BSOD, reboot, bios weg??

Pagina: 1
Acties:

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:28
(ik weet niet zeker of dit hier hoort, mijn nederige excuses als het in een ander forum hoort ;))

Ik had net (voor het eerst op deze machine) een BSOD. Niks bijzonders, gewoon de code opschrijven, kijken waar het aan ligt en dat probleem oplossen, lijkt mij. Hier de code:

PFN_LIST_CORRUPT
0x0000004E (0x0000008F, 0x00028553, 0x00022F53, 0x00000000)

Daarna de pc opnieuw opgestart, begint hij ineens hard te piepen (1 lange piep, ongeveer een seconde) en staat er op het scherm "Award BootBlock BIOS v1.0" (blablabla, "INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ANY KEY"). Even gezocht op internet (met een andere pc), kom ik uit op: http://pages.sbcglobal.net/jefn/bootblock.html

Die site heeft het erover dat mijn bios geflashed zou zijn... maar ik was niks bijzonders aan het doen. Toen ik de BSOD kreeg had ik het idee dat er even wat met de stroom gebeurde, maar aangezien ik niet echt op de lampen let overdag weet ik dat niet zeker. Ik heb 2 CRT monitoren en als die naar een andere resolutie springen gaan ze altijd even uit en maken altijd een 'raar' geluid, dus dat weet ik niet zeker. Maar goed, ik was dus op die site, zag dat ik even een nieuwe bios moest downloaden en dan proberen 'opnieuw' te flashen.

Ik heb netjes de bestanden gedownload, maar ik was even vergeten dat je in DOS maar maximaal 8x3 karakters mag hebben. De naam van mijn bios .BIN file is 'P5NSLI0903.BIN' en dat heb ik mooi ingevuld in autoexec.bat (zoals op de site stond). Diskette erin, op enter drukken en jawel, AWDFLASH.exe werd netjes gestart, maar klaagde ook direct dat hij het bestand niet kon vinden. Stom, even renamen naar 8x3, autoexec.bat aanpassen en weer even opnieuw opstarten...

Tot mijn verbazing werkte hij weer! Ik had de diskette er nog niet eens opnieuw in gedaan, maar de bios was al terug! Hoe kan dit? Doet AWDFLASH.exe ook al iets zonder nieuwe bios? En waarom was mijn bios in eerste instantie sowieso al weg? Voor de grap heb ik maar even hijackthis gedownload, en ik ga er zometeen een volledige anti-virusscan overheen gooien, maar het zit me niet lekker. Weet iemand hier meer van?

Op ExpertsExchange had iemand het erover dat PFN_LIST_CORRUPT duidt op een defecte cpu, hij is net een maand in gebruik en dit is de eerste keer dat er problemen zijn... bovendien lijkt hij nu weer prima te werken. Ik ga er van uit dat het een glitch in the matrix was, maar als iemand hier een beter idee over heeft hoor ik dat graag!

Verwijderd

cmos reset al geprobeerd?

• BRAINLESS01
hij werkt nu weer prima he... dat was inderdaad mijn volgende optie geweest, maar ik ging er van uit dat daarmee de bios niet terug zou komen. Bovendien wist ik nog helemaal niet wat het probleem was, tot ik die site tegenkwam. Aangezien daar meteen een oplossing werd geboden heb ik die als eerst geprobeerd.

Verwijderd

Ik zou eigenlijk wel willen weten welk moederbord je hebt en of je een virusscanner gebruikt ?

Heb dit zelf nog nooit mee gemaakt en ik heb toch al heel wat gekke dingen gezien.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2006 13:37 ]

• BRAINLESS01
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 13:34:
Heb dit zelf nog nooit mee gemaakt en ik heb toch al heel wat gekke dingen gezien.
Ik dacht ook dat ik alles wel zo'n beetje gezien had :P

Mijn moederbord is een Asus P5N-SLI. Verdere specs:

Core 2 Duo E6600
1024MB (2x 512) DDR2
400GB SATA harddisk
2x SATA dvd brander
Creative Audigy 2 geluidskaart

Ik heb hem net een paar weekjes en had nog geen virusscanner. Ik ben eigenlijk ook niet zo bang voor virussen, omdat zolang je oplet je 99% buiten kunt houden. Nu ben ik natuurlijk wel gaan twijfelen, dus ik heb meteen maar even ClamWinAV gedownload en die is nu aan het scannen. Tot zover nog niks gevonden... Overigens heb ik ook HijackThis gedraaid, zover ik het kan zien niks bijzonders:

----------------------------------------
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 13:42:18, on 8-12-2006
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.5730.0011)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\TortoiseSVN\bin\TSVNCache.exe
C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
C:\Program Files\MessengerPlus! 3\MsgPlus.exe
C:\WINDOWS\CTHELPER.EXE
C:\Program Files\DAEMON Tools\daemon.exe
C:\WINDOWS\system32\LVCOMSX.EXE
C:\Program Files\Logitech\Video\LogiTray.exe
C:\Program Files\Java\jre1.5.0_09\bin\jusched.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Program Files\Logitech\SetPoint\SetPoint.exe
C:\Program Files\UltraMon\UltraMon.exe
C:\Program Files\Common Files\Logitech\khalshared\KHALMNPR.EXE
C:\Program Files\UltraMon\UltraMonTaskbar.exe
C:\Program Files\Logitech\Video\FxSvr2.exe
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe
C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Program Files\ClamWin\bin\ClamTray.exe
C:\Program Files\ClamWin\bin\ClamWin.exe
C:\Program Files\ClamWin\bin\clamscan.exe
C:\Program Files\WinRAR\WinRAR.exe
C:\DOCUME~1\SANDER~1\LOCALS~1\Temp\Rar$EX00.422\HijackThis.exe

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_09\bin\ssv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Hardware Abstraction Layer] KHALMNPR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [MessengerPlus3] "C:\Program Files\MessengerPlus! 3\MsgPlus.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [CTxfiHlp] CTXFIHLP.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools] "C:\Program Files\DAEMON Tools\daemon.exe" -lang 1033
O4 - HKLM\..\Run: [LVCOMSX] C:\WINDOWS\system32\LVCOMSX.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [LogitechVideoRepair] C:\Program Files\Logitech\Video\ISStart.exe
O4 - HKLM\..\Run: [LogitechVideoTray] C:\Program Files\Logitech\Video\LogiTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre1.5.0_09\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
O4 - HKLM\..\Run: [ClamWin] "C:\Program Files\ClamWin\bin\ClamTray.exe" --logon
O4 - HKCU\..\Run: [LogitechSoftwareUpdate] "C:\Program Files\Logitech\Video\ManifestEngine.exe" boot
O4 - HKCU\..\Run: [MessengerPlus3] "C:\Program Files\MessengerPlus! 3\MsgPlus.exe" /WinStart
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - Global Startup: Logitech SetPoint.lnk = ?
O4 - Global Startup: UltraMon.lnk = C:\Program Files\UltraMon\UltraMon.exe
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~3\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_09\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_09\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - %windir%\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe (file missing)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - %windir%\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe (file missing)
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O11 - Options group: [INTERNATIONAL] International*
O16 - DPF: {82774781-8F4E-11D1-AB1C-0000F8773BF0} (DLC Class) - https://transfers.ds.micr...Source/grTransferCtrl.cab
O18 - Protocol: ms-help - {314111C7-A502-11D2-BBCA-00C04F8EC294} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Help\hxds.dll
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)
O21 - SSODL: WPDShServiceObj - {AAA288BA-9A4C-45B0-95D7-94D524869DB5} - C:\WINDOWS\system32\WPDShServiceObj.dll
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

Verwijderd

Kom net ergens tegen:
Not so sure how to proceed, so I guess I'll just summarize for now.

* Blue screen error PFC_LIST_CORRUPT after a windows media player crash
* Minidump file shown above
* Noticed VERY slow system speed (i.e. everything else unusable) when playing back videos, as well as some odd audio codec errors
* 1 Day later when switched system on, bios corrupted - reset it, updated bios, updated board drivers, audio codecs
* Changed bios setting for cpu "smart overclocking" from "auto" to "manual", left rest of settings such as multipler, etc, at default
* New system (~ 2 weeks) - had installed some video codecs about 1 day prior to this hapenning
* Uninstalled as many video / audio codecs as i could
* Ran Memtest for 6 hrs, no errors, cpu burn-in for 6 hrs, no errors
* No crashing or BIOS errors as of now, but still hoping to isolate cause of problem, since both seem serious and wouldn't want them to occur again at a more critical time
* Wouldn't think just audio/video codecs would cause both blue screen AND BIOS corruption

AMD64 Athlon 64 3700+
Asus A8X Deluxe Mobo
1024MB Corsair Value Select Ram
WDC 240GB 7200RPM HDD, SATA150
GeForce FX5600 Ultra 128MB DDR Video
Die gast heeft zijn mobo vervangen.
http://www.experts-exchan...ems/WinXP/Q_21512401.html

Owja doorzoek ook even de GoT database [search=PFN_LIST_CORRUPT]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2006 13:50 ]

• BRAINLESS01
Die had ik inderdaad ook gevonden op Experts Exchange. Mijn geheugen heb ik toen ik mijn pc net had (en dat is pas een paar weken :P) al getest, toen was het in orde. Ik zal het nog eens testen.

Wat ik nog vergeten was, er zit een GeForce 7600GT in. Ik zie dat PFN_LIST_CORRUPT vaak te maken heeft met ATi kaarten, maar daar ligt het dus niet aan. Video doet het trouwens prima bij mij, bij die jongen op Experts Exchange was video bijzonder traag. Ik was ook niet eens video aan het kijken toen hij crashte (ik was aan het compilen (C++, Visual C++ 2005 Express Edition), chatten (XChat2) en muziek luisteren (winamp 2.9).

Mocht ik nog problemen tegenkomen ga ik denk ik ook mijn moederbord vervangen.

• BRAINLESS01
Gisteravond is mijn pc er definitief mee opgehouden, als ik hem opstart krijg ik een piep (1 lange piep, ik heb hem niet te lang door laten gaan maar volgens mij blijft hij gewoon doorpiepen tot je hem uit zet). Het blijkt het geheugen te zijn. Als ik er 1 module uit haal, start hij weer. Haal ik vervolgens de andere module eruit (en zet ik de kapotte er weer in) dan krijg ik dezelfde piep weer.

Vraagje, het geheugen staat niet op de lijst met ondersteund geheugen voor mijn mobo (het type MDT M512-667-8 wel, maar mijn type MDT M512-667-16 niet)... ik kan het me bijna niet voorstellen, maar zou het moederbord dit geheugen per ongeluk kunnen slopen? Ik heb namelijk in de eerste week memtest86 gedraaid en had toen geen problemen. Ik heb tot 8 augustus sowieso geen problemen gehad... maar geheugen gaat meestal niet vanzelf kapot. Ik heb geen gekke dingen gedaan (kast is niet eens open geweest sinds ik de pc hier neergezet heb) en ik heb alleen wat software geinstalleerd met de tijd. Software zou naar mijn idee nooit hardware kunnen slopen, zeker niet iets simpels als een geheugenreepje. Wat denken jullie?

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Ik denk niet dat je mobo je geheugen zo makkelijk kan slopen, de voeding kan dit wel door verkeerde voltages te sturen, misschien kun je die even controleren met een multi-meter, ik denk eingelijk dat je gewoon ongeluk hebt gehad, en dat toevallig dat 1e rammetje niet helemaal 100% was, dit verklaard ook die bios_boot_block error, want dit had niks met een virus te maken omdat, (zo ver ik weet) 99,999999999999999999% v/d virussen zich gewoon vestigen op de hardeschijf en niet in het ROM van de bios (en de hardeschijf was nog lang niet aan de beurt).

Ik zou als ik jou was even een paar dagen intensief draaien met maar 1 latje ram erin, en daarna dat kapotte rammetje terug sturen naar de winkel/fabrikant, met een printje van dit topic erbij (zodat ze zien dat je niet iets stoms ermee gedaan hebt)

Memtest herkent trouwens veel fouten, maar alleen als je het programma echt lang (+10u) laat runnen, en zelfs dan kan het toch nog het RAM zijn.

Dat het Ram niet op de supported list staat is niet zo erg, dat betekend alleen dat ze dit ram niet zelf getest hebben in dit moederbord, als het Rammetje zich netjes aan de specificaties houd is er niks aan de hand, en MDT hoewel het geen AAA merk is is over het algemeen gewoon goed.

~ Mijn prog blog!

• BRAINLESS01
Bedankt :)

Ik was nog vergeten te melden dat ik inderdaad een virusscan gedaan heb en er niks gevonden is (ClamWinAV). Het bestand waar ik op het moment van de eerste crash (zie startpost) mee bezig was, was corrupt en kon ik niet verwijderen zonder chkdsk. Dat heb ik dus maar even gedraaid en alles leek weer prima in orde. Gister is mijn pc terwijl ik niet thuis was vastgelopen met een IRCL_NOT_LESS_OR_EQUAL BSOD en daarna deed dat geheugenreepje niks meer. Heel apart... en nu draait hij weer als een zonnetje (zij het in single channel met maar 1 reepje geheugen)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Is de pc geaard, of kapotte hardware waardoor er iets met de stroom is, vroeger een pc gehad waar de bios steeds weg was, pc geaard en toen was het weer goed.
Kontroleer of er stroom op de kast staat met een multimeter.

• BRAINLESS01
De pc is niet geaard (studentenkamer -> geen aarde in stopcontacten). Mijn kachel is wel geaard, als ik de kachel en de pc allebei aanraak, voel ik een stroompje... dus een aarding zou niet slecht zijn. De aarde van de kachel gebruiken is geen goed idee, dus dat doe ik niet. Een andere optie heb ik niet.

Alle hardware is nieuw (gekocht op 3 november), op de geluidskaart na. Dus kapotte hardware zou kunnen, maar is niet waarschijnlijk.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Kijk of je een aarde kabel kunt trekken vanuit de keuken naar je kamer, dit is niet de manier maar dan heb je wel aarde.
Pagina: 1