[Technics SU-Z1]

Pagina: 1
Acties:
  • 1.356 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirmuis
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08-2024
Hoi,

Ik heb vandaag een Technics SU-Z1 gevonden en kon hem niet laten liggen. Aangesloten lijkt alles ok. Vanuit de pc doet hij het super, echt heel mooi geluid, alleen vanaf de televisie hoor ik het geluid veel zachter vanuit de linkerbox en de rechterbox hoor je vrijwel niet. Jammergenoeg zat er geen manual bij, ik heb me scheel gezocht op internet maar hem niet gevonden.

De tulpjes zijn okey, die komen recht uit een andere versterker waar alles perfect werkte. Heb nog even getest met ander kabeltje, voor de zekerheid.

Nu hoop ik dat jullie misschien wat hierover kunnen vertellen.
Waar de versterker nou voor bedoeld is en of het wel te gebruiken is als huis tuin en keuken versterker. Ook die TAPE knopjes, het gebruik is een raadsel voor me, ik ben maar wat gaan doen en het geluid werkte.
Heeft iemand misschien een manual online zien staan, of over?

Tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb er ook een. Heb je die tv al getest op dezelfde ingang als je pc? Is het geluid dan wel 'in balans'?

Die tape-knopjes zijn voor tapes (van die banden). Op 1 van de 2 (de monitor) kan je ook 1 of 2 bronnen aansluiten (ik heb m'n film-pc erop aangesloten). Dus naast je phono/tuner/aux ingangen kan je die tape ook als ingang gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirmuis
Die aux, tuner enzo knopjes had ik wel ontdekt ja. Ben wel van de knopjes, vooral van ze random en veel proberen. Maar goed, ik ben er nu achter hoe ik het met de TV kan doen, vanuit het pc geluid. Eerst op een aux knopje drukken, dan pas het tape knopje omzetten.
Het heeft een gebruiksaanwijzing, maar hij doet het super. Ben echt blij met het geluid, daar gaat het om. En met de wijzertjes die heen en weer gaan.. :)

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:18

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Schakel de versterker uit en speel eens flink met knoppen? Soms zijn ze gewoon vies, vooral bij dit soort oudere types. Paar keer flink op de knoppen duwen en/of draaien helpt meestal wel.

Wijzertjes zijn inderdaad heel cool, ik heb zelf een Proton eindversterker met twee groenverlichte VU's van elk 14 cm breed :D 8)

[ Voor 26% gewijzigd door mentalmadnizz op 13-12-2006 23:21 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:30

DJ Vincento

1422055

Ik heb zelf nog een Philips Sound project A versterker inde schuur staan. Valt een beetje in het niets vergeleken met een technics , maar er zitten ook hele mooie verlichte wijzertjes op :9~ :9~ >:)
En als die heen en weer gaan,dan kan ik er zelf wel uit gaan >:)

Hij alleen kapot,dus ik moet ze zelf heen en weer bewegen 8)7

Maar daar schiet dit topic niks mee op denk ik

Waar het topic wel mee opschiet, dat niveau verschil op je TV tussen de L/R kanalen,ligt dat niet aan de TV zelf?Dat de TV zelf geen goed signaal geeft.

Had ik ook met een cassettedeck,ik dacht dat ik mijn rechter speaker had verkloot,bleek dat bij dat bandje tijdens opname de bias stroom was weg gevallen aan een kanaal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirmuis
Hoi, t is me al gelukt hoor, gewoon even nog langer met de knopjes spelen: er is een bepaalde volgorde nodig:
aux is ingedrukt voor pc.
als ik dan het tv geluid aan wil, moet ik eerst het aux knopje uitdrukken en dan het tweede tape knopje omhoog zetten. Dan is het tv geluid wel ineens stereo.

stop maar met denken :) toch bedankt

Iemand toevallig nog een manual over? Want die wil ik nog steeds wel hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirmuis
JER00N schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 19:36:
Ik heb er ook een. Heb je die tv al getest op dezelfde ingang als je pc? Is het geluid dan wel 'in balans'?

Die tape-knopjes zijn voor tapes (van die banden). Op 1 van de 2 (de monitor) kan je ook 1 of 2 bronnen aansluiten (ik heb m'n film-pc erop aangesloten). Dus naast je phono/tuner/aux ingangen kan je die tape ook als ingang gebruiken.
Jeroon, wat voor speakers heb je erop aangesloten?
Ben me aan het orienteren om nieuwe zuilen te kopen, eentje van mij heeft een kraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
De speakers zijn een beetje bijmekaar geraapte zooi eigenlijk :P De mids en tweeters komen uit een oude JVC boxenset, en de woofers zijn eigenlijk gitaarspeakers (wel van een goed merk trouwens), die eigenlijk toch voor een andere frequentierange zijn gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirmuis
JER00N schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 22:05:
De speakers zijn een beetje bijmekaar geraapte zooi eigenlijk :P De mids en tweeters komen uit een oude JVC boxenset, en de woofers zijn eigenlijk gitaarspeakers (wel van een goed merk trouwens), die eigenlijk toch voor een andere frequentierange zijn gemaakt...
Weet je dan misschien wat het volgende zegt:
25 RMS watts per channel, 8 ohms

Is het zo dat je dus 4 x een box van per stuk 25 watt / 4 (of 8???) ohm moet te plaatsen, om het volle bereik van de amplifier al te hebben??
Want ik wilde dus het liefst een paar speakers van 150-200 watt kopen, maar ik vermoed dus dat dat een beetje nutteloos is. Kan ik misschien beter wat kleinere speakers kopen van jbl ofzo, voor dezelfde prijs.

Dat zoeken naar info op internet lukt me niet zo, omdat sws die technics info nogal niet te vinden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Het betekent dat ie op 1 kanaal, bij een belasting van 8 ohm, 25 watt (RMS, dus zeg maar gemiddeld vermogen) kan leveren. Die belasting kan 1 speaker van 8 ohm zijn, maar bijv. ook twee speakers van 4 ohm in serie, of twee van 16 parallel. Maar het verdubbelen van het aantal speakers (of het vermogen) levert toch maar 3 dB extra herrie op dus zo gek veel moet dat niet uitmaken.

Speakers van 200 watt erop aansluiten kan misschien wel maar als je versterker toch maar 25 watt levert (wat ook al een flinke bak herrie is, kijk maar op die VU-meters) heeft dat niet zo veel nut. Die SU-Z1 is natuurlijk ook maar gewoon een huiskamer-versterker, geen PA-versterker ofzo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirmuis
Dank je voor je reactie. Dus,

ik kan in totaal, als ik alle vier de uitgangen gebruik dus kiezen uit de volgende drie opties:

4 speakers van 8 ohm serieel = 4 * 8 ohm = 32 ohm
8 speakers van 4 ohm serieel = 8 * 4 ohm = 32 ohm
4 speakers van 16 ohm parallel = 4 * 16ohm/2 = 32 ohm

Kan ik het dan ook zo doen:
2 speakers van 4 ohm Front
2 speakers van 8 ohm Rear

Volgens mij maak ik ergens een vage denkfout. Ik snap dat ohm gebeuren niet helemaal. Hoe minder weerstand, hoe zwaarder voor je versterker toch. Hoe kan het dan dat je 8 boxen van 4 ohm kan aansluiten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:30

DJ Vincento

1422055

mirmuis schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 18:20:
Dank je voor je reactie. Dus,

ik kan in totaal, als ik alle vier de uitgangen gebruik dus kiezen uit de volgende drie opties:

4 speakers van 8 ohm serieel = 4 * 8 ohm = 32 ohm
8 speakers van 4 ohm serieel = 8 * 4 ohm = 32 ohm
4 speakers van 16 ohm parallel = 4 * 16ohm/2 = 32 ohm

Kan ik het dan ook zo doen:
2 speakers van 4 ohm Front
2 speakers van 8 ohm Rear

Volgens mij maak ik ergens een vage denkfout. Ik snap dat ohm gebeuren niet helemaal. Hoe minder weerstand, hoe zwaarder voor je versterker toch. Hoe kan het dan dat je 8 boxen van 4 ohm kan aansluiten??
4 speakers van 16 ohm parralel is toch 4 ohm?
Een paar speakers van 8 ohm en een paar speakers van 4 ohm op de zelfde versterker lukt denk ik niet,dat pikt je versterker niet.

Meer dan 2 speakers aansluiten is sowieso een moeilijk verhaal als het om twee verschillende paren gaat.

Een lagere weerstand is inderdaad een zwaardere belasting voor je versterker.
Met 8 speakers van 4ohm aansluiten wordt bedoeld: Dat aan elke speaker uit gang twee 4ohm speakers serieel aansluit, dan heb je dus op elke uitgang in totaal 8 ohm, je gebruikt twee paar speaker aansluitingen dus dan is de belasting voor de versterker 4 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:13
Het parallel schakelen van ohmse elektronica heeft de volgende formule:
1/RV=1/R1+1/R2+1/R3 enz enz

Dus 4 speakers van 16 ohm parallel levert 4 ohm op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirmuis
DJ Vincento schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:49:
[...]

4 speakers van 16 ohm parralel is toch 4 ohm?
Een paar speakers van 8 ohm en een paar speakers van 4 ohm op de zelfde versterker lukt denk ik niet,dat pikt je versterker niet.
vier speakers van 16 ohm .. 4 ohm.. je kunt me alles wijsmaken. Ik vind het allemaal vaag. Ben al een week aan het zoeken naar handige bruikbare sites hiervoor. Zie door de bomen het bos niet meer :S
Meer dan 2 speakers aansluiten is sowieso een moeilijk verhaal als het om twee verschillende paren gaat.

Een lagere weerstand is inderdaad een zwaardere belasting voor je versterker.
Met 8 speakers van 4ohm aansluiten wordt bedoeld: Dat aan elke speaker uit gang twee 4ohm speakers serieel aansluit, dan heb je dus op elke uitgang in totaal 8 ohm, je gebruikt twee paar speaker aansluitingen dus dan is de belasting voor de versterker 4 ohm.
En inderdaad, dan gaat volgens mij mijn versterker kapot aangezien hij 4*8 ohm of 2*4 ohm aankan, volgens de specificaties.

Maarrr.. de moeilijkheid met meer dan twee speakers aansluiten: als ik 4 speakers van 8 ohm aansluit dan is er toch niets aan de hand of moeten het aantal watts ook redelijk overeenkomen?
Ik wil de boxen namelijk 'op de groei' kopen. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet per se

Een versterker regelt het wattage toch, of trekt deze versterker, aangezien er max 30 watt vanuit komt, alleen boxen van ongeveer het gelijke aantal watts? oftewel: is het slecht voor een versterker die 4*30 watt kan produceren, om daar boxen van bijv. 300 watt aan te hangen (behalve dan dat het zinloos is he :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirmuis
kippy schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:55:
Het parallel schakelen van ohmse elektronica heeft de volgende formule:
1/RV=1/R1+1/R2+1/R3 enz enz

Dus 4 speakers van 16 ohm parallel levert 4 ohm op.
Klopt. Das echt lang geleden zeg.

Serieel was toch
Rv =R1+R2+R3 enz...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mirmuis schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:05:
vier speakers van 16 ohm .. 4 ohm.. je kunt me alles wijsmaken. Ik vind het allemaal vaag. Ben al een week aan het zoeken naar handige bruikbare sites hiervoor. Zie door de bomen het bos niet meer :S
Zie het als een snelweg. Als je ipv een weg met één rijbaan een weg met 4 rijbanen neemt (je sluit 4 ipv 1 elektrische circuits aan) kunnen er 4 keer zoveel auto's tegelijk overheen rijden (dezelfde hoeveelheid elektronen kan zich verdelen over 4 keer zoveel metaal, dus is er minder weeerstand).
En inderdaad, dan gaat volgens mij mijn versterker kapot aangezien hij 4*8 ohm of 2*4 ohm aankan, volgens de specificaties.

Maarrr.. de moeilijkheid met meer dan twee speakers aansluiten: als ik 4 speakers van 8 ohm aansluit dan is er toch niets aan de hand of moeten het aantal watts ook redelijk overeenkomen?
Ik wil de boxen namelijk 'op de groei' kopen. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet per se

Een versterker regelt het wattage toch, of trekt deze versterker, aangezien er max 30 watt vanuit komt, alleen boxen van ongeveer het gelijke aantal watts? oftewel: is het slecht voor een versterker die 4*30 watt kan produceren, om daar boxen van bijv. 300 watt aan te hangen (behalve dan dat het zinloos is he :))
Dat kan zeker. Het 'vermogen' van een luidspreker is immers het maximale vermogen dat hij aankan, dus zonder vervormingen afspelen. Je moet er alleen wel op letten dat je je versterker niet tever opentrekt, omdat je al gauw denkt dat je speakers het wel trekken. Dat doen ze ook wel, maar je versterker op een gegeven moment niet meer ;)
mirmuis schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:10:
[...]

Klopt. Das echt lang geleden zeg.

Serieel was toch
Rv =R1+R2+R3 enz...?
Jep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dezelfde versterker maar er is 1 lampje van de VU meters stuk wie weet hoe je dat kan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:57

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:19:
ik heb dezelfde versterker maar er is 1 lampje van de VU meters stuk wie weet hoe je dat kan vervangen?
Topics kapen is niet de bedoeling.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.