Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• gnaoot
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 12:18
Ik ben op zoek naar een simpel mp3-flashspelertje dat een microfooningang heeft om opnames in wav- of mp3-formaat te kunnen maken. Eventueel is een built-in microfoon ook goed, maar dan moet deze wel van goede kwaliteit zijn. De FAQ en search functie gaven mij niet echt de resultaten die ik zoek.

Het doel is om live-muziek opnames te maken om er daarna een demo-cd van te maken van een muzikant.

Ik heb wat onderzoek gedaan naar minidisc-spelers, maar deze zijn duur en ook niet ideaal omdat ze opnames niet in .wav of .mp3 formaat opslaan.
Veel mp3-spelers die ik tot nu toe tegen ben gekomen hebben wel een line-in ingang maar dat gaat neem ik aan niet goed werken met een microfoon? Of zijn er bepaalde soorten microfoons van goede kwaliteit die daar wel op aan te sluiten zijn?

De richtprijs is 50-100 euro. Zoiets simpels is toch wel verkrijgbaar voor deze prijs? :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ingebouwde microfoons zijn meestal niet van zulke goede kwaliteit. Verder denk ik dat iedere flash spelertje met een line-in wel voldoet als je een microfoon hebt met een ingebouwde versterker.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:54
Er bestaan ook gewoon speciale opname-apparaatjes. Die hebben een betere microfoon en werken meestal met een bandje (misschien tegenwoordig vaker met mp3?). Ze worden volgens mij veel door journalisten gebruikt. Ik denk dat dat meer is wat je zoekt, want bij deze apparaatjes is het primaire doel geluid opnemen, en niet muziek afspelen.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Mr.Qips schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 23:03:
Er bestaan ook gewoon speciale opname-apparaatjes. Die hebben een betere microfoon en werken meestal met een bandje (misschien tegenwoordig vaker met mp3?). Ze worden volgens mij veel door journalisten gebruikt. Ik denk dat dat meer is wat je zoekt, want bij deze apparaatjes is het primaire doel geluid opnemen, en niet muziek afspelen.
Klopt maar dit zijn opgewaardeerde memo-recorders..
Prima voor spraakopnames van bijvoorbeeld journalisten dus, maar echt té te weinig geluidskwaliteit voor muziek! Niet doen dus!

Zoals RoD zegt; kun je wel een spelertje zoeken met een line-in en dan een Electret Condenser Microfoon erbij aanschaffen. Deze hebben een klein batterij'tje in zich (vaak AAA) waardoor ze een lijnsignaal uitgeven. Deze worden ook gebruikt i.c.m. minidisc-recordertjes en heb je al vanaf een 15 euri voor een best degelijke kwaliteit.

Wat ik me echter wel afvraag; is in hoeverre de kwaliteit van de ingebouwde mic van een MP3-spelertje de kwaliteit van de opname benadeeld. Natuurlijk voor een deel; maar ik ben bang dat zo'n MP3-speler sowieso geen fatsoenlijke opnames maakt; ook niet bij het gebruik van een externe opnamebron.
Maar dit zul je uit moeten proberen, of misschien is er iemand hier die ervaring mee heeft?

Wat kan dan sowieso wel? Hi-MD!
In dit MP3-tijdperk is Minidisc een beetje vergeten; maar het blijft nog steeds de beste compacte apparatuur om goede opnames te maken. Het enige nadeel van de 'oude' Minidisc-apparatuur was dat overzetten van de opnames van de Minidisc naar de PC realtime moest gebeuren via de audio line-in van de PC. Met Hi-MD is dit opgelost aangezien deze met een USB-kabel aan de PC kunnen worden aangesloten en dan met USB snelheid de opnames digitaal kunnen worden overgezet. Behalve dit voordeel heeft Hi-MD ook nog grotere opslagcapaciteit dan de oude MD. De files worden niet opgeslagen als MP3 maar als ATRAC maar volgens mij zit er bij iedere HiMD-speler wel software bij om dat om te zetten..
Ik ben alleen bang dat er geen HiMD-player/recorder te krijgen is die in je budget valt.. helaas. Maar als je het veel gaat gebruiken en je echt goede opnames wilt toch wel de moeite waard om in te investeren. Maar ik zou eerst even afwachten op de geluidskwaliteit van de line-in van MP3-spelertjes die dat hebben; dat zou ik zo niet kunnen zeggen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Er zijn spelers met een digitale line-in... De oude iriver H120 kon dit in ieder geval... Andere spelers weet ik niet. Maar je zou er eens naar kunnen zoeken.

• gnaoot
Het zal dan waarschijnlijk een mp3-speler worden. Er zijn vrij veel spelers met line-in, dus het is lastig kiezen. ik zit te denken aan een Zen Nano Plus. Goed idee?

• RoD
  • Niet online

RoD

Creative maakt opzich prima spelertjes. Persoonlijk vind ik de Nano Plus geen lekkere speler om mee te werken, maar dat is aan jou. Eventueel zou je (als je meer opslag nodig hebt) voor de Zen V kunnen gaan.

• Pantalaimon|A
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05-2013
Dat wordt waarschijnlijk een flinke bak herrie.
Je kan dan beter een laptop meenemen en een goede microfoon(lenen), als je opnames wilt maken van een kwaliteit die enigzins representatief zijn.

• gnaoot
Maar die line in is bedoeld om kwalitatief goede opnamen te maken van bijvoorbeeld een cd, als alternateif voor het rippen op een PC. Dan mag je toch verwachten dat de opnamekwaliteit met name afhangt van de bron, de microfoon dus in mijn geval?

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat zou ik ook zeggen ja. Ik heb wel eens met de line-in opgenomen van een mp3speler met line-out en die kwaliteit was gewoon goed. Wat ik opgenomen had was zeer lastig te onderscheiden van het geheel. Dus ik neem aan dat die microfoon de beperkende factor wordt.
Pagina: 1