Toon posts:

paar sata vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben onderdelen aan het kopen voor mijn upgrade:

Asus A8N32-SLI deluxe (nf4 SLI16x) s939
Amd Athlon 64 4000+ s939
Hitachi deskstar 400 GB SATAII 16MB
DDR1 Kingston 2x1 GB pc3200 400mhz dual channel kit
Asus Nvidia 7600 GTX

Er wordt gezegd dat je bij nf4 geen sata drivers van tevoren hoeft te installeren, het mobo pakt ze automatisch, klopt dat? zo niet, hoe moet ik dat installeren zonder floppy drive? :P kan dat? of moet ik echt ergens een floppy drive ergens vandaan plukken om hem ff bij de XP installatie te gebruiken?

Er wordt ook gezegd dat sata een 1 op 1 verbinding is en dat je dus geen master/slave settings hoeft in te stellen, dus als je 2 hdd's of meer hebt, pakt je pc dus automatisch je schijf waar XP op staat als "master"? en hoe zit dit met sata optische drives (primary/secundary) ? en is het uberhaupt zinvol om zo'n sata brander te kopen? of maakt het met de prestaties nog nauwelijks verschil met ATA?

De laatste vraag is dat als ik straks bestanden ga overzetten van mijn pata schijf naar de sata schijf, is het dan i.v.m. conflicten voldoende om die pata op slave te zetten? dat mijn pc iig niet gaat opstarten vanaf mijn ide schijf waar de oude windows nog op staat.. :P

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik denk dat je toch nog een aantal dingen door elkaar haalt.
Zoals je zelf al zei, SATA kent geen master/slave meer. 2 SATA schijven, zijn dus 2 onafhankelijk van elkaar aangestuurde schijven. Dat sommige BIOS'sen ze nog als master/Slave aanduiden, maakt het er niet echt makkelijker op.
Je hoeft je oude PATA schijf dus NIET naar slave te jumperen, hij kan gewoon master blijven.
Wel moet je er voor zorgen dat hij tijdens het installeren van Windows is afgekoppeld, XP heeft de nare eigenschap om anders op die schijf opstartrecords weg te schrijven.
Je zult, afhankelijk van je Windows versie (dus met of zonder SP2), en afhankelijk van of je RAID gaat draaien of niet, wellicht toch drivers moeten gaan installeren. Heb je geen FDD meer tot je beschikking, zul je een Windows XP CD moeten gaan maken waar de SATA drivers bij in geslipstreamed zitten, anders gaat het installeren je toch nog niet lukken ben ik bang.
Zoek eens wat rond op het forum hier, er staat zowel over het slipstreamen als over SATA voldoende uitgelegd...