[InDesign] Tabbladen maken

Pagina: 1
Acties:
  • 594 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiney
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Om een boekje overzichtelijk te maken wil ik gekleurde tabs gebruiken, zoals je ze wel eens ziet in handleidingen om de talen aan te geven, dus aan de zijkant van de pagina (niet uitstekend), een aflopend een blok met daarin de titel. Het volgend hoofdstuk heeft zo'n zelfde blok maar dan wat lager. Vanaf de zijkant gezien kan je dus het boek opengooien in het juiste hoofdstuk. (zien jullie het voor je?)

Wat ik wil is op elke pagina in heel lichtgrijs alle hoofdstukken en het huidige hoofdstuk donker. Nu is dat prima te doen, maar ik doe het nu met de hand, DWZ ik heb voor elk hoofdstuk een aparte master-pagina gemaakt en die koppel ik aan de pagina's.

Probleem is dat het een erg omslachtig karwei is en dat je als er een hoofdstuk wordt toegevoegd je alle pagina's opnieuw moet instellen (tabs zijn verdeeld over de pagina en moeten dus opnieuw verdeeld worden).

Vraag is of jullie hier een truuk of plug-in voor weten? het komt regelmatig voor en een geautomatiseerde oplossing zou erg welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:43
Dat is een kwestie van masterpages gebruiken. Als je dan voor elk hoofdstuk een master met juiste tabblad hebt heb je bij invoegen van een hoofdstuk alleen een paar masterpages aan te passen.
Om tabs te genereren zijn er volgens mij wel scripts, ik heb er in ieder geval wel eens een gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door Savantas op 11-12-2006 17:02 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb het niet geprobeerd, heb nu ook geen tijd voor, maar dit is mijn idee:

- Maak een tekstkader, zet die 90 graden geroteerd langs de rand in de masterpagina.
- Laat 'm aan de bovenkant uitsteken boven de pagina en begin buiten de paginaspiegel de tekst in het kader met een begintekentje, bv ':'.
- Tik daarna wat tabs en voeg een plaatje in de tekstregel in wat de opengeslagen tab voorstelt. Als het goed is kun je het inline ingevoegde plaatje een tabbreedte opschuiven door meer of minder tabs ervoor te zetten.
- Maak een alinea style voor de tabregel. Zo kun je breedte van de tabs makkelijk achteraf aanpassen.
- Nu kun je met zoek ':^t' & vervang door ':^t^t' (met opgave van de alineastijl) de tabs over het hele document heen opschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:43
Slimme methode, benoni!

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiney
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Benoni, cheers, dat geeft wel ideeen om mee verder te werken.

Ik ga er vanmiddag even mee aan de gang maar de eerste vraag die me te binnen schiet is als je dit in de Master-page plaats, hoe krijg je het dan per hoofdstuk aangepast zonder de voorgaande hoofdstukken te vernaggelen? en kan je vanuit je pagina-layout direct in die tabs werken zonder in je master page te duiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Spiney schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 11:00:
hoe krijg je het dan per hoofdstuk aangepast zonder de voorgaande hoofdstukken te vernaggelen?
Je zou per hoofdstuk een basispagina kunnen maken en daarin het hoofdstuknummer in de tabregel kunnen zetten '§1:' §2:' enz.

Nog een spatje slimmer zou zijn om section numbering te gebruiken (zie onderin het paletmenu van je 'Pages' palet) en in de basispagina op de plaats van het hoofdstuknummer een automagisch section marker in te voegen (Type -> Insert Special Character -> Section Marker).

Echter, om in de 'gewone' pagina's met gebruik het van het hoofdstuknummer te kunnen zoeken & vervangen, moeten de tekstkaders zijn overgebracht van de masterpagina naar de gewone pagina, en daarmee komen we op deze vraag:
en kan je vanuit je pagina-layout direct in die tabs werken zonder in je master page te duiken?
Bij mij is dat met cmd-shift-klik op het item, als je Windows draait moet je even proberen welke toetsen je erbij nodig hebt. Hiermee koppel je het item los van de masterpagina en maak je het een onderdeel van de bewerkbare pagina.

Wil je nog een stap verder automatiseren, dan kun je één van deze dingen proberen:
- Links in het venster de XML balk openschuiven, in het balkmenu 'Add untagged items', File -> Export -> XML, XML file bewerken, File -> Import XML -> Replace Content.
- Met Applescript, VBScript of Javascript gebruik maken van de scripting commandoset van Indesign.
Pagina: 1