook nog zijn dat je buurmeisje/jongen de wereld der torrents heeft gevonden.

Veel routers kunnen de vele connecties die een torrent client opent (als je hem standaard installeerd) niet aan. Een goed voorbeeld hiervan zijn de WRT54G v.5 routers van linksys en de Copperjet 816-2p, maar er zullen ongetwijfeld veel meer routers zijn die gewoonweg de rekencapaciteit niet hebben om al deze connecties tegelijk te kunnen routeren.

Dus advies: probeer ook eens een andere router, of ga even informeren of er programma's gebruikt worden die veel connecties open zetten, en probeer deze dan softwarematig te limiteren.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
rdfeij schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:24:
Het kan ook nog zijn dat je buurmeisje/jongen de wereld der torrents heeft gevonden.

Veel routers kunnen de vele connecties die een torrent client opent (als je hem standaard installeerd) niet aan. Een goed voorbeeld hiervan zijn de WRT54G v.5 routers van linksys en de Copperjet 816-2p, maar er zullen ongetwijfeld veel meer routers zijn die gewoonweg de rekencapaciteit niet hebben om al deze connecties tegelijk te kunnen routeren.

Dus advies: probeer ook eens een andere router, of ga even informeren of er programma's gebruikt worden die veel connecties open zetten, en probeer deze dan softwarematig te limiteren.
Nou, ik ken ze beide, en ze zijn beiden complete leken. Ze hebben niet de kennis/schijfruimte om aan torrents te beginnen. Vooral de buurjongen die wel gewoon een pc heeft, weet nog maar net hoe hij moet msn'en en het ding aan en uit moet zetten. Ook omdat deze router gepositioneerd word door D-link als een hoog capaciteits gaming router, lijkt me onvoldoende capaciteit geen issue.

Wel een goed iets om rekening mee te houden. Ik heb gamefuel om mijn bandbreedte veilig te stellen wanneer ze echt veel bandbreedte gaan trekken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De problemen zijn weer terug, en erger dan ooit. Raar is, het blijft zich nu beperken tot problemen alléén op mijn laptop. Hierin zit een Intel Pro/Wireless 2200BG kaartje, minipci. De antennes gaan in het scherm.

Ik heb in principe altijd verbinding met de router, en dit met een signaalsterkste van 100%. Ik krijg ook gewoon een IP-adres wanneer ik verbind. Echter, ik kom niet op internet. Ik kan zelfs mijn router niet altijd pingen. Ik krijg dan op 2 van de 4 tries een timeout... dus het zit hem zeker weten in de verbinding tussen router en laptop. De server draait ook op wireless (daar typ ik nu dus op) en geeft nóóit problemen.

Wat ik heb hier nu nog aan geprobeerd te doen:

- Format C: en nieuwe windows install
- Nieuwste drivers geinstalleerd voor de kaart
- Alle instellingen op max gezet (verzendsterkte, etc)
- Verbinding meerdere malen uit/inschakelen
- 'Repareren' en 'herstellen'
- de router pingen (zie boven)
- Andere wireless kaart geprobeerd (pcmcia, maar die bleek niks te kunnen opvangen, vreemd genoeg)

Ik heb de nieuwste MCafee 2007 Internet security draaien. Als ik de firewall hiervan compleet uitschakel (die van windows staat sowieso standaard uit) blijft het probleem zich voordoen. Het manifesteert zich in dat ik soms wel op internet kom, maar meestal extreem traag, en vaak helemaal niet. Soms kan ik uren online spelen maar met een stevige latency, terwijl ik bij een succesvolle ping gewoon minder dan 1ms naar de router heb.

Als ik geen verbinding heb, kan ik wel gewoon herstellen, ipadres krijgen, etc, maar ik kom gewoon het internet niet op. Zou mijn wireless kaartje naar de klote zijn? Ik heb er vaak genoeg mee op andere netwerken gezeten (o.a. bij mijn vriendin) en daar heb ik nooit problemen gehad...

Eerder heeft het verwisselen van wireless kanaal op de router nog wel geholpen, maar ook dat mag nu niet meer baten. Gezien de lijst met zaken die ik geprobeerd heb, denk ik ook echt dat het probleem in de laptop zit, maar kan niks nieuws meer verzinnen. Een nieuwe Minipci-kaart is vrij prijzig en wil ik dus niet zomaar proberen.

Wat te doen? :'(

Verwijderd

2 triviale dingetjes die bij mij wel hebben gewerkt, maar die je misschien al hebt geprobeerd:
- de router 20 seconden loskoppelen van lichtnet
- Laptop loskoppelen van de adapter, accu eruit halen voor 20 seconden ..

Ik weet het, het is een long shot, maar in sommige gevallen werkt het.

Je hebt verder geen dect telefoon (basisstation) of andere 2.4 ghz apparaten tussen de router en je laptop in staan?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 00:44:
2 triviale dingetjes die bij mij wel hebben gewerkt, maar die je misschien al hebt geprobeerd:
- de router 20 seconden loskoppelen van lichtnet
- Laptop loskoppelen van de adapter, accu eruit halen voor 20 seconden ..

Ik weet het, het is een long shot, maar in sommige gevallen werkt het.

Je hebt verder geen dect telefoon (basisstation) of andere 2.4 ghz apparaten tussen de router en je laptop in staan?
Adapter (ik neem aan dat je de minipci kaart bedoelt) heb ik er meerdere malen verwijderd en herplaatst inderdaad. Dit hielp niet. Router loshalen en aansluiten (effectief resetten dus) heb ik ook al vaak gedaan, maar dit helpt ook niet. Zoals ik al zei, gebaseerd op het feit dat alléén mijn laptop er last van heeft, en niet de 3 andere pc's in het netwerk, vermoed ik dat mijn laptop het probleem is. Maar alle hardware werkt prima en het probleem komt alleen maar voor bij de combinatie laptop - router. Het heeft echter ook maanden goed gewerkt, en mijn laptop doet het nog steeds goed op andere netwerken. Er zit dus totaal geen logica in :{

Ik heb wel (aan de andere kant van de kamer, zo'n 5 meter van de laptop vandaan 2 grote speakers staan (grote magneten dus) maar deze staan niet in de 'baan' tussen router en laptop. Naast de laptop staan wel 2 crt monitoren, een IIyama en een IBM, maar dat is altijd al zo geweest en dat ging eerder ook nooit mis. Ik heb nu even tijdelijk een AP gepakt, op mijn lanpoort aangesloten en gebruik deze nu even als ontvanger voor mijn laptop. Dit werkt natuurlijk perfect, maar is geen lange termijn oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-01-2007 11:34 ]

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 11:33:
[...]

Adapter (ik neem aan dat je de minipci kaart bedoelt) heb ik er meerdere malen verwijderd en herplaatst inderdaad. Dit hielp niet. Router loshalen en aansluiten (effectief resetten dus) heb ik ook al vaak gedaan, maar dit helpt ook niet. Zoals ik al zei, gebaseerd op het feit dat alléén mijn laptop er last van heeft, en niet de 3 andere pc's in het netwerk, vermoed ik dat mijn laptop het probleem is. Maar alle hardware werkt prima en het probleem komt alleen maar voor bij de combinatie laptop - router. Het heeft echter ook maanden goed gewerkt, en mijn laptop doet het nog steeds goed op andere netwerken. Er zit dus totaal geen logica in :{

Ik heb wel (aan de andere kant van de kamer, zo'n 5 meter van de laptop vandaan 2 grote speakers staan (grote magneten dus) maar deze staan niet in de 'baan' tussen router en laptop. Naast de laptop staan wel 2 crt monitoren, een IIyama en een IBM, maar dat is altijd al zo geweest en dat ging eerder ook nooit mis. Ik heb nu even tijdelijk een AP gepakt, op mijn lanpoort aangesloten en gebruik deze nu even als ontvanger voor mijn laptop. Dit werkt natuurlijk perfect, maar is geen lange termijn oplossing.
Probeer eens al je voorkeursnetwerken te verwijderen, en het huidige opnieuw toe te voegen. En pak anders nog even netstumbler om te kijken of er nog meer draadloze netwerken in de buurt zijn, die mogelijk het jouwe verstoren.

Wat betreft leken en torrent oid, ook leken kunnen limewire en andere troep prima installeren + gebruiken. Geloof me, mn zus kan nog steeds geen bijlages met de mail versturen, maar downloaden via limewire gaat prima..

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 11:39:
[...]

Probeer eens al je voorkeursnetwerken te verwijderen, en het huidige opnieuw toe te voegen. En pak anders nog even netstumbler om te kijken of er nog meer draadloze netwerken in de buurt zijn, die mogelijk het jouwe verstoren.
Ook gedaan, meerdere keren per week, maar hielp niet. Er zijn inderdaad meerdere netwerken (waaronder 2 zeer sterk aanwezige speedtouch (:r) netwerken) maar die staan bij 'excluded' in de Intel pro wireless settings.
Wat betreft leken en torrent oid, ook leken kunnen limewire en andere troep prima installeren + gebruiken. Geloof me, mn zus kan nog steeds geen bijlages met de mail versturen, maar downloaden via limewire gaat prima..
Klopt, maar dan zou iedereen er last van moeten hebben. Mijn server heeft nergens moeite mee en altijd een perfecte verbinding, en ik ook, nu ik die DWL2100+ als client gebruik... het is alleen de laptopverbinding die moeilijk doet.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb netstumbler nu geinstalleerd. Ik kan de 4 netwerken nu zien (inclusief het mijne). Hoe kan ik nu bepalen welke wie stoort of niet? Ik zie wel dat de 2 speedtouch netwerken inderdaad op 6 werken, waar die van mij ook op stond toen ik dit topic startte.

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 11:33:
[...]

Adapter (ik neem aan dat je de minipci kaart bedoelt) heb ik er meerdere malen verwijderd en herplaatst
Nee, ik doelde op de lichtnetadapter van je laptop. Dus kompleet de stroom eraf halen inclusief je accu.

Wat gebeurt er trouwens als je met je laptop naast het accesspoint (of wifi router) staat?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:41:
[...]

Nee, ik doelde op de lichtnetadapter van je laptop. Dus kompleet de stroom eraf halen inclusief je accu.

Wat gebeurt er trouwens als je met je laptop naast het accesspoint (of wifi router) staat?
Dat staat ie praktisch :P

Verbinding heb ik dus wel, ik krijg gewoon (meestal) een IP-adres als ik opnieuw verbind, of herstel.. het is de verbinding zelf die onstabiel is. Als ik IE open krijg ik gewoon 'bezig met zoeken naar pagina' en dan na even wachten 'pagina kan niet worden weergegeven'. Even later kan hij het zomaar weer wel doen.

Als ik tijdens zo'n blackout een ping naar de router doe, krijg ik gemiddeld 2 uit 4 keer een succesvolle ping, van <1ms, de mislukte keren geven gewoon een timeout.

Stroom eraf halen is al 100keer gebeurt, dus dat kan het niet zijn.

Verwijderd

toevallig geen nieuwe internet security software geinstalleerd recentelijk? Ik heb deze problemen ook gehad, maar bij mij lag het aan de nieuwe internet security van Kaspersky.

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
Klinkt als een interferentieprobleem. Als je binnen het radiobereik van meerdere access points valt (ook die met hetzelfde SSID), zullen de signalen interferen. Een "afstand" van minimaal 5 tussen de kanalen wordt aangeraden om daar zo min mogelijk last van te hebben. Dus bijvoorbeeld kanaal 1, 6 en 11 op een plek zullen elkaar minimaal storen. Het is dus van belang een verstandig kanaal te kiezen.
Overigens storen DECT telefoons, magnetrons, babyfoons etc. ook

[ Voor 7% gewijzigd door DennisBoom op 09-01-2007 14:10 ]

Geen beurs, geen tempo

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-02 17:23
Je kunt wellicht ook nog de stroomvoorziening naar het wirelesskaartje van je laptop verbeteren door de instelling hiervoor aan te passen bij de eigenschappen ervan. Default staat die waarde (schuifbalk) op 1/3e van het totaal, als je de waarde ophoogt gaat bij mij in ieder geval de verbinding een stuk minder snel naar de 36 of 48 Mbps, en blijft dus op 54 hangen wat ook een betere verbinding geeft.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:52:
toevallig geen nieuwe internet security software geinstalleerd recentelijk? Ik heb deze problemen ook gehad, maar bij mij lag het aan de nieuwe internet security van Kaspersky.
Nee, ik heb alweer een tijdje Mcafee IS 2007 erop staan, en dat is altijd goed gegaan. Zelfs als ik deze uitschakel, vertoont het probleem zich nog.
Klojum schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:11:
Je kunt wellicht ook nog de stroomvoorziening naar het wirelesskaartje van je laptop verbeteren door de instelling hiervoor aan te passen bij de eigenschappen ervan. Default staat die waarde (schuifbalk) op 1/3e van het totaal, als je de waarde ophoogt gaat bij mij in ieder geval de verbinding een stuk minder snel naar de 36 of 48 Mbps, en blijft dus op 54 hangen wat ook een betere verbinding geeft.
Dat is dus het gekke: Ik heb mijn verzendsterkte aan beide kanten (router en laptop) op 100% staan, maar hij zakt geregeld naar 36 24 af.

Wat betreft de kanalen: Ik ontvang hier in huis 4 netwerken: Dat van mezelf, eentje genaamd link, en 2 van kpn (speedtouch). De kpn's zitten op 6, Link op 11, en ik op 4. Ik heb ook al geprobeerd op 1, 2, 3, 11 en 13, maar dat blijkt het probleem maar tijdelijk te verhelpen.

Nogmaals, er zijn nog 3 andere pc's in huis aanwezig, (een sony centrino laptop, een IBM server met D-link g520 pci ontvanger en een Fujitsu Siemens pc met Dlink USB ontvanger) en die hebben allemaal geen problemen...

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Heeft er misschien niet iemand die in Breda woon een ander Mini-Pci adaptertje dat ik een weekje zou kunnen lenen om te proberen of dat het probleem is? Als het dat is koop ik wel gelijk een 108mbps adaptertje, aangezien de router dat ook ondersteunt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Kick?

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Heb je er al aan gedacht dat je accesspoint gewoon stuk kan zijn?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
metallicelmo schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 17:04:
Heb je er al aan gedacht dat je accesspoint gewoon stuk kan zijn?
Heb jij het topic wel goed gelezen? :P

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
HTT-Thalan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 17:05:
[...]

Heb jij het topic wel goed gelezen? :P
Jawel,, ik mag het eigenlijk ook niet zeggen maar het blijft wel een D-link he....

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
metallicelmo schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 17:21:
[...]

Jawel,, ik mag het eigenlijk ook niet zeggen maar het blijft wel een D-link he....
Nou, ze zijn aardig goed geworden de laatste tijd, voor thuisgebruik lijkt het me sowieso onzinning een Cisco o.i.d. neer te zetten. Anyway, ik denk dat uit het topic wel al redelijk duidelijk op te maken valt dat mijn laptop de enige is met dit probleem - alle andere pc's in huis werken zonder problemen op deze router.
Pagina: 1