Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Belastingdienst maakt geld over naar verkeerde rekening

Pagina: 1
Acties:
  • 2.063 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 08:02
5 jaar geleden is mijn vrouw bij haar vorige vriendje weg gegaan, samen hadden ze een en/of rekening. Haar ex is met deze rekening door gegaan echter zonder haar naam. Ondertussen heeft die Ex een vrouw en is verliefd/verloofd/getrouwd whatever.

Een tijdje terug kreeg mijn vrouw zoals gebruikelijk 1 x per kwartaal een aanslag voor haar motorrijtuigen belasting. echter door vakantie, verhuizen, trouwen etc etc is ze deze aanslag vergeten te betalen met als gevolg dat er aanmaning-kosten bij kwamen,

Ze maakt dat totaal bedrag over naar de belastingdienst en krijgt 2 weken later een brief terug dat ze die aanslag niet kunnen koppelen aan het bedrag wat ze moest betalen dus wordt een deel van het bedrag (de normale vordering) terug gestort op haar rekening, Wat blijkt nu! dit is haar oude en/of rekening van haar ex.

na telefonisch contact met de belasting dienst wordt het probleem volledig bij ons neer gelegd, wij hadden er voor moeten zorgen dat de rekeningnummers zouden kloppen. Dus wij vragen verder en komen tot de conclusie dat alle rekening nummers kloppen (voorlopige teruggave etc etc) behalve dat nummer voor de motorrijtuigen belasting. Wij werden nog net niet uitgemaakt voor domme koeien maar we waren stom geweest om dat niet te wijzigen want we hadden kunnen weten dat de belastingdienst daar het oude nummer voor gebruikt want het wordt tenslotte voorgedrukt op de acceptgiro kaarten.

De belastingdienst weigert tot nu toe om het geld terug te storten, want het is tenslotte ons probleem we moeten eerst bij de bank een verklaring gaan halen dat de rekening niet meer van mijn vrouw is. De bank (postbank) hebben we gebeld en die hebben ons al te kennen gegeven dat dit moeilijk is i.v.m. de wet op de privacy.

Tot nu toe krijgen we weinig medewerking van de belastingdienst... zou de ombudsman iets zijn?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan die ex toch bellen en vragen of hij dat geld naar je vriendin wil overschrijven?

[ Voor 6% gewijzigd door Sendy op 09-12-2006 11:29 ]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

bonzz.netninja

Niente baffi

je moet even nagaan op het een beschikking of besluit (besluit zal trouwens wel niet kunnen bij de belastingdienst) is, en dan gewoon de gebruikelijke bezwaarprocedure starten. imho

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-11 08:01
Ik werk zelf bij een bank. Maar , en sorry dat ik het zeg, ik vind het af en toe ook behoorlijk dom hoe mensen met deze zaken omgaan. De belastingdienst vermeld netjes een rekeningnummer op acceptgiro's enz en als je zelf dan niet oplet, tja.

Vervolgens proberen mensen de verantwoordelijkheid bij de belastingdienst en soms zelfs bij de bank te leggen. Behoorlijk dom

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

bonzz.netninja

Niente baffi

xxxMaverick schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 11:56:
Ik werk zelf bij een bank. Maar , en sorry dat ik het zeg, ik vind het af en toe ook behoorlijk dom hoe mensen met deze zaken omgaan. De belastingdienst vermeld netjes een rekeningnummer op acceptgiro's enz en als je zelf dan niet oplet, tja.

Vervolgens proberen mensen de verantwoordelijkheid bij de belastingdienst en soms zelfs bij de bank te leggen. Behoorlijk dom
Ik hoop dat we in een systeem leven waar een fout maken niet meteen je 'kop kost'. In vind de situatie van de TS goed voorstelbaar, en zou het op zijn minst jammer vinden als de belastingdienst niet wat coulanter zou kunnen reageren. Natuurlijk praat ik niet de eigen verantwoordelijkheid weg die ook de TS heeft, maar ik heb niet het gevoel dat er enig kwaad opzet of laks gedrag aan ten grondslag ligt. Het klinkt mij gewoon als een menselijke fout in de oren.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:26

ralpje

Deugpopje

gumtree schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 11:05:
De bank (postbank) hebben we gebeld en die hebben ons al te kennen gegeven dat dit moeilijk is i.v.m. de wet op de privacy.
Een verklaring van de bank dat het betreffende rekeningnummer niet van je vrouw is, is toch niet teveel gevraagd? Zolang ze niet aan hoeven te geven welke naam wél bij dat nummer hoort, overschrijden ze volgens mij geen enkel regeltje.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Dit had iedereen kunnen gebeuren, lekkere opmerking maak je daar Maverick... Ik heb zelf ooit per ongeluk geld op de rekening van de belastringdienst gestort terwijl het eigenlijk ergens anders naar toe moest.. Via internet bankieren kan je zo makkelijk een bedrijf uit je adresboek selecteren en het geld overmaken.. Als je dan per ongeluk de verkeerde pakt.. Kan altijd gebeuren.. Iedereen is wel eens eventjes suf of kijkt niet goed uit. Uiteindelijk na 9 maanden kreeg ik mijn geld pas terug.. Ik had de moed al opgegeven na vele telefoontjes en toen oppeens kwam er bij de belastingdienst een brief uit het systeem rollen dat het geld niet geplaatst kon worden.. Go figure, de helpdesk daar is echt niet behulpzaam dus en dat is echt superlastig soms.. Ik denk inderdaad dat je de meeste kans maakt door bij de ex langs te gaan maar dat zal best wel lastig zijn anders had je hier niet gepost.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2006 12:03 ]

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-11 08:01
bonzz.netninja schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 11:58:
[...]

Ik hoop dat we in een systeem leven waar een fout maken niet meteen je 'kop kost'. In vind de situatie van de TS goed voorstelbaar, en zou het op zijn minst jammer vinden als de belastingdienst niet wat coulanter zou kunnen reageren. Natuurlijk praat ik niet de eigen verantwoordelijkheid weg die ook de TS heeft, maar ik heb niet het gevoel dat er enig kwaad opzet of laks gedrag aan ten grondslag ligt. Het klinkt mij gewoon als een menselijke fout in de oren.
Daar kan ik inkomen. Wat ik echter bedoel te zeggen is: De eerste verantwoordelijkheid ligt toch bij jezelf? probeer eerst via die ex het geld terug te krijgen, waarom is dat een zaak van de belastingdienst? die zouden het bedrag dus 2x moeten gaan overmaken? (naar ex en naar de goede) en dat zijn wel onze belastingcenten...

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 23:39
En wat is het grote probleem om even met haar ex te bellen? Dat is misschien niet leuk, maar aan "niet leuk" heeft de Belastingdienst - terecht, imho - geen boodschap.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:14

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

gewoon "dom" dus, jij bent de verantwoordelijke en had op moeten letten
het is toch niet zo dat de bdienst alles maar moet gaan natrekken voordat ze wat kunnen overmaken
jij bent verantwoordelijk voor de correctheid van de gegevens.

ik vergelijk dit soort situaties altijd met het volgende :

Auto papieren > waarom geen kopie ?

het is de wereld op zijn kop als de politie NA moet trekken of jij wel die persoon bent die op dat kopie staat. (wat denk je wat dat voor een load zorgt op het interne systeem, en dat moet dan weer geupgrade worden en daar betalen wij dan weer voor)
daar is dat document juist voor en moet je daarom ook origineel bij je hebben.

Het is JOUW verantwoordelijkheid om je te kunnen identificeren en niet andersom.
Anders schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:53:
En wat is het grote probleem om even met haar ex te bellen? Dat is misschien niet leuk, maar aan "niet leuk" heeft de Belastingdienst - terecht, imho - geen boodschap.
pcies, waarom verwachten zoveel burgers om "aan het handje" gehouden te worden door regerings instellingen etc, jij bent volwassen en de regering mag er dan toch ook wel vanuit gaan dat jij correct je zaken kunt regelen

[ Voor 24% gewijzigd door CrankyGamerOG op 09-12-2006 14:00 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Zorg
  • Laatst online: 21:34
Pieter Storms heeft een keer zo'n soort probleem gehad met de belastingdienst. Ging over een belastingteruggave wat naar een verkeerd rekening nummer was gestort. Rekeningnummer was zelfingevuld door de accountant en de persoon had het netjes ondertekend (niet goed opgelet dat het rekeningnnummer niet juist was). Diegene had het geld gewoon teruggekregen van de belastingdienst.

Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst geen procedure heeft. Die kan gewoon bij haar bank opvragen dat het bedrag naar een verkeerd rekeningnummer is gestort, de tenaamstelling en het rekeningnummer klopt immers niet (vrouw staat immers niet meer op de rekening) de bank zal dan op haar beurt de ex aanschrijven met de mededeling dat er wat fout is gegaan en zo kan het bedrag weer bij de belastindienst terugkomen. Belastingdienst kan het dan weer op jullie rekening storten.

Misschien is het makkelijker om gewoon zelf met de ex te bellen? Ik begrijp dat dat nou niet het leukste is maar ach... die heeft immers ook al weer iemand en iedereen is weer gellukig met iemand anders, dan zouden twee volwassen mensen dat onderling toch wel op kunnen lossen.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

ik vergelijk dit soort situaties altijd met het volgende :

het is de wereld op zijn kop als de politie NA moet trekken of jij wel die persoon bent die op dat kopie staat. (wat denk je wat dat voor een load zorgt op het interne systeem, en dat moet dan weer geupgrade worden en daar betalen wij dan weer voor)

Het is JOUW verantwoordelijkheid om je te kunnen identificeren en niet andersom.
Dat zei die gast met die bril van wegmisbruikers ook.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:38
Imho heeft de belastingdienst juist gehandeld. Dat neemt niet weg dat je recht hebt op het geld en de reguliere weg is:

1. De bank verzoekt de ontvanger het geld terug te storten
2. Als naam/adres bekend zijn schrijf je zelf een brief
3. Dagvaarden van de ontvanger + eventueel beslag op zijn of haar rekening

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• gumtree
xxxMaverick schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 11:56:

Kijk jij nog naar het voorgedrukte nummer op een acceptgiro kaart? ik niet, ik tik het handeltje in het online banking gebeuren in en het geld komt op de goede plek terecht.

Daarnaast is de belastingdienst op de hoogte van het goede banknummer, zowel voor de voorlopige teruggave als voor betalingen, dit gaat al 5 jaar van het zelfde nummer, het bedrag voor de MRB wordt ook betaald van die rekening, is het nu te veel gevraagd aan een instelling als de belastingdienst om een query te draaien of de gegevens nog kloppen?? daarnaast waarom heeft de belastingdienst geen naam/nummer controle uitgevoerd. zodra ik in girotel een banknummer intik met een verkeerde begunstiger dan krijg ik een foutmelding. Nu zal dat bij de Belastingdienst in iets grotere aantallen zijn maar dan nog, je kunt niet luk raak geld overmaken naar een "verkeerde" bankrekening. nu is het een klein bedrag maar het had ook tig duizenden euro's kunnen zijn.

Waarom bellen we niet met die ex?
Simpel, emotioneel ligt het e.e.a. nogal gevoelig. hier ga ik verder niet op in.

Ik blijf erbij dat de belastingdienst zorgvuldiger moet omgaan met dit soort gegevens.we hebben het hier over een periode van 5 jaar!!! en niet over iets wat vorige maand geregeld is. Daarnaast lijkt een koppeling van de ene afdeling naar de andere afdeling mij geen probleem.

• gumtree
bonzz.netninja schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 11:30:
je moet even nagaan op het een beschikking of besluit (besluit zal trouwens wel niet kunnen bij de belastingdienst) is, en dan gewoon de gebruikelijke bezwaarprocedure starten. imho
Tegen een aanslag wegenbelasting kun je geen bezwaar maken werd mij uitgelegd aan de telefoon. Je kunt wel een klacht sturen naar de afd. toezicht.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

gumtree schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:33:
[...]

Tegen een aanslag wegenbelasting kun je geen bezwaar maken werd mij uitgelegd aan de telefoon. Je kunt wel een klacht sturen naar de afd. toezicht.
jazeker kan dat wel, pas nog gedaan ;)

• momania
  • Registratie: Mei 2000

momania

iPhone 30! Bam!

Het is in dit geval gewoon belachelijk dat de belastingdienst hier meerdere persoonsgegevens bij houdt van 1 persoon per verschillend belasting deel. Als al het andere al 5 jaar lang naar de juiste rekeningen gaat en dit ene geval ineens niet, zit er echt wat mis bij de belastingdienst.

Het zou ook belachelijk zijn dat je bij 1 instantie meerdere keren je vernieuwde persoonsgegevens moet laten wijzigen omdat ze dat per product dat je afneemt bijhouden.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:59:

Beetje offtopic, maar de politie kan adhv mijn autopapieren, kopie of origineel, echt niet aflezen wie ik ben hoor? Daarvoor hebben we een rijbewijs, euro-id of paspoort, waarvan (sinds kort) 2 van de 3 op handzaam en vooral duurzaam pasjesformaat.

Mocht je het daadwerkelijk over de autopapieren hebben (kentekenbewijs en keuringsbewijs): omdat je bij voorkeur geen waardevolle voorwerpen in je auto laat zitten (Op slot? Buit eruit!), dat ene papiertje kost 28 euro plus een nieuwe set kentekenplaten, dat andere 35 euro oid. Niet echt een heel goed argument, maar veel mensen voelen zich er niet gerust bij en doen het dus in de portomonnee, waar het op de vouw onleesbaar wordt, af en toe in de wasmachine terecht komt etc.

Het lijkt mij dat een rekeningnummer aan een persoon hangt, en niet aan een auto, maar dat het rekeningnummer van "een auto" via de bijbehorende persoon opgevraagd zou worden.

Ongeacht of ze nummers/bedragen/vorderingen wel of niet kunnen koppelen, als ze geld terugstorten, lijkt me dat _altijd_ naar het rekeningnummer te moeten waar het origineel ook vandaan komt?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• StevenK
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 10 december 2006 @ 01:45:
Ongeacht of ze nummers/bedragen/vorderingen wel of niet kunnen koppelen, als ze geld terugstorten, lijkt me dat _altijd_ naar het rekeningnummer te moeten waar het origineel ook vandaan komt?
En *dat* lijkt mij nu wel een ijzersterk argument.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
gumtree schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:28:
nummer op een acceptgiro kaart? ik niet, ik tik het handeltje in het online banking gebeuren in en het geld komt op de goede plek terecht.
Nu zeg je dus, omdat ik er niet naar kijk (ben ik gewend zo) kan het fout gaan. Ehm, blijft jouw onzorgvuldigheid
Simpel, emotioneel ligt het e.e.a. nogal gevoelig. hier ga ik verder niet op in.
Ok, dat is prive, maar geen verkeerde vraag natuurlijk. Maar ging er al van uit dat dat geen optie was.
Ik blijf erbij dat de belastingdienst zorgvuldiger moet omgaan met dit soort gegevens.we hebben het hier over een periode van 5 jaar!!! en niet over iets wat vorige maand geregeld is. Daarnaast lijkt een koppeling van de ene afdeling naar de andere afdeling mij geen probleem.
Ik blijf erbij dat JIJ/je vrouw zorgvuldiger met je gegevens om moet gaan. Aanname dat afdeling zo gekoppeld zijn is inderdaad wel de wenselijke situatie, maar het komt nu eenmaal vaak voor dat dat niet zo is. Controleren is dus aan te raden. De belastingdienst heeft imo ook geen schuld dat jij/vrouw geen toegang meer hebben tot een rekening die bij de belastingdienst in de boeken staat.

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 10-12-2006 06:11 ]

• StevenK
We Are Borg schreef op zondag 10 december 2006 @ 06:10:
Ik blijf erbij dat JIJ/je vrouw zorgvuldiger met je gegevens om moet gaan. Aanname dat afdeling zo gekoppeld zijn is inderdaad wel de wenselijke situatie, maar het komt nu eenmaal vaak voor dat dat niet zo is. Controleren is dus aan te raden. De belastingdienst heeft imo ook geen schuld dat jij/vrouw geen toegang meer hebben tot een rekening die bij de belastingdienst in de boeken staat.
Maar je gaat er hier, net zoals ik eerder, aan voorbij dat het niet een reguliere terugbetaling betreft, maar een 'sorry, wij weten niet wat we met het geld dat u betaald hebt moeten doen' terugbetaling.
gumtree schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 11:05:
Ze maakt dat totaal bedrag over naar de belastingdienst en krijgt 2 weken later een brief terug dat ze die aanslag niet kunnen koppelen aan het bedrag wat ze moest betalen dus wordt een deel van het bedrag (de normale vordering) terug gestort op haar rekening,
Ik weet haast wel zeker dat ik eens eerder een uitspraak van de nationale ombudsman heb gelezen, waar deze zei dat het terugbetalen van een bedrag waarvan de belastingdienst niet weet bij welke aanslag het hoort naar een andere rekening dan die waar vandaan betaald is, voor rekening van de belastingdienst kan komen.

Het zou anders zijn wanneer het om een reguliere terugbetaling zou gaan en ik denk dat je ook met succes zou kunnen argumenteren dat de belastingdienst éénvoudig zou kunnen controleren of het nummer waarheen betaald wordt overeenkomt met het nummer waar vandaan betaald wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door StevenK op 10-12-2006 07:25 ]

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

StevenK schreef op zondag 10 december 2006 @ 07:25:
[...]

Maar je gaat er hier, net zoals ik eerder, aan voorbij dat het niet een reguliere terugbetaling betreft, maar een 'sorry, wij weten niet wat we met het geld dat u betaald hebt moeten doen' terugbetaling.

[...]

Ik weet haast wel zeker dat ik eens eerder een uitspraak van de nationale ombudsman heb gelezen, waar deze zei dat het terugbetalen van een bedrag waarvan de belastingdienst niet weet bij welke aanslag het hoort naar een andere rekening dan die waar vandaan betaald is, voor rekening van de belastingdienst kan komen.

Het zou anders zijn wanneer het om een reguliere terugbetaling zou gaan en ik denk dat je ook met succes zou kunnen argumenteren dat de belastingdienst éénvoudig zou kunnen controleren of het nummer waarheen betaald wordt overeenkomt met het nummer waar vandaan betaald wordt.
Er zijn al een aantal uitspraken geweest van zowel de ombudsman als rechtbanken en hoven. Zie bijvoorbeeld deze van de ombudsman (de jip en janneke taal komt doordat het zo in de telegraaf is geplaatst):
Eindelijk maar toch

15 juli 2006

Al drie jaar probeert Bas zijn teruggaaf van de Belastingdienst te ontvangen. Na een hoop gedoe besluit Bas het uiteindelijk via ons te proberen. Bas heeft namelijk recht op een bedrag van meer dan € 3000. Het is allemaal misgelopen toen de Belastingdienst de teruggaaf van Bas op een verkeerd rekeningnummer stortte.

Nadat Bas tevergeefs een maand op zijn teruggaaf zit te wachten besluit hij maar eens contact op te nemen met de Belastingdienst. Tijdens dit telefoontje blijkt dat het geld wél is overgemaakt. Alleen niet op de rekening van Bart. Bart kijkt nog maar eens op de brief waarin staat waar hij recht op heeft. Daar staat immers ook het rekeningnummer op vermeld waar het geld op gestort moet worden. Misschien heeft hij dat niet goed gecontroleerd? Maar het nummer klopt. Dan moet de vergissing dus bij de Belastingdienst liggen. Bas stuurt een brief waarin hij vraagt het bedrag alsnog aan hém over te maken.

De Belastingdienst schrijft terug dat hij contact heeft opgenomen met degene die het geld van Bas heeft gekregen. Als de Belastingdienst dat geld terug heeft, wordt het zo snel mogelijk naar hem overgemaakt. Maanden gaan voorbij zonder dat de € 3000 gestort zijn. Nog maar weer een brief. De Belastingdienst laat weten dat het afhankelijk is van degene die Bas zijn geld heeft gekregen. Zolang die het niet terugstort kan de Belastingdienst niets betekenen voor Bas. Hierop besluit Bas het via een advocaat te proberen. Om een lang verhaal kort te maken: ook hier schiet hij niets mee op.
Als Bas zich dat realiseert besluit hij ons in te schakelen. En, zo zal blijken, met succes. Bas is er namelijk inmiddels wel achter wat er nu precies is misgegaan. Hij heeft op zijn aangifteformulier een verkeerd rekeningnummer ingevuld. Maar omdat op zijn teruggaaf wél het juiste rekeningnummer stond, heeft Bas gedacht dat het goed zou komen. De Belastingdienst heeft het geld echter tóch gestort op het door Bas opgegeven verkeerde rekeningnummer. Wij besluiten de Belastingdienst eens te vragen of er niet toch een oplossing mogelijk is. Enige tijd later krijgen we goed nieuws. De Belastingdienst acht zichzelf mede schuldig aan de situatie omdat het rekeningnummer op de teruggaaf een ander nummer is dan het nummer waar het geld op is gestort. Omdat het nummer op de teruggaaf klopte, heeft Bas natuurlijk geen actie ondernomen omdat hij ervan uitging dat het wel goed zou komen. De Belastingdienst besluit dan ook in dit geval het bedrag alsnog over te maken op het juiste rekeningnummer. Het onjuiste rekeningnummer heeft de Belastingdienst verwijderd, zodat dit niet nog eens kan gebeuren. Eindelijk maar toch krijgt Bas waar hij al drie jaar op heeft zitten wachten.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Achteraan gaan,

probleem bij de belastingdienst is dat vrijwel alles wordt geautomatiseerd en dat wanneer er iets mis gaat er een persoon naar moet kijken. Dat laatste gaat geregeld verkeerd.

Dat je rekeningnummer voor andere aangiftes wel bekend is bij de belastingdienst doet er weinig aan af, MRB is een andere afdeling die gebruik maakt van andere gegevens,
hetzelfde voor loonbelasting, inkomstenbelasting, VPB etc, het is niet zo dat er een gemeenschappelijk nummer wordt gebruikt voor alle aangiftes,
is ook niet vol te houden.

Pleit de belastingdienst overigens niet vrij,
het feit dat er sprake is van maar een verrekening geeft aan dat ze zelf een fout hebben gemaakt. Schrijf dus netjes een brief dat je het geld hebt overgemaakt en dat zij twee fouten hebben gemaakt,
ten eerste niet het volledige bedrag verrekent, ten tweede terugstorten naar verkeerde bankrekening.

Geef ook aan dat je ter goede trouw bent en dat je terdege willig bent om het het bedrag te voldoen maar aangezien je het geld niet meer tot je beschikking hebt je de openstaande vordering niet meer kunt voldoen.

Hou de brief overigens kort en zakelijk, maak gewoon duidelijk dat je bereid bent te betalen, dat heb je zelfs al gedaan, maar door fouten van de belastingdienst er een probleem is die jij niet kunt oplossen.
Ga niet je levensverhaal opschrijven over scheiding, trouwen etc.

• gumtree
Bedankt, zoiets gaan we zeker doen, We hebben zaterdag de formulieren gekregen om de bankrekeningen te wijzigen. (overal kan dat gewoon telefonisch, bij de belastingdienst moet het schriftelijk, is op zich ook wel weer logisch maar zooo omslachtig)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 10 december 2006 @ 01:45:
[...]
Beetje offtopic, maar de politie kan adhv mijn autopapieren, kopie of origineel, echt niet aflezen wie ik ben hoor? Daarvoor hebben we een rijbewijs, euro-id of paspoort, waarvan (sinds kort) 2 van de 3 op handzaam en vooral duurzaam pasjesformaat.

Mocht je het daadwerkelijk over de autopapieren hebben (kentekenbewijs en keuringsbewijs): omdat je bij voorkeur geen waardevolle voorwerpen in je auto laat zitten (Op slot? Buit eruit!), dat ene papiertje kost 28 euro plus een nieuwe set kentekenplaten, dat andere 35 euro oid. Niet echt een heel goed argument, maar veel mensen voelen zich er niet gerust bij en doen het dus in de portomonnee, waar het op de vouw onleesbaar wordt, af en toe in de wasmachine terecht komt etc.

Het lijkt mij dat een rekeningnummer aan een persoon hangt, en niet aan een auto, maar dat het rekeningnummer van "een auto" via de bijbehorende persoon opgevraagd zou worden.

jah maar jij leest het te letterlijk ;)
ik bedoelde dan ook dat dit uiteraard ook geld voor je id (opzoeken wie je bent in database enzo verhaal)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:42

alienfruit

the alien you never expected

Haha! De Belastingdienst ik ben ook mooi bezig geweest om hun de aanslagen naar een ander adres te krijgen. Namelijk die van mijn ouders ipv het studentenhuis wat een probleem kunnen ze daar van maken. Als eerst moet je een brief sturen, en krijg je na een paar weken weer blauwe enveloppen. Als je vervolgens verhuist naar een ander adres neemt de Belastingdienst vrolijk dit adres (van GBA) over ipv. die van mijn ouders. Erg irritant.

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 09:51
ralpje schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 12:01:
[...]

Een verklaring van de bank dat het betreffende rekeningnummer niet van je vrouw is, is toch niet teveel gevraagd? Zolang ze niet aan hoeven te geven welke naam wél bij dat nummer hoort, overschrijden ze volgens mij geen enkel regeltje.
is toch wel vreemd als ik iets overschrijf via mijnpostbank.nl kan hij mij van elke girorekening zeggen van wie die rekening is 8)7

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

[...] daarnaast waarom heeft de belastingdienst geen naam/nummer controle uitgevoerd. zodra ik in girotel een banknummer intik met een verkeerde begunstiger dan krijg ik een foutmelding.[...]
Die verantwoordelijkheid (naam/nummer controle) ligt bij de bank cq Interpay.
Dus jij gaat ervan uit dat de Belastingdienst van hetzelfde programma gebruikmaakt als jij?

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Even kort, als rekeningnummer 111 op naam staat van Henk uit Rotterdam en je maakt het over aan Petra in Amsterdam, dan wordt dat door de bank toch gewoon gebounced :?

RTL-Nieuws met dat er veel meer klachten bij de ombudsman zijn binnen gekomen m.b.t. de service van de belastingdienst. De belastingdienst beloofd beterschap. Misschien kun je ze nog eens met die belofte confronteren :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2006 18:42 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:42:
Even kort, als rekeningnummer 111 op naam staat van Henk uit Rotterdam en je maakt het over aan Petra in Amsterdam, dan wordt dat door de bank toch gewoon gebounced :?

[...]
Nee, alleen de Postbank doet naam/nummer controle. Uiteraard kun je de bank wel terugfluiten wanneer het fout gaat, zie dan ook PcDealer in "Belastingdienst maakt geld over naar ver..."

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 21-12-2006 09:50 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10 10:22
[...]

Zoals laatst in het nieuws maakt de belastingdienst veel fouten tegenwoordig, door reorganisaties, slechte communicatie tussen de afdelingen, etc.

Ondanks dat sommige dingen emotioneel liggen, zou je toch die ex moeten bellen of emailen. Zoiezo, zou hij het ook niet raar vinden dat er ineens geld op zijn rekeing gestort word? Als het om veel geld gaat, zouden toch je emoties even opzij geschoven moeten worden. Nu verwikkel je jezelf in allerlei bureaucratische zaken waar je denk moeier en gestressder van word dan even contact op te nemen met de ex...

Maargoed, ik weet natuurlijk ook niet 'hoe' emotioneel het allemaal ligt en het is voor mij natuurlijk makkelijk praten, maarja als er geen andere oplossing is...

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:30

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PcDealer schreef op donderdag 21 december 2006 @ 09:49:
[...]

Nee, alleen de Postbank doet naam/nummer controle. Uiteraard kun je de bank wel terugfluiten wanneer het fout gaat, zie dan ook PcDealer in "Belastingdienst maakt geld over naar ver..."
Alleen bij wijze van steekproef, net als de overige banken geloof ik.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
.oisyn schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:33:
[...]
Alleen bij wijze van steekproef, net als de overige banken geloof ik.
offtopic:
Niet meer volgens mij. Ik heb al een aantal malen problemen gehad met het ontvangen van geld omdat de betreffende rekening alleen op mijn naam stond en het geld werd overgemaakt op naam van mijn partner. De procedure voor het omzetten naar en/of was nog niet afgerond, dus het geld werd linea-recta teruggestuurd. Het lijkt me sterk dat toevallig elke keer de betreffende betalingen binnen de steekproef zouden vallen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

cowgirl schreef op donderdag 21 december 2006 @ 15:52:
[...]

offtopic:
Niet meer volgens mij. Ik heb al een aantal malen problemen gehad met het ontvangen van geld omdat de betreffende rekening alleen op mijn naam stond en het geld werd overgemaakt op naam van mijn partner. De procedure voor het omzetten naar en/of was nog niet afgerond, dus het geld werd linea-recta teruggestuurd. Het lijkt me sterk dat toevallig elke keer de betreffende betalingen binnen de steekproef zouden vallen.
Om wat voor bedragen gaat het dan? Het kan zijn dat de rekening een notitie heeft waarin staat dat e.e.a. gaat wijzigen, dan zou het niet gek zijn als die rekening dan beter in de gaten wordt gehouden.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

gumtree schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:33:
* Mx. Alba heeft met succes bezwaar kunnen aantekenen tegen een wegenbelastingaanslag. De auto in kwestie was namelijk (in Frankijk) op de sloop...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1