Toon posts:

INTEL Core 2 Duo of INTEL D945

Pagina: 1
Acties:
  • 552 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik gebruik op dit moment nog steeds een 3 jaar oude computer: 2.4 Ghz en 512 geheugen.

Nu wil ik graag een nieuwe computer aanschaffen.

Ik heb al de volgende keuze gemaakt:
- Moederbord: MSI 975X Platinum PowerUp Edition
- HDD 250GB SATA2 8mb
- DDR2-PC-667 1024MB HC White Lake (kan ik altijd nog gaan verdubbelen)

Tot dusverre lijkt mij deze keuze goed. Op het moederbord zit overigens al een videokaart. Als het nodig is kan ik ooit een PCI-E videokaart erbij kopen. Nu komt het lastige onderdeel, de processor!

Mij werd aanbevolen om een "INTEL D945 S775 P4 3,4GHZ 2mb 800 Dual Core" te kopen. Ik zag ook een INTEL Core 2 Duo van 2.4 Ghz.

De prijs van de D945 (200 euro) ligt lager dan de Core 2 Duo (340 euro).

Nu vind ik het vreemd dat een Dual Core van 3.4 Ghz stukken goedkoper is dan een Dual Core van 2.4 Ghz.

De snelheid van de P945 ligt 1 Ghz hoger... betekent dit dat de prestaties ook beter zijn?

Ik lees veel verschillende meningen op het internet. De een zegt dat het geweldig werkt, de ander zegt liever voor een Core 2 Duo (2.4 Ghz) te gaan.

Kan iemand mij vertellen welke beter is en waarom? Ook zou ik graag willen weten wat de verschillen zijn, en waarom de 3.4 Ghz Dual goedkoper is dan de 2.4 Core 2 Duo.

Ik hoop dat iemand mij wat tips en informatie kan geven.

Groeten,

Pascal!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de 3.4Ghz P4 945 is van de vorige generatie die per clock tik veel minder werk verzet dan de Core 2 Duo, deze laatste is sneller en zuiniger met stroom :)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik werk zelf op een INTEL Core 2 Duo, deze is qua pure rekenkracht 6x zo snel als een p3 1GHz bij gebruik van één core, (getest met Matlab).

Dus de architectuur van een intel Core 2 Duo is blijkbaar erg efficient ..

[ Voor 32% gewijzigd door djexplo op 08-12-2006 18:30 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp heeft het aantal Ghz in dit geval niet veel te zeggen?

De INTEL Core 2 Duo van 2.4 Ghz is volgens jullie sneller dan de INTEL D945 ( 3.4 Ghz)?

Wat vinden jullie overigens van keuze van het moederbord, HDD en geheugen? De moederbord moet volgens mij toch wel erg goed zijn?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat begrijp je goed. De C2D van 2.4 Ghz is stukken sneller dan de D945 OC naar 4.0GHz. ;) (Om een iedee te geven dat GHz niks zeggen)

Maar waar heb je gezeten de GHz race is al een tijd geleden. :P

Kijk hier voor een vergelijking tussen een C2D 2.4GHz en een Pentium D950

[ Voor 68% gewijzigd door mad_max234 op 08-12-2006 18:49 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 18:31:
Dus als ik het goed begrijp heeft het aantal Ghz in dit geval niet veel te zeggen?

De INTEL Core 2 Duo van 2.4 Ghz is volgens jullie sneller dan de INTEL D945 ( 3.4 Ghz)?
Volgens ons wel ja. Kijk voor de grap eens naar benchmarks van processors.
Wat vinden jullie overigens van keuze van het moederbord, HDD en geheugen? De moederbord moet volgens mij toch wel erg goed zijn?
Wat wij vinden is een beetje irrelevant als je zelf niet aangeeft wat je budget en eisen zijn. Als je alleen office applicaties gaat draaien is het prima hoor.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Moederbord:

Hij zal het vast wel doen. Maar ik vind dat hij voor het geld (€190 op azerty) maar weinig functies heeft. Weet je zeker dat er al een videokaart op zit? Op azerty staat dat er geen grafische engine inzit op de msi site kon ik het ook niet vinden.

Geheugen:

Is wel ok als je niet gaat overklokken kan je zelfs nog voor 566Mhz gaan (pc-4300) maar dit geheugen zal vast wel voldoen.

Hdd:

HDD 250GB SATA2 8mb, hier over valt niks te zeggen. Te weinig gegevens, dingen zoals fabrikant zijn wel nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil later nog wat uitbreiden, budget is daarom ook maar 600 à 700 euro.

Het belangrijkste probleem is de keuze van de processor... de rest daar kom ik zo wel uit.

Ik game, download vanalles... ik doe niet echt iets extreems (zoals videobewerking enzo)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
De beste keuze qua processor is de Core 2 Duo welke je neemt is meer afhankelijk van je budget.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank jullie voor de tips, ik heb hierdoor flink wat informatie kunnen vinden dat ik nodig had.

Overal staat dat de INTEL D----'s een voorloper zijn van de INTEL Core 2 Duo. Kwa prestaties ziet het er veel beter uit, maar ook op het gebied van energieverbruik. Zo leek de INTEL D945 flink wat energie te vreten.

Wat voor een moederbord raden jullie mij aan? Ik ben dus vrij zeker dat ik de INTEL Core 2 Duo E6600 wil gaan kopen voor mijn nieuwe pc.

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 00:19
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 19:59:
Ik dank jullie voor de tips, ik heb hierdoor flink wat informatie kunnen vinden dat ik nodig had.

Overal staat dat de INTEL D----'s een voorloper zijn van de INTEL Core 2 Duo. Kwa prestaties ziet het er veel beter uit, maar ook op het gebied van energieverbruik. Zo leek de INTEL D945 flink wat energie te vreten.

Wat voor een moederbord raden jullie mij aan? Ik ben dus vrij zeker dat ik de INTEL Core 2 Duo E6600 wil gaan kopen voor mijn nieuwe pc.
Zou zelf gaan voor E6400 (+/- E 200,-), 965 chipset (bvb Aus P5B oid rond E 120,- ) 1 gig geheugen (rond E 110,-).

Zit je rond de E440,- en heb je ook nog geld over voor leuk videokaartje.

Oeps vergat HD van +/- E 100,- dus kom je op 540,- ongeveer.
E6400 is perfect over te clocken trouwens. Kijk hier maar ff. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802

[ Voor 10% gewijzigd door Fryskmantsje op 08-12-2006 20:19 ]

Specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ van dit subforum staat nochtans duidelijk uitgelegd hoe je het beste een CPU, mobo en geheugen kunt uitzoeken :) In de reviews en bijbehorende benchmarks had je bijvoorbeeld duidelijk kunnen teruglezen dat zo'n Core 2 Duo qua performance een Pentium D met gemak de grond inboort.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.