Toon posts:

Externe monitor op macbook - philips 190C - niet full-screen

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik nog een laptop had met XP erop kon ik mijn externe monitor aansluiten en dan had ik fullscreen (Zonder zwart balken) een beeldresolutie van 1280-1024.

Ik heb dezelfde monitor nu aan mijn macbook hangen. Ook 1280-1024 maar nu met een gigantische balk eronder.

Monitor: Philips 190C
Max reso: 1280-1024
Max reso macbook: 1440-10xx

Enig idee hoe je het fullscreen krijgt?

(Macbook nog geen dag in gebruik)

Bij Synchrone weergave werkt fullscreen NIET.
Bij extended desktop wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2006 12:45 ]

Verwijderd

Muis naar externe scherm bewegen, en daar de instellingen veranderen. Die worden dan aangepast voor dat scherm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 12:37:
Muis naar externe scherm bewegen, en daar de instellingen veranderen. Die worden dan aangepast voor dat scherm!
Synchroon staat uit. Dus resolutie is goed. Als ik nu synchroon aan zet(want zo moet het draaien) dan krijg ik de balk er weer bij.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 12:58:
[...]

Synchroon staat uit. Dus resolutie is goed. Als ik nu synchroon aan zet(want zo moet het draaien) dan krijg ik de balk er weer bij.
De maximale resolutie van je MBP (neem ik aan) is 1440 x 900 - wanneer je dit synchroon gaat draaien met een monitor met een native resolutie van 1280x1024 krijg je -voor zover mijn kennis reikt- vanzelfsprekend zwarte balken boven en onder, door het verschil in aspect ratio. Ofwel: verhouding van het beeld.

Als je beeldvullend 1280x1024 op je externe scherm zou krijgen, zou je links en rechts een stuk van je MBP beeld missen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:54:
[...]

De maximale resolutie van je MBP (neem ik aan) is 1440 x 900 - wanneer je dit synchroon gaat draaien met een monitor met een native resolutie van 1280x1024 krijg je -voor zover mijn kennis reikt- vanzelfsprekend zwarte balken boven en onder, door het verschil in aspect ratio. Ofwel: verhouding van het beeld.

Als je beeldvullend 1280x1024 op je externe scherm zou krijgen, zou je links en rechts een stuk van je MBP beeld missen...
Het is gewone macbook.. Maar die kan een externe resolutie bereiken van 1440-10xx.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:56:
[...]
Het is gewone macbook.. Maar die kan een externe resolutie bereiken van 1440-10xx.
Ah ok - verkeerd begrepen. Maar situatie blijft hetzelfde: als je de externe monitor aansluit alszijnde een extended desktop, dan zal de MB op zoek gaan naar de maximale (native) instellingen.
Wanneer je echter synchrone wilt weergeven, zal hij de MB als eikpunt gebruiken. En aangezien deze een bredere verhouding heeft dan de externe monitor in dit geval, zal je zwarte balken houden...

Was net bezig met een uitlegje, maar ging uit van een MBP - principe blijft hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: http://faux.nl/dump/monitorextern.jpg

Hoop dat je hier wat aan hebt!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Synchrone weergave betekent dat niet alleen op twee monitoren hetzelfde beeld wordt weergegeven, maar ook dat de resolutie van beide beeldschermen identiek is. Je externe beeldscherm neemt in dit geval dus de resolutie van het interne scherm van de MacBook aan en dat is wat die zwarte balken veroorzaakt. Zou je de resolutie van het interne scherm van de MacBook instellen op 1280x1024 (als dat zou kunnen), dan zou je op het scherm van de MacBook zwarte balken zien (of een naar de schermgrootte geëxtrapoleerde weergave) en op je externe scherm een passend beeld.

Om op beide schermen een qua resolutie optimale weergave te hebben, zou je er in dit geval dus voor moeten kiezen om synchrone weergave uit te zetten :) .

edit:
zie ook Faux hierboven dus :) !

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 12:25:
Toen ik nog een laptop had met XP erop kon ik mijn externe monitor aansluiten en dan had ik fullscreen (Zonder zwart balken) een beeldresolutie van 1280-1024.

Ik heb dezelfde monitor nu aan mijn macbook hangen. Ook 1280-1024 maar nu met een gigantische balk eronder.

Monitor: Philips 190C
Max reso: 1280-1024
Max reso macbook: 1440-10xx

Enig idee hoe je het fullscreen krijgt?

(Macbook nog geen dag in gebruik)

Bij Synchrone weergave werkt fullscreen NIET.
Bij extended desktop wel.
Synchrone weergave gaat helaas niet werken (in 1280x1024), maar wat je wel kunt doen doen (tenminste, zo heb ik t zelf opgelost) is van het macbook-scherm een secundair display maken.

Ga dan naar System Preferences -> Display -> Arangement. Daar zie je een schematisch overzicht van beide schermen. Sleep dan de witte balk van je macbook-scherm naar je philips-scherm. Op deze manier wordt je Philips scherm het 'hoofd' scherm (gewoon op 1280x1024, zonder zwarte balken) en je macbook-scherm het secundaire scherm.

Je kunt je macbook-scherm nou gewoon blijven gebruiken (gebruik het zelf voor itunes) of je klapt je macbook dicht (gaat ie slapen, maar daarna kun je m weer wakker maken door een extern keyboard in te pluggen (of een ander usb-apparaat, daar wordt ie ook al wakker van)).
Het macbook-scherm wordt dan uitgeschakeld.

Verwijderd

Hm,

op de Applesite staat toch echt het volgende:
  • Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige "native" resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 1920 x 1200 pixels op een extern beeldscherm, beide met miljoenen kleuren

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2006 17:55 ]

Pagina: 1