Asus S96J of Compal HEL80

Pagina: 1
Acties:

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022
Komende maand ga ik dan eindelijk een laptopje halen. Ik wil nu toch eindelijk weleens makkelijk kunnen gamen bij vrienden.

Ik speel voornamelijk WoW en een beetje CS:S. Ik ben niet van plan meer dan 900 euro uit te geven. Gelukkig werk ik bij een PC shop dus heb gunstige prijzen.

Nu had ik zelf de volgende configs samengesteld:

Asus S96J Inclusief Wireless Lan
Processor: Intel Core Duo T2300E (Kan ik voor €50 overnemen van een vriend)
Geheugen: 1 x 1024MB PC5300 Twinmos (Later wil ik waarschijnlijk nog uitbreiden naar 2GB, vandaar nu geen Dual Channel)
Videokaart: Ati X1600 256MB
Scherm: 15,4"
Harddisk: 80GB SATA
Optical: DVD Brander

Compal HEL80 Inclusief Wireless Lan, Fingerprint scanner
Processor: Intel Core Duo T2300E (Kan ik voor €50 overnemen van een vriend)
Geheugen: 1 x 1024MB PC5300 Twinmos (Later wil ik waarschijnlijk nog uitbreiden naar 2GB, vandaar nu geen Dual Channel)
Videokaart: Nvidia Geforce Go 7600 256MB

Beide configuraties heb ik voor rond de €850

Reviews van beide barebones zijn positief. Nadelen van de Asus is dat het scherm "korrelig" (Heeft iemand hier ervaring mee?) en nadelen van de Compal zijn een omgedraaide FN en CTRL toets en een meeverend toetsenbord.

Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in een merk als Asus. Ook de X1600 is zover ik weet een fractie sneller dan de 7600 Go. Dan het brakke toetsenbord van de Compal meegerekend zou mijn keus al gauw op de Asus vallen. Iemand hier een andere gedachte over?

Dan hebben we nog de processor. Ik kan voor €50 de T2300E overnemen, voor €130 meer heb ik de Core2 Duo T5500. Dit lijkt me geen nuttige investering, of wel?

Default blanke hetero

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hier op de A6T heb ik geen problemen met een korrelig scherm, tenminste mij valt niks op. Compal maakt barebones voor de Asus laptops. Verder is de Asus zonder Windows meende ik. Toetsenbord van Asus is zeer relaxed hier verder

Afgaande op de GF 7600, de X1600 is evensnel, soms wint de Ati met een paar FPS, soms de GF Go 7600. Echter is de 7600 bij mij geklokt op 450MHz core/800MHz Mem (DDR), ik meende dat compal 450Mhz core/700MHz DDR mem gebruikte!

Kun je verder die laptops wel kopen zonder CPU? De Core 2 Duo is wel nuttig als je op 64-bit over wilt stappen in de toekomst. Verder zou de A6T ook een optie zijn voor ~950 euro, zie specs hieronder.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 08-12-2006 11:36 ]

• Ebayzo
GremliN-Online schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:34:
Hier op de A6T heb ik geen problemen met een korrelig scherm, tenminste mij valt niks op. Compal maakt barebones voor de Asus laptops. Verder is de Asus zonder Windows meende ik. Toetsenbord van Asus is zeer relaxed hier verder

Afgaande op de GF 7600, de X1600 is evensnel, soms wint de Ati met een paar FPS, soms de GF Go 7600. Echter is de 7600 bij mij geklokt op 450MHz core/800MHz Mem (DDR), ik meende dat compal 450Mhz core/700MHz DDR mem gebruikte!
Ow inderdaad ja. Dat was ook een minpuntje. Die 7600 was naar beneden geschroefd. Dat Windows niet bijgeleverd zit maakt me dan weer vrij weinig uit.

Ja, het zijn barebones. Je koopt hem in principe dus zonder CPU/RAM/HD. Daarom kan ik dus mooi die processor van een vriend overnemen. Vind €130 toch vrij veel geld voor alleen 64bit ondersteuning.

Ik zal ook even bij die A6T spieken. Die A6T is inderdaad ook wel erg interesant. Hoe zit het met de snelheid van een Turion tegenover een Core Duo ?

[ Voor 19% gewijzigd door Ebayzo op 08-12-2006 11:41 ]

Default blanke hetero

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb hier een Asus S96J, weliswaar met T2400 en 2GB geheugen. Van dat korrelige scherm bedoelen ze denk ik de grainyness probleem mee. Daar is een bios update voor die dat verhelpt. Om goed WoW en CS te kunnen spelen is dit meer dan genoeg. Quake4 draaide ook soepel hierop dus dat zegt wel wat. :)

Eigenlijk zijn beide laptops wel geschikt. Dan zou je kunnen kijken naar andere dingen als het uiterlijk en extras en dergelijke.

• Ebayzo
Pinata schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:45:
Ik heb hier een Asus S96J, weliswaar met T2400 en 2GB geheugen. Van dat korrelige scherm bedoelen ze denk ik de grainyness probleem mee. Daar is een bios update voor die dat verhelpt. Om goed WoW en CS te kunnen spelen is dit meer dan genoeg. Quake4 draaide ook soepel hierop dus dat zegt wel wat. :)

Eigenlijk zijn beide laptops wel geschikt. Dan zou je kunnen kijken naar andere dingen als het uiterlijk en extras en dergelijke.
Qua uiterlijk vind ik de Asus toch strakker. Maar dat scherm "probleem" is dus opgelost? Dan zou de keuze gauw gemaakt zijn denk ik. Want denk dat ik voor €850 niks kan vinden dat in de buurt komt.

Default blanke hetero

• Vagabonding
  • Niet online
Er was al een beta bios uitgebracht een aantal maanden geleden die het probleem oplost. Sinds een paar weken is ook een final bios uitgebracht. http://downloadfinder.int...P%20Professional&lang=eng

• Ebayzo
Ik lees het nu in de release notes inderdaad. Even in mijn achterhoofd houden dan :)

Default blanke hetero

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 22:20
Ze zijn beiden nagenoeg gelijk. Ik heb de Compal HEL-80 omdat de S96J toen heel slecht leverbaar was.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ebayzo schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:36:
[...]
Ow inderdaad ja. Dat was ook een minpuntje. Die 7600 was naar beneden geschroefd. Dat Windows niet bijgeleverd zit maakt me dan weer vrij weinig uit.

Ja, het zijn barebones. Je koopt hem in principe dus zonder CPU/RAM/HD. Daarom kan ik dus mooi die processor van een vriend overnemen. Vind €130 toch vrij veel geld voor alleen 64bit ondersteuning.

Ik zal ook even bij die A6T spieken. Die A6T is inderdaad ook wel erg interesant. Hoe zit het met de snelheid van een Turion tegenover een Core Duo ?
Volgens sisoft ligt de TL-52 tussen de T2300 en T2400 in. In games haalt de Turion hogere 3DMark scores. Superpi en Rar bestanden worden dan weer sneller door de Core Duo uitgevoerd terwijl de Turion wat sneller is in beeldbewerking. Er staat een interessante test op tomshardware.com. Hij voelt hier in ieder geval heerlijk snel aan, rar bestanden maken me niet veel uit omdat ik toch gebruik maak van de 2e core om ondertussen wat anders te doen. Voordeel van de Turion 64 X2 t.o.v de T2300E is dat deze wel 64-bit is en Virtualisatie ondersteuning heeft.

• Ebayzo
GremliN-Online schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:30:
[...]

Volgens sisoft ligt de TL-52 tussen de T2300 en T2400 in. In games haalt de Turion hogere 3DMark scores. Superpi en Rar bestanden worden dan weer sneller door de Core Duo uitgevoerd terwijl de Turion wat sneller is in beeldbewerking. Er staat een interessante test op tomshardware.com. Hij voelt hier in ieder geval heerlijk snel aan, rar bestanden maken me niet veel uit omdat ik toch gebruik maak van de 2e core om ondertussen wat anders te doen. Voordeel van de Turion 64 X2 t.o.v de T2300E is dat deze wel 64-bit is en Virtualisatie ondersteuning heeft.
Iets snellere processor en 64bit ondersteuning tegen iets snellere videokaart, 100€ goedkoper en Intel platform.

Denk dan toch dat ik bij de barebone blijf. Verified by Intel, dus zou goed moeten zijn allemaal. Ben benieuwd of de geheugenprijzen nog wat gaan zakken deze maand.

Default blanke hetero

• Ebayzo
Keus is inmiddels gemaakt. Het word de volgende configuratie:

Afbeeldingslocatie: http://www.gen-x-pc.com/images/Duo_Gaming_ASUS-S96J.jpg

Asus S96J Inclusief Wireless Lan / Bluetooth
Processor: Intel Core Duo T2300E
Geheugen: 2 x 512MB PC5300 Corsair / Twinmos
Videokaart: Ati X1600 256MB

Toch gekozen voor Asus omdat de X1600 in theorie sneller moet zijn dan de teruggeclockte 7600. Ook vind ik het meeverende toetsenbord met de omgedraaide FN en CTRL toets een zwaar minpunt van de Compal. De Asus heeft ook standaard Bluetooth aan boord in tegenstelling tot de Compal. Zeker met de mobieltjes van tegenwoordig geen overbodige luxe. Ook heb ik gekozen voor 2 x 512MB in Dual channel. Ik zie het toch niet gebeuren dat ik met 2GB ga draaien omdat dit toch vooral een portable MSN / WoW station word ;P en dan pak ik voorlopig liever even de extra snelheid van Dual channel.

En qua looks vind ik de Asus ook mooier :*)

Deze week ga ik hem bestellen en zal dan z.s.m. een review hier neerzetten :>

[ Voor 15% gewijzigd door Ebayzo op 12-12-2006 11:39 ]

Default blanke hetero

• Vagabonding
  • Niet online
Mijn Asus S96J heeft ook FN toets links en CTRL rechts. ;)

Als je je laptop regelmatig gebruikt, dan wen je vanzelf aan. Hoewel je altijd onlogisch blijft vinden. :)

• Ebayzo
Pinata schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 15:58:
Mijn Asus S96J heeft ook FN toets links en CTRL rechts. ;)

Als je je laptop regelmatig gebruikt, dan wen je vanzelf aan. Hoewel je altijd onlogisch blijft vinden. :)
Neeeee :( Mijn laptop wat doe je :P Nou ja, dan moet ik er idd maar aan wennen. :+

Default blanke hetero

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Alhoewel als je de G15 gewend bent vindt je dat misschien wat logischer door de extra toetsen rechts ;)

Zou je echt niet de T5500 nemen? Ik neem aan dat ie ook een stuk sneller is dat de T2300E, aangezien de E minder features heeft dan een standaard 2300, o.a. geen virtualisatie, mocht je dat nodig hebben.

• Ebayzo
Dutch_Razor schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 17:05:
Alhoewel als je de G15 gewend bent vindt je dat misschien wat logischer door de extra toetsen rechts ;)

Zou je echt niet de T5500 nemen? Ik neem aan dat ie ook een stuk sneller is dat de T2300E, aangezien de E minder features heeft dan een standaard 2300, o.a. geen virtualisatie, mocht je dat nodig hebben.
Laat ik dat, en 64Bit nou net niet nodig hebben. En dan vind ik de €150 die ik moet bijleggen weer teveel van het goede. Ik zie dit totaal niet als desktop vervanging, en 90% van de tijd zal hij alleen naast me staan als MSN bak. En de overige 10% word ie gebruikt voor WoW en CS:S en een beetje webdesign.

Voor dat geld heb ik zojuist een mooi laptop rugtas en goed Corsair geheugen besteld. Nu blijf ik totaal inclusief tas rond de €910 zitten. Vind ik meer als zat :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ebayzo op 12-12-2006 17:17 ]

Default blanke hetero

• Ebayzo
Wilde eigenlijk even een statusupdate geven :D

Ik heb de laptop sinds gister in bezit. Het is toch een Compal geworden. Rest van de specs is hetzelfde gebleven. Waarom een Compal? Na wat persoonlijke ervaringen van andere gehoord te hebben en erachter gekomen te zijn dat ik een heel ander uiterlijk voor ogen had voor de Compal (ik dacht aan de HEL80 die niet Intel verified was) heb ik toch voor deze gekozen.

Hij draait perfect! WoW draait er echt vol op zonder haperingen. Mijn 20,1" TFT werkt er super op. Alles draait lekker vlot en hij is mooi stil. Ik heb aan degene waar ik mijn CPU van heb mijn PC verkocht en koop zodra ik het geld heb toch wel de Core 2 Duo 7200. Zeker nu hij tóch als desktopvervanging moet werken. (Niet dat de 2300 traag is, integendeel)

Mijn eerste ervaring is dus erg goed! Webcam geeft superbeeld en alles werkt gewoon lekker soepel. Topding voor dat geld. 8)

Was uiteindelijk inclusief tas €850 klaar.

Even wat testjes gedraaid voor de geintereseerden:

SuperPi
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/4475/superpilj6.th.jpg

PC Mark 2005
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/1667/pcmarkam5.th.jpg

3D Mark 2003
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/6091/3dmarkfu4.th.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Ebayzo op 23-12-2006 11:54 ]

Default blanke hetero

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 22:20
Waar heb je hem zo goedkoop gekregen?

• Ebayzo
Werk in een PC shop. En processor heb ik voor €50 van een collega kunnen krijgen. Dus had de barebone zelf vrij goedkoop.

Default blanke hetero

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 11:49
Geen Dank ;)

• Ebayzo
Bedankt voor de brakke DVD brander inderdaad...

Default blanke hetero

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 11:49
Die heb ik je niet verkocht ;) , uitschroeven om laten ruilen, moet je M voor bellen
moet zo kunnen >:)
Pagina: 1