Voor een kantoor dat behalve internet voor medewerkers allerlei diensten verzorgt naar buiten (IMAP- en webmail, RDP, enz) ben ik op zoek naar een fatsoenlijke en uitbreidbare maar niet al te dure gebundelde SDSL-lijn of ethernetlijn van ongeveer 10 Mbps up/down (op dit moment ligt er een 2,3 Mbit SDSL-verbinding, die echt te krap wordt, en over de provider zijn we ook niet heel tevreden - en het prijsverschil tussen bijv 6 Mbps of 10 Mbps is niet al te groot).
Ik kan wat praktijkervaringen gebruiken voor deze keuze van mensen die ergens zo'n lijn hebben liggen, en die me wat kunnen vertellen over prijs/kwaliteit/providers. In het bijzonder zoek ik ervaringen met Versatel Extended Ethernet, die levert voor een prijs die een beetje te mooi is om waar te zijn. Dat gaat op basis van stapeling van SHDSL-verbindingen over koper. Het prijsverschil met echte glasvezel is natuurlijk erg groot. Hoe groot is het verlies aan kwaliteit en betrouwbaarheid dat daar tegenover staat?
Tot nu toe in de race, offertes van providers als Demon/Xs4all volgen wellicht nog. Kosten zijn exclusief btw en inclusief routers e.d.:
Ik kan wat praktijkervaringen gebruiken voor deze keuze van mensen die ergens zo'n lijn hebben liggen, en die me wat kunnen vertellen over prijs/kwaliteit/providers. In het bijzonder zoek ik ervaringen met Versatel Extended Ethernet, die levert voor een prijs die een beetje te mooi is om waar te zijn. Dat gaat op basis van stapeling van SHDSL-verbindingen over koper. Het prijsverschil met echte glasvezel is natuurlijk erg groot. Hoe groot is het verlies aan kwaliteit en betrouwbaarheid dat daar tegenover staat?
Tot nu toe in de race, offertes van providers als Demon/Xs4all volgen wellicht nog. Kosten zijn exclusief btw en inclusief routers e.d.:
- Bbeyond SDSL-bundel 9,2Mb 1:4 Gold, 1149 euro per maand, 2575 euro eenmalig
- Versatel Extended Ethernet 1:4 10Mbps, 869 euro per maand, 0 euro eenmalig
- Bbeyond glasvezel 10Mbps, 1351 euro per maand, 2479 euro eenmalig
- Easynet EtherStream 10Mbps, 1895 euro per maand, 1075 euro eenmalig