Philips 42PF9831D/10 digitale tuner

Pagina: 1
Acties:
  • 7.036 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 16:00
Ben van plan deze Philips TV aan te schaffen;

http://www.consumer.phili...WCL0NHJ0RMRCSHQVHKFSESI5P

Nu zit hier een prachtige digitale (DVB-T) tuner in. Weet iemand of dit werkt in combinatie met digitale televisie van Essent? het is me niet helemaal duidelijk namelijk. Heb ze al gebeld, bij de media markt gevraagd... nothing. Op hun site staan een aantal decoders maar hier wordt ik niet veel wijzer van;

http://www.home.nl/producten/televisie/digitale_ontvangers

Wat ik dus wil is direct de digitale tuner van mijn TV gebruiken, zonder vervelende extra decoders en kastjes. Waarom bouwen ze in vredesnaam DVB-T ontvangers in dit soort TV's ? Dat is toch juist niet voor over de kabel of ligt het aan mij?

Het moet toch mogelijk zijn direct een smartcard in je TV te proppen en klaar?

Verwijderd

De 42pf9831 heeft (net zoals alle andere modellen met DVB-T) een common interface slot achteraan zitten. Als je dan apart een CAM bijkoopt, kan je gewoon een smartcard gaan aanvragen en deze smartcard gebruiken van je digitale provider om digitale TV te kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2006 15:19 ]

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 19:12
DVB-T = Digitale TV via de Ether Digitenne)
DVB-C = Digitale TV via de TV-kabel (Essent dus)

Dus volgens de specificaties kan dit nooit werken :)

Je kunt wel alle Free-To-Air kanalen via Digitenne ontvangen. Die zijn binnenkort landelijk beschikbaar. Dus Nederland 1,2,3 en de regionale TV.

In de loop van het jaar komen daar ook commerciele zenders bij :)

[ Voor 41% gewijzigd door Flappie op 08-12-2006 15:26 ]

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:51
Niet dus.. De "T" in DVB-T staat voor "terrestrial" oftewel een signaal door de lucht (Digitenne en Digitale TV van KPN in Nederland).

Voor digitale kabel-tv heb je een DVB-C tuner nodig en die zit helaas niet ingebouwd.

• GenetiX
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:17:
De 42pf9831 heeft (net zoals alle andere modellen met DVB-T) een common interface slot achteraan zitten. Als je dan apart een CAM bijkoopt, kan je gewoon een smartcard gaan aanvragen en deze smartcard gebruiken van je digitale provider om digitale TV te kijken.
Kan je misschien nog wat specifieker zijn? Wat is een CAM ? En waarvoor kunnen ze me dit soort informatie in de winkels niet vertellen?

• GenetiX
Mr Magic schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:25:
Niet dus.. De "T" in DVB-T staat voor "terrestrial" oftewel een signaal door de lucht (Digitenne en Digitale TV van KPN in Nederland).

Voor digitale kabel-tv heb je een DVB-C tuner nodig en die zit helaas niet ingebouwd.
Die gedachtengang had ik dus ook. Ik snap de logica daar achter niet helemaal.... de meeste tv's van dit soort type gebruik je niet in je caravan. :/

Verwijderd

Geen idee waarom ze je dit niet kunnen vertellen in de winkel, maar voor mij is het toch vrij duidelijk. Ikzelf ben wel van Belgie waar het hele DVB-T gebeuren niks voorstelt. (ik weet niet hoe dit in Nederland zit). Je moet dus wel een provider (KPN blijkbaar) hebben die je DVB-T kan aanbieden en niet, zoals hier ook al vermeld, via de kabel.

het Common Interface/CAM verhaal staat hier mooi uitgelegd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Common_Interface

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:39

Alfisti

So macht Reisen Spaß

GenetiX schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 16:11:
[...]

En waarvoor kunnen ze me dit soort informatie in de winkels niet vertellen?
Kort door de bocht antwoord: dat moet je naar een fatsoenlijk winkel gaan ;)

maar vergeet het hele DVB-T verhaal voor deze TV, ( eigenlijk voor elke platteTV ) de kwaliteit van Digitenne is veels te berperkt om een goed beeld te geven. Je koop dan straks een mooie tv maar je kijkt nog steeds naar een klote beeld.

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 09:59

fulgore

goud

Alfisti schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:40:
[...]

Kort door de bocht antwoord: dat moet je naar een fatsoenlijk winkel gaan ;)

maar vergeet het hele DVB-T verhaal voor deze TV, ( eigenlijk voor elke platteTV ) de kwaliteit van Digitenne is veels te berperkt om een goed beeld te geven. Je koop dan straks een mooie tv maar je kijkt nog steeds naar een klote beeld.
Maar dat geldt over het algemeen voor elk plat scherm op een paar plasma's daargelaten icm standaard televisie signaal. Of dat nou DVB-T is of de kabel. Je gaat er bijna altijd op acheruit qua beeldkwaliteit tov CRT.
Lees ook eens de thread over digitale kabel. Artifacts, blokjes etc.

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
GenetiX schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:47:
Nu zit hier een prachtige digitale (DVB-T) tuner in. Weet iemand of dit werkt in combinatie met digitale televisie van Essent? het is me niet helemaal duidelijk namelijk
Het antwoord op deze vraag is: Nee, dat gaat niet werken met Essent Kabelcom. Zie hier voor wat achtergrond informatie over de veschillende digitale ontvangst technieken en Conditional Accss Modules (CAM).

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:39

Alfisti

So macht Reisen Spaß

fulgore schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 13:50:
[...]

Maar dat geldt over het algemeen voor elk plat scherm op een paar plasma's daargelaten icm standaard televisie signaal. Of dat nou DVB-T is of de kabel. Je gaat er bijna altijd op acheruit qua beeldkwaliteit tov CRT.
Lees ook eens de thread over digitale kabel. Artifacts, blokjes etc.
Eens, al is de kwaliteit van DVB-T uberhaupt gewoon simpelweg beroerd :) Dus dan maar de minst slechte en dat zou kabel voor mij zijn, schotel mag niet / wil ik niet. :)

• GenetiX
RG2005 schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 15:42:
[...]

Het antwoord op deze vraag is: Nee, dat gaat niet werken met Essent Kabelcom. Zie hier voor wat achtergrond informatie over de veschillende digitale ontvangst technieken en Conditional Accss Modules (CAM).
Dat is een heel nuttige link met duidelijke uitleg. Uit de uitleg maak ik op dat de TV niet zomaar DVB-C compatible is te maken d.m.v. een additionele CAM module, zoals eerder gemeld in dit topic. De tuner moet DVB-C compatible zijn van zichzelf, de CAM module zorgt alleen voor de decodering m.b.v. smartcard.

Ik kan er dus vanuit gaan dat dit niet gaat werken. Zal Philips een mailtje sturen met de vraag of er uitzicht is op DVB-C tuners in toekomstige modellen. Hun reactie zal ik hier posten.

• ArChie
  • Niet online
GenetiX schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 21:52:
[...]
Zal Philips een mailtje sturen met de vraag of er uitzicht is op DVB-C tuners in toekomstige modellen. Hun reactie zal ik hier posten.
Bespaar je de moeite, de Nederlandse kabelbedrijven willen namelijk niet meewerken aan een dergelijke oplossing. Van deze kabelbedrijven mag je alleen gebruik maken van de aanbevolen digitale kabel ontvangers. Dat is namelijk wat makkelijker voor hun helpdesk. Dus zien de op Nederland gerichte fabrikanten er geen brood in om een DVB-C tuner in te bouwen. Dat is ook de reden waarom je wel meerdere merken TV's ziet met ingebouwde DVB-T en DVB-S tuners. Digitenne van KPN en Canal Digitaal werken de geïntegreerde digitale tuner namelijk niet tegen.

• GenetiX
RG2005 schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 22:13:
[...]

Bespaar je de moeite, de Nederlandse kabelbedrijven willen namelijk niet meewerken aan een dergelijke oplossing. Van deze kabelbedrijven mag je alleen gebruik maken van de aanbevolen digitale kabel ontvangers. Dat is namelijk wat makkelijker voor hun helpdesk. Dus zien de op Nederland gerichte fabrikanten er geen brood in om een DVB-C tuner in te bouwen. Dat is ook de reden waarom je wel meerdere merken TV's ziet met ingebouwde DVB-T en DVB-S tuners. Digitenne van KPN en Canal Digitaal werken de geïntegreerde digitale tuner namelijk niet tegen.
Waar baseer je op dat men dit tegenwerkt? Zeker bij Essent ( mijn gebied ) worden al diverse digitale tuners aangeboden. En als het al zo was kunnen ze daar gewoon voorwaarden voor opstellen, bijv. net zoals ISP's dat nu al doen m.b.t. het gebruik van eigen routers.

• ArChie
  • Niet online
GenetiX schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 22:52:
[...]
Waar baseer je op dat men dit tegenwerkt? Zeker bij Essent ( mijn gebied ) worden al diverse digitale tuners aangeboden.
Die digitale tuners die te koop aangeboden worden zijn de aanbevolen kabel ontvangers waar ik het over had in mijn reactie. Om ervoor te zorgen dat je alleen van die aanbevolen kabel ontvangers gebruik maakt hebben de kabelbedrijven er voor gezorgd dat hun smartcard alleen wil werken in die aanbevolen ontvangers.

In de regulier verkrijgbare Irdeto 2 CAM's weigert die smartcard dienst. De fabrikanten weten dit dus heeft het geen zin om een TV uit te brengen met een ingebouwde DVB-C tuner en Common Interface slot, want die kabelbedrijven weigeren het om regulier verkrijgbare CAM's te ondersteunen of een eigen CAM uit te brengen waarin hun smartcard wel wil werken.

• GenetiX
RG2005 schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:05:
[...]

Die digitale tuners die te koop aangeboden worden zijn de aanbevolen kabel ontvangers waar ik het over had in mijn reactie. Om ervoor te zorgen dat je alleen van die aanbevolen kabel ontvangers gebruik maakt hebben de kabelbedrijven er voor gezorgd dat hun smartcard alleen wil werken in die aanbevolen ontvangers.

In de regulier verkrijgbare Irdeto 2 CAM's weigert die smartcard dienst. De fabrikanten weten dit dus heeft het geen zin om een TV uit te brengen met een ingebouwde DVB-C tuner en Common Interface slot, want die kabelbedrijven weigeren het om regulier verkrijgbare CAM's te ondersteunen of een eigen CAM uit te brengen waarin hun smartcard wel wil werken.
Duidelijk. Maar eens een mailtje naar Essent om wat duidelijkheid te krijgen. Ik zal trouwens toch niet de enige zijn die dit graag wil? Ik word gek van al die afstandbedieningen ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Wil je perse een tv met een dvb-c tuner erin.. Kijk dan eens naar Loewe.
Bij een aantal loewe tv's kan je een optionele dvb-c tuner kopen. Cam erin.. smartcard in de cam en gaan.
Nadeel is de prijs van de cam (de alphacrypt classic kost 100 euro ongeveer) en de dvb-c tuner is ook niet goedkoop. Maarja de tv's waar er dvb-c tuners mogelijk zijn zijn ook niet de goedkoopste tv's natuurlijk :P

[ Voor 14% gewijzigd door job op 09-12-2006 23:25 ]

• ArChie
  • Niet online
job schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 23:18:
Bij een aantal loewe tv's kan je een optionele dvb-c tuner kopen. Cam erin.. smartcard in de cam en gaan.
Nadeel is de prijs van de cam (de alphacrypt classic kost 100 euro ongeveer) en de dvb-c tuner is ook niet goedkoop.
Sterker nog, bij Loewe is de DVB-C tuner niet optioneel, maar zit bij nagenoeg alle modellen standaard ingebouwd. Niet alle modellen beschikken echter standaard over een Common Interface module, die dan optioneel nog is toe te voegen wanneer je de TV bestelt.

Een waarschuwing is wel op zijn plaats: De AlphaCrypt Classic CAM is niet alleen duur, hij wordt ook niet geaccepteerd of ondersteund door de kabelbedrijven. Als ze volgende week besluiten om de Irdeto firmware in de aanbevolen ontvangers te updaten naar een nieuwere versie dan is het hoogstwaarschijnlijk afgelopen met de AlphaCrypt. Zolang de kabelbedrijven dus niet officieel een uitspraak doen over het toestaan van het gebruik van een CAM is en blijft het een gok!

• GenetiX
Irdeto verzorgt dus het encryptiealgoritme. http://www.irdeto.com

In de algemene voorwaarden van Essent staat dat ze het recht hebben software up te daten;

Artikel 9 Bijzondere bepalingen met betrekking tot de
Smart Card en de Digitale Ontvanger

9.1 De Smart Card wordt door of namens Essent Kabelcom
tegen vergoeding aan de Klant ter beschikking gesteld en is en
blijft eigendom van Essent Kabelcom. De Klant is
verantwoordelijk voor verlies, diefstal, verduistering,
vermissing, verdwijning of beschadiging van de Smart Card.
Reparatie-, herstel of omwisselingkosten komen voor rekening
van de Klant indien het defect door hem/haar is veroorzaakt of
veranderingen zijn aangebracht zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van Essent Kabelcom.

9.2 Essent Kabelcom is gerechtigd de software in de
Settopbox en/of Smart Card te actualiseren. De Klant zal
hieraan desgevraagd zijn/haar medewerking verlenen.
Mogelijke verstoringen van het kijkgenot zullen hierbij tot het
minimum worden beperkt. De Smart Card dient jaarlijks
geactualiseerd te worden. De Klant is verplicht hieraan zijn
medewerking te verlenen op de door Essent Kabelcom
voorgeschreven wijze.

Maar in mijn beleving is het zo, dat als er idd. Irdeto firmware in die verschillende ontvangers zit, de CAM toch automatisch mee moet gaan bij een upgrade?

Zo ziet een CAM eruit trouwens, net een PCMCIA kaart dus;

Afbeeldingslocatie: https://www.satplace.de/satplace/images/products/imgdispatcher.php/150/150/Alphacrypt.gif

• ArChie
  • Niet online
GenetiX schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:13:
Maar in mijn beleving is het zo, dat als er idd. Irdeto firmware in die verschillende ontvangers zit, de CAM toch automatisch mee moet gaan bij een upgrade?
Nee, dat gaat niet automatisch. Een Conditional Access Module zou wel via het kabelnetwerk te updaten zijn als de kabelbedrijven voor die CAM ook een upgrade firmware klaar zouden zetten. In feite kan de AlphaCrypt wel geupgrade worden via satelliet ontvangst of via upgrade software op een PC met PCMCIA slot. De vraag is echter of de fabrikant, in dit geval Mascom, wederom een licentie krijgt van Irdeto voor een upgrade naar een hogere versie. Ik denk namelijk niet dat Irdeto en de kabelbedrijven blij waren met de vorige actie van Mascom om de AlphaCrypt zodanig aan te passen dat deze ook werkt met de Irdeto smartcards van de Nederlandse kabelbedrijven. Men past immers niet voor niets een extra CAM key toe in de aanbevolen ontvangers. Dit doet men om te voorkomen dat er van regulier verkrijgbare Irdeto CAMs gebruik wordt gemaakt en dus de mogelijkheid opent om van andere ontvangers dan de aanbevolen ontvangers gebruik te maken.

Het probleem blijft dus dat zonder een officiele uitspraak van de kabelbedrijven de aanschaf van een dure AlphaCrypt Classic een gok is omdat niet met zekerheid gezegd kan worden dat deze oplossing altijd blijft werken. Waarom denk je dat TV fabrikanten als Loewe, Metz en Technisat geen grote landelijke reclame campagnes starten waarin ze de consument erop wijzen dat zij een unieke geïntegreerde oplossing hebben voor het losse ontvanger probleem? Een beter verkoop argument is er namelijk niet.

• GenetiX
Kreeg vandaag een reactie op mijn mailtje naar Philips waarin in heb gevraagd naar de mogelijkheden van een DVB-C tuner. Het antwoord mag duidelijk zijn, helaas wordt er geen datum genoemd. Wie weet komt de boodschap in ieder geval aan :)

Geachte heer/mevrouw,

U heeft ons gevraagd waarom wij geen flat tv's hebben met een DVB-C tuner.
Wij hebben gekozen voor een dvb-t tuner, en het klopt dat er in Nederland weinig regio's zijn die hier gebruik van kunnen maken.De keuze is niet alleen gebasseerd op Nederland, en er zijn dus andere landen die hier wel optimaal gebruik van kunnen maken.

Of er een flat tv gaat komen met een DVB-C tuner is nog niet bekend. Maar de mogelijkheden zijn er.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Philips Consumer Care

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 14:21

TheProphet

unifi-forum.nl

Dit is voor mij een reden om nog geen flattv te kopen.
Koop je een mooie dure flattv zonder DVB-C decoder zodat je hem kan bedienen met zo,n knaken ab van je digitale decoder.

8)7 8)7 8)7
Pagina: 1