Toon posts:

Probleempje met netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik ook even wou weten, ik heb dus een probleem, wat doen mijn 3Com Etherlink III

Bij de ene brand het lampjes continue of stekker er nou uit zit of in.

Bij andere brand hij totdat je in windows zit, of je nou stekker hebt ingestoken of niet maakt niet uit, nadat windhoos is gestart brand lampje niet meer!!!

[UPDATE]
Het netwerk werkt dus NIET!
Bij de ene pc staat bij netwerkomgeving alleen zichzelf, bij de andere staat helemaal niks.
[/UPDATE]

offtopic:
Er zit zo'n soort seriele aansluiting achterop die 3Com kaartjes, ik wil weleens weten wat dat is...!

Verwijderd

Die seriele aansluiting is een AUI poort.

Hiermee kun je met een speciale kabel een extra computer aansluiten op een BNC netwerk zonder dat het netwerk 'plat' hoeft.

Deze kabel is een dubbel BNC kabel als het ware.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:22

Crusader

Arc Nature

Zo'n AUI connector is meer een "generic" connector waarop je een transceiver kan aansluiten. Het ene uiteinde van de transceiver gaat op je netwerkkaart en de andere kant van de transceiver kan een ander mediatype zijn. Hoeft dus niet per se BNC te zijn, maar kan ook UTP zijn. De logica die in zo'n transceiver zit zit ook grotendeels op de netwerkkaart zelf omdat de netwerkkaart immers zelf ook een BNC of UTP aansluiting heeft. Zo'n AUI poort is feitelijk weinig anders dan het stukje electronica dat vóór de omzetting zit naar UTP of BNC.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Topicstarter
Topic ging me meer over me probleempje jongens :)

Toch bedankt

Verwijderd

Sorry BLoody-Titan ik blijf effuh offtopic.

Crusader moet ik even gelijk geven. Mijn reactie is een voorbeeld van het totale antwoord wat crusader geeft.

On-Topic. Wat boeie die lampjes eigenlijk?
Werkt het netwerk??

En wat voor netwerkkaart is het precies.
Want volgens mij zit op mijn 3Com Etherlink III 3C509BC geen lampje. Ga dat vanavond sjekken.

Verwijderd

Topicstarter
JA HALLO, ik weet wel dat er een ledje op zit, wat het boeit? ow ja, had ik nog niet verteld dat het netwerk het NIET doet, wat meer informatie:

Bij de ene pc staat bij netwerkomgeving alleen zichzelf, bij de andere staat helemaal niks.

Verwijderd

Rustig rustig.

Ok.
Om wat voor kabel hebben we het. Waarschijnlijk UTP.
Ok hebben we een hub??
Zo nee is het een crosslink kabel.

Zijn de kabels goed.
Zijn de protocolllen goed geinstalleerd. TCP/IP. Goede IP nummers ingevoerd.
Geen IRQ conflicten.

hijg hijg (/me moet ademen tijdens het tikken van dit bericht) hijg hijg.

Let's solve this problem :)

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Inderdaad dit probleem moeten we oplossen!!

Wat voor winhoos gebruik je?? 95/98/2000/NT
Lijkt me toch een bekabelings probleem. Vooral dat geklooi met die lampjes. Check je bekabeling...!
Kan je de andere machine pingen...?

Money for nothin' and your chicks for free

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Oh ja, sorry, was ff de topic vergeten ;)

Wat betreft die lampjes, daar hoef je je volgens mij geen zorgen over te maken.
Dat zie ik wel eens vaker en duidt volgens mij op een (nog) niet volledige initialisatie van de kaart. Zodra de drivers zijn geladen wordt de kaart volledig geinitialiseert gaan de lampjes uit.
Maar, dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn in jouw specifieke geval maar het lijkt er wel op.

Ik denk dat het hier gaat om een (softwarematige) misconfiguratie.

Geef eens wat info over welke protocollen je gebruikt, de hardwareconfiguratie (IRQ) etc...

Je zou de configuratie van die kaart ff kunnen checken door met kaal DOS te starten en het proggie 3C5X9CFG.EXE te runnen, dat kun je vinden op de Etherdisk diskette die bij zo'n kaart hoort. Anders ff downen van http://www.3com.com
Vergelijk die configuratie met de config die Windows weergeeft. Schakel desnoods (indien aanwezig) de PnP optie uit van de netwerkkaart m.b.v. eerder genoemd proggie en zorg dat de config overeenkomt met die van Windows.

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Misschien dattik nu allemaal dingen ga zeggen die je allang weet , maar toch:

1. hebben alletwee de kaarten een ip-adres?
( bv. 192.168.0.1 en 192.168.0.2 )
2. hebben ze dezelfde subnetmask ?(255.255.255.0)
3. Zitten ze alletwee in dezelfde werkgroep?
( bv. Tweakers)

Als 1, 2 en 3 =goed, dan ff in een dos-promptje eerst intypen ipconfig.
Dan zie je of je idd het gode ip-nr hebt, en welke. Dan ff ping 192.168.0.<1 of2 de andere>

Als de ping niet aankomt, check hardware. (kabel e.d.

• Aeon
  • Laatst online: 28-08 18:49
Lampjes... ze boeien wel degelijk. Als ze niet branden betekend dat je fysiek geen netwerk verbinding hebt.(link, act, col)

Alles gaat goed, totdat je in windows komt. (dan gaan de lampjes uit) Dat klinkt als een hardware conflict. Mischien ondersteund de kaart niet de gekozen IRQ, of mem adress.

Vergeet TCP/IP instellingen, want als dat fout staat, moeten de lampjes gewoon blijven branden.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

De ledjes op netwerkkaarten hebben niet altijd dezelfde betekenis. Het kán een status van de link betekenen, maar niet altijd. Bovendien hebben sommige kaartjes meerdere ledjes.

• digifun
  • Niet online

digifun

In die ene pc waar die nix in de netwerkomgeving ziet daar ligt het probleem.
Die netwerkkaart zal wel niet goed zijn ingesteld, vermoedelijk een bios instelling op je kaart
Heb je nu bnc of utp ? utp loopt beter en kan 100 mb aan. Een merkloos utp netwerkkaartje kost nu F 35 , loopt net zo goed als 3com en op 100 mb. Zijn je netwerkkaarten isa of pci?
Isa geeft ook vaak problemen.
Om onder dos het netwerk te testen is het handig om quake1 ,mp, te gebruiken als dit loopt weet je dat het probleem in windows zit.
geef nog eens wat meer info. Over je netwerk bnc, utp pci,isa

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus UTP Crosscable tussen 2 PC's. De kabel is volgens mij goed, geen idee hoe ik dat moet controlleren, met een apparaatje maar dat heb ik niet.. Kijk en ze zijn dus ISA...

Verwijderd

Als op 1 van de kaarten het lampje uitgaat op het moment dat hij door windows word gedetecteerd is het:
A. Een hardwareconflict.
B. De kaart is stuk.
C. De kabel is stiekum toch een gewone UTP ipv een Crosscable.
:)

Verwijderd

Topicstarter
Ja he, die kabel heb ik zelf gemaakt, dus dat is gewoon een crosscable, of ik ben echt zo gek als men zegt... (LOL)

Verwijderd

Ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad, maar dan met PCMCIA kaartjes, en toen bleek gewoon de kabel niet goed te zijn...

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik heb met een boring project op school een gelijkwaardig probleem gehad.
Toen lag het aan de instelling van 1 netwerkkaart, dat was namelijk een combo.
Die staan standaard op 'auto' ingesteld als het gaat om welke poort ze moeten gebruiken.
Hij werkte niet via de UTP kabel. Toen via driverdiskette de stand 'auto' omgezet naar 'utp', en toen deed ie het wel.

Ik weet niet of je een ComboKaart hebt, maar daar zou het aan kunnen liggen.

Probeer anders es de netwerkkaarten te switchen, kan je zien of het aan de netwerkkaarten ligt of aan de pc.

Cruz

• digifun
  • Niet online

digifun

Als de kabel niet goed is moet je op alle twee de pc's in netwerkomgeving in ieder geval je eigen pc zien.

Verwijderd

Cruz:

Bedankt namens mij!!

Ik zit ook al 't hele weekend te kloten (BNC-netwerkje 2 pc's naar UTP 3 pc's), en kon het niet voor elkaar krijgen...

Netwerkpoort van 'AUTO' naar 'UTP' gezet: et voila!

Klasse.

Verwijderd

Netwerkomgeving zegt niet zoveel, probeer is in de verkenner/extra/zoeken:computer de computers te vinden door op naam te zoeken.
Share eerst op beide pc's een map.
Bij mij knippert 1 lampje als er geen kabel inzit, en branden ze allebei als er wel een kabel inzit. Het is wel een realtek trouwens. suc6

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

die kabel heb ik zelf gemaakt, dus dat is gewoon een crosscable
Uhm... hoezo is dat zo gewoon? als de kabels aan beide kanten op dezelfde manier zitten is het dus geen crosscable maar gewoon UTP..
Bij een crosscable moet je bepaalde kleuren omwisselen enzo...

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 13:24
idd, goed punt van Vodka! ik ken het probleem .. gewoon ff ctrl-f, en dan zoeken naar de computer .. ik heb hier ook soms dat een van de computers niet gezien wordt in het netwerk.

Ik heb zelf ook tijdenlang GEZEIK gehad met dat pleuris netwerk .. kwam vooral door irq conflicten, dan beweert windows dat alles werkt, maar netwerken ho maar!

Kijk ff of d'r irq conflicten zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een crosscable ga maken, zorg ik wel dat ik zeker weet dat ik een crosscable heb gemaakt, met een van internet geplukte guide, LOL

maaruh.. pingen of computer zoeken, geen van beide werkt

• digifun
  • Niet online

digifun

Kun je niet van iemand anders een crossed wire of een netwerkkaart lenen of een computer met netwerkkaart... En dan door trial and error de oorzaken zien te analyseren.

Verwijderd

ik woon in ZEELAND. Morgen komt er iemand langs die bij provider werkt en veel verstand ervan heeft
Pagina: 1