Toon posts:

Verschil dynamisch en statisch ip

Pagina: 1
Acties:
  • 2.283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Met deze vraag begin ik mijn eerste topic op tweakers.net. Ik heb zojuist d.m.v de client FileZilla een eigen ftp server opgezet van op mijn computer. Bij dit opzetten heb ik mij de vraag gesteld wat nu juist het verschil is tussen een dynamisch en een statisch ip adres. Dynamisch roept bij mij de term op van veranderen. Een statisch van constant blijven. Ik zit achter een router dus normaal gezien zou ik een dynamisch ip adres hebben en dus veranderlijk. Wanneer ik echter naar een site ga zoals mijnip.com of dergelijke krijg ik steeds eenzelfde ip adres. Is mijn ip adres dan statisch of wat moet ik hier van verwachten? Ook is het adres van mijn ftp server nu van de vorm ftp:// mijn ip adres. Is dit wel veilig? Dit roept bij mij ook allerhand vragen op over veilig surfen op het internet en dergelijke.

Kan iemand mij hier wat uitleg over geven?
Alvast dank.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je IP adres binnen het netwerk (dus van PC naar router) is standaard dynamisch. In Windows XP kun je dit statisch krijgen door naar je netwerkverbindingen te gaan, en daar wat nummertjes in te raggen. (Met beleid, het slimste is om die uit je ipconfig/all te gebruiken, dan zit je goed, hij is dan alleen statisch ipv dynamisch..)

Verwijderd

Beste Nitroxxx,

Ik heb een chello adsl abonnement. Ik heb al een jaar lang hetzelfde ip-adres, (je zou het statisch kunnen noemen), echter kan het ip altijd nog wel eens wijzigen. Ik heb dus niet de garantie dat ik hetzelfde adres altijd zal hebben. Dus heb ik een dynamisch ip-adres. Bij de ene isp krijg je constant een ander ip-adres, bij de andere een keer in de zoveel tijd, en bij weer een andere isp krijg je een statisch/vast adres.

Verwijderd

Topicstarter
En wanneer ik het op het internet surf met één van mijn computers uit het thuisnetwerk vermoed ik dat deze allen met eenzelfde ip inloggen op een site. Bestaat er iets om je ip te verbergen? Zodat je als het ware "anoniem" op het internet surft? Heeft daar iemand ervaring mee?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 21:35:
En wanneer ik het op het internet surf met één van mijn computers uit het thuisnetwerk vermoed ik dat deze allen met eenzelfde ip inloggen op een site.
Ja, je hebt immers maar één verbinding ;)
Bestaat er iets om je ip te verbergen? Zodat je als het ware "anoniem" op het internet surft? Heeft daar iemand ervaring mee?
Ja, dat bestaat. Google anders zelf eens op 'open proxy' of 'hide ip'.

Verwijderd

Je het dus interne en externe ip-adressen. Interne gebruik je op je lokale netwerk, en die zijn niet te benaderen vanuit het internet. Op je modem of router is meestal 1 (bij bedrijven vaak meer) publiek ip-adres ingesteld waar alle pc's gebruik van maken als ze het internet op gaan. Dat is ook het adres wat je te zien krijgt als je naar www.watismijnip.nl gaat bijvoorbeeld.

Er zijn inderdaad proxy servers waarmee je bijvoorbeeld je anoniem internet explorer kunt gebruiken. Ik ben zelf een fan van het programma JAP. http://anon.inf.tu-dresden.de/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2006 11:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je onder een ander ip adres op het net surft, ben je dan compleet untraceable?. Ik vermoed dat naast je ip adres er ook nog andere sporen van jou op het internet achterblijven? Van jou dan bedoel ik van jou computer. Is je ip adres gelinkt aan je provider? Aan wat kunnen bijvoorbeeld software bedrijven je naam en adres achterhalen indien je bijvoorbeeld illegaal software van hun verspreid?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2006 17:07 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 21:36:
Ja, je hebt immers maar één verbinding ;)
Dit hangt van provider tot provider af, in België kan je achter een telenetmodem gewoon een switch hangen, je krijgt (naar gelang je abbonement) 2 tot 4 externe IP adressen toegewezen. (echter wel alletwee dynamisch)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:06:
Als je onder een ander ip adres op het net surft, ben je dan compleet untraceable?. Ik vermoed dat naast je ip adres er ook nog andere sporen van jou op het internet achterblijven? Van jou dan bedoel ik van jou computer. Is je ip adres gelinkt aan je provider? Aan wat kunnen bijvoorbeeld software bedrijven je naam en adres achterhalen indien je bijvoorbeeld illegaal software van hun verspreid?
Nee je bent nooit compleet untraceable, je zou immers een verzoek kunnen indienen bij de hoster van de proxyserver om zijn logfiles. Iedere provider heeft zo zijn eigen reeksen ip-adressen dus ja die zijn gelinkt aan je provider. Je naam en adres wordt meestal achterhaalt door bij de provider aan te kloppen die de ip-adressen uitdeeld. Kijk maar eens op www.dnsstuff.com, als je daar een ipadres invult bij de whois dan zie je welke isp het is, en soms ook welk bedrijf of welke persoon er achter het specifieke adres zit.
Pagina: 1