Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

loopbaan-switch technisch -> BI, salarisperikelen

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik zit met een probleem/uitdaging waarvan ik hoop dat er hier misschien meer mensen rondzwerven die een soortgelijke ervaring hebben.

prive situatie: 30 jaar, getrouwd en vader van een zoon.

opleiding: Mavo, MTS electronica en sinds 4 jaar bezig met een zelfstudie bij de LOI; HEAO bedrijfskundig informatica. Het theorie gedeelte van deze opleiding hoop ik halverwege 2007 af te ronden.

Werkervaring: 9 jaar geleden begonnen als pc-technicus. Doorgegroeid naar technisch consultant, bv CNE 5, en diverse kleine certificaten behaald. Sinds 4 jaar volledig geconcetreerd op de zelfstudie en dus geen technische certificaten meer behaald. Heb altijd in de buitendienst gezeten, dus als consultant waar ik bv Microsoft netwerken installeer en onderhoud pleeg, het opzetten van VPN verbindingen, en meer dingen die komen kijken bij het onderhoud van een ICT infrastructuur.
Zonder arrogant over te willen komen mag ik stellen dat zowel klanten als werkgever zeer tevreden zijn over mijn werkzaamheden.

4 jaar geleden ben ik met de HEAO studie begonnen, de trigger was toen eigenlijk dat ik om de heen de meest fantastische en dure informatiesystemen opgeleverd zag worden, en dat deze veelal NIET voldeden aan de gestelden eisen.

Maar nu: door onverwachte omstandigheden (faillisement, maar wel met doorstart) ben ik in de situatie terecht gekomen dat ik van werkgever wil veranderen en is ook het moment aangebroken dat ik een baan zoek die meer aansluit bij mijn studie. Concreet houdt dat in dat ik me wil begeven op het snijvlak van ICT en business.

Nadat ik me behoorlijk uitgebreid georrienteerd heb, spraken de vacatures als Business Intelligence consultant mij het meeste aan. Ik ben druk aan het solliciteren gegaan en heb ondertussen enkele gesprekken gehad zowel bij kleine (30 a 50 man) consultancy organisaties en grote (4000 - ???? man)

Stuk voor stuk waren deze gesprekken van beide kanten enorm positief en kreeg ik echt het idee dat ik de goede keus gemaakt had. Mijn instelling, doorzettingsvermogen en overkomen werden gewaardeerd en die waardering werd ook uitgesproken.

Maar: aangezien ik geen enkele ervaring heb in BI zou ik sowieso een masterclass in moeten stromen voordat ik het veld wordt ingestuurd, iets wat ik trouwens zelf ook van harte toejuich. Alleen zijn deze masterclasses specifiek bedoeld voor net afgestudeerden met bij behorend salaris (1900-2200) Ik zelf zit ondertussen natuurlijk wat hoger (maar minder dan 3000). Ik ben ook helemaal niet op zoek naar een job met een mega-salaris maar wil en kan er niet op achteruit gaan. Iets wat beide werkgevers overigens begrepen. Maar helaas werd de procedure wel beeindigd.

Mijn vraag: is er iemand met soortgelijke ervaring. Of heeft er iemand tips, is de stap die ik wil maken te groot? En wat zou dan een eventuele 'tussen-stap' kunnen zijn. Er moet toch een manier zijn om deze overstap te maken voor iemand die hard wil en kan werken?

Verwijderd

Tussenstap maken lijkt me niet zo'n gek idee. Wat je aangeeft is dat je graag als starter op de arbeidsmarkt in een andere tak van sport aan de gang wilt, daar hoort dus geen al te best salaris bij normaal gesproken.
Probeer het eens anders: je bent techneut en je bent bezig de business kant te verkennen om er in te gaan klussen. Verkoop jezelf dus als technisch persoon met flink wat business kennis en geef ook aan dat je interresse is door te groeien naar een business-IT gerelateerde functie. Maar de basis van je kennis en kunnen en waarde voor bedrijven is je techneuticiteit: dat is je hoofd verkoop argument. Middelgrote bedrijven hebben meestal wel projecten met stuurgroepen en communicatiegroepen Die groepen zitten niet te wachten op een nog niet eens met z'n HEAO klaar zijnde wannabe goeroe, maar wél op die ervaren technicus met bedrijfskundig inzicht.

Nooit vergeten dat je een totaal pakket bent als je jezelf verkoopt. Ik heb de tegenovergestelde beweging gemaakt (ik haat boekhouden :D ) en altijd erbij verteld dat ik ook nog gediplomeerd boekhouder ben en met name behendig ben in het analyseren en verbeteren van (bedrijfs- en IT-)processen. Doet wonderen bij sollicitaties :)

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:39
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 17:24:
Tussenstap maken lijkt me niet zo'n gek idee. Wat je aangeeft is dat je graag als starter op de arbeidsmarkt in een andere tak van sport aan de gang wilt, daar hoort dus geen al te best salaris bij normaal gesproken.
Probeer het eens anders: je bent techneut en je bent bezig de business kant te verkennen om er in te gaan klussen. Verkoop jezelf dus als technisch persoon met flink wat business kennis en geef ook aan dat je interresse is door te groeien naar een business-IT gerelateerde functie. Maar de basis van je kennis en kunnen en waarde voor bedrijven is je techneuticiteit: dat is je hoofd verkoop argument. Middelgrote bedrijven hebben meestal wel projecten met stuurgroepen en communicatiegroepen Die groepen zitten niet te wachten op een nog niet eens met z'n HEAO klaar zijnde wannabe goeroe, maar wél op die ervaren technicus met bedrijfskundig inzicht.

Nooit vergeten dat je een totaal pakket bent als je jezelf verkoopt. Ik heb de tegenovergestelde beweging gemaakt (ik haat boekhouden :D ) en altijd erbij verteld dat ik ook nog gediplomeerd boekhouder ben en met name behendig ben in het analyseren en verbeteren van (bedrijfs- en IT-)processen. Doet wonderen bij sollicitaties :)
Helemaal mee eens! ik zou bij een van de grotere jongens gaan kijken en daar binnenkomen als technisch persoon, die graag verder kijkt. Na ene paar jaar kan je dan waarschijnlijk zonder problemen doorgroeien!

Je moet het trouwens niet als een switch brengen (lees nieuwe start) maar als doorgroeien! (lees, uitbouwen!)

[ Voor 3% gewijzigd door overhyped op 09-12-2006 16:37 ]