Satelliet receiver of dvd-recorder met hdd

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 17:21
Aangezien mijn vader binnenkort jarig is wil mijn moeder binnenkort een dvd recorder aanschaffen als kado. En nu ben ik de aangewezen persoon om maar even een goed model uit te zoeken.
Ik ben me dus een beetje gaan inlezen, en kwam tot de ontdekking dat er ook satelliet receivers zijn met een ingebouwde hdd/twin tuner die als PVR kan dienen. En dat is misschien ook wel een goede optie leek mij.
Zal eerst kort beschrijven wat mijn ouders nu hebben:

satelliet receiver met 1 kanaal (+Canal digitaal abbo)
schotel met mono LNB
VHS videorecorder

Waarvoor moet de toekomstige setup te gebruiken zijn:
dvd/audio afspelen (divx is een pre maar geen must)
programma's opnemen
capaciteit van de hdd maakt niet zoveel uit, 160 is in ieder geval voldoende

Wat ook wel een plus zou zijn:
exporteren van opnames naar andere media (dvd, of via netwerk of usb naar pc)
digitaliseren van beelden van analoge hi8 camera beelden

Nu zijn er twee opties
1) satelliet receiver kopen met aparte dvd speler voor het afspelen
+ twee kanalen, dus kijken en opnemen van verschillende zenders mogelijk
+ beter functionaliteit (?) (van EPG e.d.)
- nieuwe LNB nodig
- extra aanschaf dvd speler, alhoewel die dingen niet erg veel meer kosten

2) dvd recorder en verder oude setup gebruiken
+ Hi8 opname's digitaliseren (ik neem tenminste aan dat bijna alle dvd recorders dit kunnen via een s-video ingang oid)
+ dvd's branden met de opnames
- slechts 1 kanaal tegelijk kijken/opnemen
- EPG werkt niet?

Dingen die ik me nu nog afvraag zijn:
Als de dvd-recorder via scart aan de satelliet receiver gehangen wordt,
is dan de EPG functionaliteit van de DVD-Rec. nog wel beschikbaar?

Kunnen alle dvd recorders analoge hi8 opnames digitaliseren?

En nu zag ik op de site van canal digitaal speciale goedgekeurde hdd-receivers voor canal digitaal,
wil dit zeggen dat een willekeurige andere receiver niet aan te raden is?

Welke optie zou beter zijn? Qua prijs ontlopen sat-receivers en dvd recorders elkaar niet zoveel (even de extra kosten voor een nieuwe LNB en aparte dvd speler buiten beschouwing latend)
(oh en als je een goede dvd-rec of satelliet ontvanger weet dat dit allemaal kan wil ik dat ook wel weten :) )

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:43

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je satelliet hebt, zou ik gaan voor een twintuner decoder, met harddisk en een losse dvd speler.

Waarom:

- Twin tuner: Opnemen en iets anders kijken tegelijk, anders kun je alleen maar opnemen waar je op dat moment naar kijkt. Als je niet opneemt kan je de tweede tuner gebruiken voor het aansluiten van een 2e tv bijvoorbeeld. (Voorwaarde hiervoor is wel, dat je op dat moment op dezelfde satelliet zit, bijvoorbeeld Astra 19.2 waar het Canaal Digitaal pakket zit, anders moet je twee LNB's hebben en een setup die 2 satellieten tegelijk kan bekijken, bijvoorbeeld een duo opstelling voor astra en hotbird. Bij een vaste setup is dit allemaal niet van toepassing, een draaiende setup kan natuurlijk niet naar 2 satelieten tegelijk kijken.)

- Een losse HDD of DVD recorder is voor zijn EPG afhankelijk van een EPG provider, die dus meestal van het kabelsignaal gehaald wordt. Zover ik weet, is geen antenne aansluiting = geen EPG.

- Twintuner satelliet tuners met harddisk zijn er plenty, met ook nog een DVD speler erbij schiet mij zo niets te binnen. Als die er al zijn, zullen die bijzonder prijzig zijn. Daarom een losse DVD speler. Harddiskrecording is sowieso te prefereren boven DVD recording, want dan zit je vaak met zaken zoals welke schijfjes hij wel of niet vreet, houdbaarheid van schijfjes, wisselen van schijfjes, etc.

Er zijn ook modellen met een ethernet aansluiting, dan kun je dus beeld naar je PC streamen, of filetransfers naar de PC doen, waar je dan alsnog van iets een DVD kunt branden. :)

Canaal Digitaal "goedgekeurd" betekend dat dit in principe probleemloze ontvangers zijn, die goed werken met het Canaal Digitaal kaartje. Dit betekend echter niet dat het met andere Sattuners niet werkt. Vaak zijn de Canaal Digitaal goedgekeurde boxen relatief "primitieve" boxen, waar je weinig anders mee kan.

Voorbeelden van sattuners die ik hier beschrijf zijn bijvoorbeeld de Dreambox 7025, twintuner met HDD optie, ethernet aansluiting etc. Dit is een leuke knutselbox, (linux) waarvan de GUI tegenwoordig behoorlijk goed is. Eenmaal ingericht draait zo'n ding prima, en merk je niets van de vele mogelijkheden "onder de motorkap". Wil je hier mee spelen, kan het echter wel.

Zo zullen meerdere fabrikanten wel producten hebben die hier aan voldoen, kijk maar eens hier: https://www.cardwriter.nl/nl/pi1438927810.htm?categoryId=34

In hoeverre de prijzen van deze apparaten stroken met het budget wat jij in gedachten hebt, kan ik niet beoordelen. ;)

Aannames zijn fataal.

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 17:21
Bedankt voor je reply, zal eens kijken naar ve verschillende sattuners.
Een knutselbox (die dreambox) zoek ik niet echt naar aangezien het voor mijn ouders is en het liefst zo probleemloos mogelijk moet werken. Anders weet ik nu al wie het mag gaan fixen in geval van problemen :)

Is trouwens een LNB (van single naar twin) te vervangen zonder opnieuw de schotel te moeten richten? (mits er voorzichtig gewerkt wordt ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door Emcee op 09-12-2006 15:02 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:43

GaMeOvEr

Is een hork.

Yup, LNB kun je zo uitwisselen, als je maar niet aan de schotel of de arm gaat hangen. ;) Soms moet je wel een beetje schuiven (lengte-as) en draaien voor optimale ontvangst, maar signaal heb je sowieso gelijk weer. Moet je met de signaalmeter in beeld alleen ff kijken hoe je die laatste paar procentjes signaal extra er uittrekt. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door GaMeOvEr op 09-12-2006 21:50 ]

Aannames zijn fataal.