[GENTOO] 2006.1 stage1 installatie

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:49
De documentatie van gentoo ondersteund de stage1 installatie niet meer. Omdat ik een vrij exotische x86 processor heb (epia c3 samuel2 800mhz) wil ik gentoo vanaf stage1 bouwen. Ik heb trouwens de minimal x86 installatie cd moeten kiezen omdat de livecd alleen maar i686 is.
Verder heb ik deze installatiehandleiding:

http://www.gentoo.org/doc...1/handbook-x86.xml?full=1

Maar weet iemand welke commando's ik extra moet doen en wanneer om wel een stage1 installatie te kunnen uitvoeren?

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Kun je er niet een oudere handbook bij pakken? Er zal niet veel gewijzigd zijn denk ik. Mocht het wel veel problemen opleveren ook een oudere versie, die update je toch weer naar de meest recente.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
How do I Install Gentoo Using a Stage1 or Stage2 Tarball?

Astu :)

Waarom pak je trouwens niet gewoon de minimal-CD zoals je nu hebt en download je de stage 3 tarball voor x86?

[ Voor 47% gewijzigd door Osiris op 09-12-2006 12:43 ]

• savale
Osiris schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 12:42:
How do I Install Gentoo Using a Stage1 or Stage2 Tarball?

Astu :)

Waarom pak je trouwens niet gewoon de minimal-CD zoals je nu hebt en download je de stage 3 tarball voor x86?
maar wordt dan wel alles uiteindelijk gecompileerd met de juiste cflags (voor optimalisatie dus)

• Osiris
  • Niet online
savale schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:11:
[...]

maar wordt dan wel alles uiteindelijk gecompileerd met de juiste cflags (voor optimalisatie dus)
Je gcc etc niet, die haal je immers uit je stage3-tarball, maar alle overige packages die je dáárna gaat compilen wel gewoon :)

Wil je écht alles, inc gcc zelf doen, dan moet je dus ff die FAQ checken ;) Zoveel moeite is 't nou ook weer niet qua commando's, zo'n stage1-install :P

Overigens kun je, volgens mij, na je installatie prima je gcc opnieuw compilen inc nieuwe/andere cflags, maar daar weet ik de details allemaal ook niet van.

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 09-12-2006 13:14 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04

DataGhost

iPL dev

Osiris schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:13:
[...]

Je gcc etc niet, die haal je immers uit je stage3-tarball, maar alle overige packages die je dáárna gaat compilen wel gewoon :)

Wil je écht alles, inc gcc zelf doen, dan moet je dus ff die FAQ checken ;) Zoveel moeite is 't nou ook weer niet qua commando's, zo'n stage1-install :P

Overigens kun je, volgens mij, na je installatie prima je gcc opnieuw compilen inc nieuwe/andere cflags, maar daar weet ik de details allemaal ook niet van.
Jawel, dat gebeurt juist wel. Dat is namelijk het hele idee van stage1het heet misschien strikt genomen anders, maar het resultaat is hetzelfde. Magisch woord: bootstrap. Een stage3 gaat inderdaad verder zonder zelf-gecompileerde basis.
Het staat heel duidelijk in het Handbook beschreven, iets zoals het volgende: 'If you want to perform a stage1 install, click here' met een linkje naar de pagina met verdere uitleg. Voor zover ik me weet te herinneren zijn het ongeveer 3 extra commando's die je moet uitvoeren, en die zijn niet verstopt ofzo.

Alleen al een text-search naar 'stage1' in het Gentoo Handbook is voldoende om direct te komen bij de informatie die je wilt hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 09-12-2006 13:23 ]

• Osiris
  • Niet online
DataGhost schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:19:
[...]

Jawel, dat gebeurt juist wel. Dat is namelijk het hele idee van stage1. Een stage3 gaat inderdaad verder zonder zelf-gecompileerde basis.
Ik nam aan (jaja, aannames zijn fataal) dat ie 't over die x86 stage3-tarball had ofzo.
Het staat heel duidelijk in het Handbook beschreven, iets zoals het volgende: 'If you want to perform a stage1 install, click here' met een linkje naar de pagina met verdere uitleg. Voor zover ik me weet te herinneren zijn het ongeveer 3 extra commando's die je moet uitvoeren, en die zijn niet verstopt ofzo.

Alleen al een text-search naar 'stage1' in het Gentoo Handbook is voldoende om direct te komen bij de informatie die je wilt hebben.
Mjah, ik lees net in die FAQ-link die ik hierboven al gepost heb ([rml];)[/]) dat je éérst een stage3-install moet doen, half ofzo (zie link) en dán ff die 3 commando's (waarvan 1 `cd` en `vi` :+) et voila, een prachtige eigen gecompilede gcc etc :)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Osiris schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:24:
[...]

Mjah, ik lees net in die FAQ-link die ik hierboven al gepost heb ([rml];)
) dat je éérst een stage3-install moet doen, half ofzo (zie link) en dán ff die 3 commando's (waarvan 1 `cd` en `vi` :+) et voila, een prachtige eigen gecompilede gcc etc :)
[/quote]
[...]

het heet misschien strikt genomen anders, maar het resultaat is hetzelfde. Magisch woord: bootstrap.
Dat zei ik dus al. Vroeger kreeg je een stage1-tarball waar ook een voorgecompileerde gcc, toolchain en de rest van de libraries in zaten, tegenwoordig haal je die uit een stage3. Door daarna heel world opnieuw te emergen (na de bootstrap) heb je uiteindelijk hetzelfde resultaat.

En die FAQ-link had hij dus zelf heel makkelijk kunnen vinden als hij even in het Handbook gekeken had, vandaar dat ik het nog eens zeg.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 09-12-2006 13:34 ]

• savale
Via de faq heb ik inderdaad gevonden hoe het ongeveer moet. Ik heb trouwens voor die tijd ook mijn cflags aangepast in /etc/make.conf maar dat is toch ook de bedoeling lijkt me?

code:
1
2
3
CHOST="i686-pc-linux-gnu"
CFLAGS="-march=c3 -m3dnow -Os -pipe -fomit-frame-pointer"
CXXFLAGS="${CFLAGS}"

Echter heb ik wel de i586 stage3 gepakt omdat de i686 niet goed werkt op n c3 zonder -march=c3
Zou dit dan wel goed gaan?

code:
1
2
3
4
5
6
# cd /usr/portage/scripts
# vi bootstrap.sh

# ./bootstrap.sh

# emerge -e system

opnieuw bootstrap uitvoeren voordat je de kernel gaat configureren zou de job moeten klaren volgens de faq

ik post als ie klaar is of ergens halverwege crasht ofzo :P

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 09-12-2006 17:25 ]

• savale
hmmmz gaat op z'n bek bij t compileren van gcc-4.1.1-r1 "internal compiler error: segmentation fault" :( now what?

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 10-12-2006 00:34 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

savale schreef op zondag 10 december 2006 @ 00:33:
hmmmz gaat op z'n bek bij t compileren van gcc-4.1.1-r1 "internal compiler error: segmentation fault" :( now what?
Even een copypaste uit jouw post: [google=gcc-4.1.1-r1 "internal compiler error: segmentation fault"]
Je weet verder zeker dat je de goeie stage tarball hebt voor je epia? Alleen de goeie livecd is niet voldoende.

Edit: Ah, DAAR stond het... Probeer eens de x86-stage3 in plaats van de i586-stage3. Je gaat toch alles opnieuw bouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 10-12-2006 10:50 ]

• Ultraman
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb hier laatst een install gedaan met een 2006.0 stage3 x86 tarball omdat ik ook een 586 systeem de boel wilde laten doen.
Gewoon dus een 2006.0 x86 stage3 er op gezet en daarna het 2006.1 profile gaan gebruiken.
Volgens de beschrijving eerst je GCC en glibc upgraden en vervolgens het hele systeem hercompileren en updaten waar nodig.
Werkte hier prima. Er zijn er overigens meer met een C3 op het Gentoo Forum, daar ben ik ook posts van tegengekomen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• savale
Ik ga het eens proberen met een stage 3 x86 tar!

• savale
Er bleek een fout in mn sdram dimmetje te zitten. Nu helaas met 384mb ipv 512mb en heb gelijk gekozen voor de stage3-x86. GCC is bijna klaar met compileren en dan ga ik de "emerge - e system" uitvoeren om vervolgens de stage3 installatie voort te zetten. Voor zover het er nu naar uitziet is t case closed :)

• Ultraman
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Meh heb het hier met 64MB RAM gedaan, dat ging ook goed. :)
Duurt alleen een dag ofzo.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1