[UPGRADE]Game + download PC, ~1600 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CHRING
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01-2016
Mijn huidige PC:

CPU: AMD Athlon 64 3200+
cpu cooler: Zalman CNPS7000B-AlCu
mobo: K8N4-E nForce 4
geheugen: 1x 1GB & 2x 512MB 3200, 1333 twinmos Dual Channel PC3200, 400 MHz
gpu: 7800GT
voeding: 420Watt Tagan
behuizing: coolermaster stacker (incl. crossflow fan + side window + mod: 120mm bovenin ipv. 80mm) + 3in4 optie voor HDs
1x 250GB IDE WD intern aangesloten
1x 250GB IDE WD extern aangesloten
1x 80GB SATA WD
1x 200GB SATA WD
2x ACER 20" breedbeeld

Dit is het zo'n beetje als ik niks vergeten ben..

Waarom wil ik upgraden?
1) Ik wil de nieuwste spellen aankunnen
2) Ik wil dat windows NOG sneller is, en dat het unrarren en parren van gedownloade troep nog sneller gaat.
3) Ik heb geld teveel (luxe probleem..)

Wat zou een goeie upgrade zijn? Er vanuit gaande dat ik toch zeker wel een minimale OC veilig wil halen..

CPU: E6600. Volgens mij weinig twijfel over mogelijk. Wel twijfel mogelijk? Ik hoor het graag! (of toch niet.. ik twijfel al genoeg :+ )
CPU cooler: hier heb ik al teveel over gelezen, en hier is erg veel keus. Ik wil gewoon dat m'n CPU goed te OCen is, maar ook dat het geheel gewoon stil is. Dit is niet zo'n belangrijk detail.
MOBO: Hier valt nog veel over te zeggen. 680i chipset met kinderziektes? Of wachten op de nieuwe RD600 van DFI? Ik ben er zeker nog niet uit.
geheugen: Ik wil zoiezo 2GB snel geheugen. Dit leek me wel een goeie optie.
GPU: tja.. moet ik nou al upgraden? Of wachten totdat bijvoorbeeld de 8800GTX in prijs is gedaald? Of nu de 8800GTS aanschaffen? Ook alweer teveel keuzes..
Dan lijkt mij 2x Raptor 70GB RAID0 als primaire Cschijf erg interessant. Daar windows + spellen op installen zal het windows gebruik aanzienlijk versnellen.
Voeding: Als ik (online) uitreken wat ik nodig heb, kom ik op zo'n 700Watt ( 8)7 ). Deze bijvoorbeeld?

De rest lijkt me nog wel ok: de kast, m'n monitoren uiteraard, de schijven puur voor data opslag (vooral films, kosten de meeste GBs).

Dan rest mij alleen nog de verkoop van voeding + cpu(+cooler) + mobo + 7800GT + 2GB geheugen. (iemand interesse?). Alles wat dit opbrengt wil ik ook uitgeven aan m'n upgrade. Dus eigenlijk is budget 1600 + verkoop-van-vervanging.

Zoals jullie wel lezen heb ik nog aardig wat twijfels over de samenstelling van de grote upgrade. Ik wil niet al te lang meer wachten met de upgrade. Elke hulp/tips/etc is zeer gewenst! Ik ben benieuwd wat jullie verzinnen voor setups!

Alvast bedankt voor alle replies!

thuis, DAAR waar mijn pc staat..

Verwijderd

hoe kan je dat online uitrekenen?

• CHRING

Verwijderd

Ik heb net en nieuw setje waar ik erg blij mee ben:
MSI 8800GTX om mijn
Samsung Syncmaster 204B 20" TFT mee aan te sturen
2 keer seagate barracuda 7200.10 16 MB SATA2 in raid 0 en
2 x 1 GB Crucial annivesary 533 (hand picked memory) wat pc866 loopt
Asus P5B deluxe wegens zijn nieuwste 965 chipset en een ONGEKENDE datatransfer heeft
Coolermaster kast en iGREEN 600 watt voeding plus wat 12 cm fans.

Gevolg: 11K in 3dmark06, 125 MB/sec read transfer over de raid 0 en bijna 6 GB/sec over het geheugen.
Die nieuwe 965 met het ICH8R voor de raid is werkelijk fenominaal....

• CHRING
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 16:59:
Ik heb net en nieuw setje waar ik erg blij mee ben:
[...]
En CPU neem ik dan aan ook de E6600? En op hoeveel heb je die lopen? En welke cooler?
Leuk setje wat je hebt trouweens.. Hoeveel heb je betaald voor dat geheugen?

[ Voor 44% gewijzigd door CHRING op 08-12-2006 17:05 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Een 8800GTX is imo nog belachelijk duur. En aangezien je 7800GT geen slechte kaart is zou je die nog best even kunnen houden en dan wachten totdat er scherper geprijsde DX10 kaarten uitkomen ergens begin volgend jaar.

Verwijderd

CHRING schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 17:05:
[...]

En CPU neem ik dan aan ook de E6600? En op hoeveel heb je die lopen? En welke cooler?
Leuk setje wat je hebt trouweens.. Hoeveel heb je betaald voor dat geheugen?
Ach, vergeet ik de cpu.. :+
Ja een E6600 met een 15 euro arctic freezer 7 pro.
Hij haalt 3,2-3,4 maar ik ben er nog niet uit kwa getallen, nog bezig.
Wat me wel opviel is dat dat crucial een foute SPD heeft, het geheugen heeft 2,2 volt nodig maar na 2 verneukte windows installaties begreep ik dat dat te laag stond. Nu vast gezet op 2,3 en nu wel stabiel. Het plafon van dit geheugen is heel hoog.. ik denk op losse timing met 2,4 volt moet stabiel 1000 te halen zijn. Koste 260 euro bij komplett.

Totaal was ongeveer 1800 euro.. 380 voor het scherm en 1400+ voor de PC.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Qua voeding, je hebt gewoon een degelijke recente voeding nodig die 30 ampere op de 12 volt lijn kan leveren, dan zit je wel even goed. Er zijn al goeie 400+ watt voedingen die dat doen.

specs

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ik sluit me aan bij RoD. Een 8800 GTX/GTS kopen terwijl je nog een 7800 hebt lijkt me zonde van het geld. Die kaart kan zeker nog wel even mee, en als je een half jaar of een jaar verder bent dan heb je voor hetzelfde geld wat je nu zou spenderen aan je 8800 weer een nieuwer model met meer bang for your buck.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

tenzij je je oude pc voor erg goed geld kan verkopen.. en met bijleggen van 250 euro weer alles splinternieuw hebt! :)

• CHRING
MediJack schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 17:23:
Ik sluit me aan bij RoD. Een 8800 GTX/GTS kopen terwijl je nog een 7800 hebt lijkt me zonde van het geld. Die kaart kan zeker nog wel even mee, en als je een half jaar of een jaar verder bent dan heb je voor hetzelfde geld wat je nu zou spenderen aan je 8800 weer een nieuwer model met meer bang for your buck.
Het is natuurlijk wel zo dat er begin 2007 spellen uit gaan komen die dual monitor ondersteunen (supreme commander bijvoorbeeld): 2x 1680 x 1050 resolutie! Dat is niet niks natuurlijk. Het blijft natuurlijk een feit dat ik ook daar op kan wachten. Ik ben er in ieder geval nog niet uit..

Ik zou graag wat meer ideeen horen wat betreft het moederbord. Daar ligt ook nog wel wat twijfel.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
CHRING schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 17:39:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat er begin 2007 spellen uit gaan komen die dual monitor ondersteunen (supreme commander bijvoorbeeld): 2x 1680 x 1050 resolutie! Dat is niet niks natuurlijk. Het blijft natuurlijk een feit dat ik ook daar op kan wachten. Ik ben er in ieder geval nog niet uit..

Ik zou graag wat meer ideeen horen wat betreft het moederbord. Daar ligt ook nog wel wat twijfel.
Daar kun je inderdaad beter op wachten. Misschien dat er tegen die tijd de prijzen flink gedaald zijn oid. Je kunt in ieder geval de huidige spellen nog wel even spelen, ik zou dus het aankopen van een nieuwe videokaart zo lang mogelijk uitstellen. Totdat het moment komt dat ie het niet meer aankan.

Overigens, een 700W voeding lijkt me een beetje overkill.

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
RoD schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 17:42:
[...]

Daar kun je inderdaad beter op wachten. Misschien dat er tegen die tijd de prijzen flink gedaald zijn oid. Je kunt in ieder geval de huidige spellen nog wel even spelen, ik zou dus het aankopen van een nieuwe videokaart zo lang mogelijk uitstellen. Totdat het moment komt dat ie het niet meer aankan.

Overigens, een 700W voeding lijkt me een beetje overkill.
eens, dubbel eens.
Alleen als je een 8800GTX in SLI gaat draaien zal je naar de 600W moeten.
Anders moet je t met een 500W wel kunnen draaien.
Zolang je geen nieuwe kaart koopt, lukt je huidige voeding ook nog prima.
(kan je even afwachten hoeveel de nieuwe ATI-kaarten gaan verbruiken)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Als je geld teveel hebt gewoon een kick arse (nieuw) systeem kopen en tegen de tijd van de DX10 zo'n kaart halen. Ben je non stop high end bezig ... als je geld teveel hebt that is ... ik zou het nooit doen ;)

• CHRING
Ik vind het erg jammer dat alle nieuwere moederborden maar 1 PATA aansluiting hebben: deze heb ik al nodig voor de DVD lezer + brander/lezer. Dan moet ik dus mijn overige IDE schij(f/ven) aan een IDE-controller hangen, = kut.

Tot nu toe lijkt een P5B moederbord mij de beste keuze. Dan zit er nog verschil tussen de P965 en de G965 chipset. Jammer genoeg kan ik nergens vinden wat nou de precieze verschillen tussen deze 2 zijn! Zeer frustrerend eerlijk gezegd.. Ook uit de verschillen tussen mobo's met een P- of G965 chipset valt niks te concluderen.

De 680i mobo's zijn veel te duur, en nog niet echt aan te komen. Ik hoef geen FSB van 500+ MHz 8)7

Wat betreft geheugen is 800MHz genoeg, dus PC6400. En stel dat ik mn FSB hoger dan 400MHz laat komen, dan maar een divider toch? Ook al betwijfel ik of dat de 3.6GHz zo makkelijk haalbaar is.. we zullen het zien!

Het is lastig om te beslissen wat ik met de GPU wil doen.. Ik ben op dit moment aan het zoeken naar vergelijkingen van 7800GT in SLI met de 8800GTS. Een XFX 7800GT is makkelijk aan te komen voor 150 euro namelijk.. Als iemand hier een leuke vergelijking van heeft: graag!

Het lijkt me allemaal zo zinloos om nou een rete-snel/duur systeem te kopen zonder de GPU te upgraden... dan kan ik beter all together wachten totdat de DX10 kaarten goedkoper zijn: Anders is mijn 7800GT toch verreweg de bottleneck in mijn nieuwe systeem wat betreft gamen (behalve dus als ik er nog 1 bij koop..).
Wat betreft windowsgebruik zal ik er uiteraard meteen op vooruit gaan, zeker wat betreft de CPU en de 2x 74GB raptors in RAID0.

RAID5 ga ik zoiezo niet aan beginnen. Dan zou ik teveel nieuwe schijven moeten kopen, waar ik op dit moment geen zin in heb. Dan zou ik m'n 200GB SATA, 80GB SATA en 1x 250GB IDE wel weg kunnen gooien.

Iemand nog ideeen?

Pagina: 1