Toon posts:

geen internet, ondanks ADSL aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Bij een kennis is al geruime tijd (jaren) een KPN ADSL aansluiting verzorgd via zijn werk; Aegon.
Het is een door KPN aangelegde ADSL verbinding met zo'n standaard Alcatel Thomson 510 multiuser router.
Nu het probleem. De internetverbinding werkt alleen nadat met de (Aegon) notebook is ingelogd met een wachtwoord.
het aansluiten van extra PC's lukt wel (duh) maar geen internet!
De rest van de familie werkt dus nog op inbel speeds.
Aegons belofte iets aan deze situatie te doen heeft nog niets opgeleverd.

Mijn vraag; Kent iemand deze situatie, is dit (legaal) te omzeilen? Hoe is deze manier van toegang geregeld? via de router?

Ik heb in de FAQ en andere topics gezocht maar niets gevonden over vergelijkbare zaken.

update;
Bij het zoeken naar "internet via werk" kom ik tegen dat het mogelijk een VPN verbinding is die wordt gelegd. Kan iemand dit bevestigen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2006 23:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een bescheiden schopje?

Er moet toch wel een tweaker zijn die hier iets over kan zeggen?
Of is iets mis met het topic/topictitel/probleemstelling anders hoor ik het ook graag.
Ook een tip naar andere topics is welkom.

De kennis overweegt nu een tweede ADSL abbo te nemen terwijl er al eentje ligt.
Naar ik begrepen heb is Aegon niet onwelwillend dit "probleem" op te lossen maar heeft dit voor hun totaal geen priorteit. In Augustus is beloofd er iets aan te doen.

Nobody??

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:02:
De rest van de familie werkt dus nog op inbel speeds.
Wat bedoel je? Bellen ze in of werken ze op inbel speeds via de ADSL lijn?

Is de config van de 510 custom of standaard? Probeer anders eens een standaard config te laden (na uiteraard de huidige config op te slaan).

Moet echt wel gaan werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ze bellen echt in. Verbinding via internet is alleen mogelijk via de laptop van Aegon.
(na een inlog procedure)

Edit; typo

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 23:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:02:
het aansluiten van extra PC's lukt wel (duh) maar geen internet!
Wat bedoel je met het aansluiten van de PC's werkt?

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Mogelijk betrefd het een VPN verbinding.

Dan logt de laptop van de gebruiker via een wachtwoord in op een server van aegon waarna een internet verbinding mogelijk is via de server van aegon.
Dit kan gedaan zijn om het internet verbruik te monitoren zodat er geen "illegale" zaken gedaan kunnen worden.

Misschien eens nagaan of hij echt een ADSL verbinding heeft die dus "vrij" van het internet gebruik kan maken of dat hij een "business VPN verbinding over ADSL" heeft.

Bijde zijn ADSL en zijn voor de gebruiker niet van elkaar te onderscheiden.
Misschien eens een ping trace uit voeren vanaf de laptop om te kijken waar de hop naar het internet zich bevind.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Volgens mij bedoeld topic starter te vertellen dat de laptop van aegon voorzien is van een PPTP inbel verbinding waarmee hij na het inbellen verbinding krijgt via internet.

De Speedtouch zal dus niks anders zijn dan een modem. En de internet verbinding wordt gemaakt door de laptop en niet door de modem in router functie zoals je vaak ziet.

Wat je kan doen is de Speedtouch resetten met behulp van de KPN Wizard ( vast wel ergens te downloaden op internetn) en dan de Speedtouch configureren als NAT Router met DHCP

Kijk dus eens of je zonder de verbinding met internet te maken de 10.0.0.138 kan bereiken en kan zien welke software versie de modem heeft. Hierna kun je de modem configureren met de software die te vinden is op http://www.kpnadsl.nl/support/index_multi.html

Suc6

P.S.

Ervan uit gaande dat dit allemaal mag volgens het aegon beleid. Is dit niet het geval zou ik geen risico nemen. En er vanaf blijven. Het is tenslotte een zakelijk lijn die door de zaak betaald wordt. Als aegon zegt dat je die niet prive mag gebruiken dan is het verstandiger om een 2e adsl abbonement af te sluiten op een nieuwe telefoon lijn zonder spraak.

[ Voor 18% gewijzigd door raymonvdm op 10-12-2006 23:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
De PC die er in huis gebruikt werd heb ik voorzien van een netwerkkaart en aangesloten op de router.
Ik kon de laptop in het netwerk zien. Maar kwam niet op internet.
Ik kon ook in de router maar daar leek voor mij alles goed te staan.
De KPN troubleshouter (zo'n testprogramma) gaf aan dat alles ok was.

De verbinding met internet is alleen op de een of andere manier geblokt.
Het is natuurlijk een verbinding die bedoelt is voor thuiswerk.
Maar internet zou toch mogelijk moeten zijn zonder op het Aegon netwerk in te loggen.

Ik zou het script dat op de laptop staat kunnen kopieren (als dat al lukt) en dan via de PC inloggen, maar dat lijkt me nu net niet de bedoeling (en doe ik dus ook niet)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of de laptop fungeert als gateway zondet dat je het door hebt

geef even eens een ipconfig /all van een pc en van die laptop (nadat die is ingelogd)

Iperf

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wat staat er dan in die "inbel verbinding"

Staat er bij de eigenschappen van de verbinding "hostnaam of ip adres van doel" 10.0.0.138 dan is het gewoon een pptp verbinding. Wat ook nog kan is dat het een VPN verbinding is die eerst verbinding maakt met PPTP voor internet en daarna een VPN verbinding daar overheen.

Wat staat er bij die inbel verbinding ? Is het een Cisco VPN Connection, Is het een Symantex VPN is het Microsoft PPTP. Heb je mischien screenshots of extra info ?

Wat gebeurt er op de 2e pc als je je een PPTP inbel verbinding maakt met als doel de 10.0.0.138 en dan het knp adsl username en password heb je dan wel internet ?

Doe eens op de laptop start -> uitvoeren -> cmd -> ipconfig /all voor het inloggen en eentje na het inloggen en plak deze hier. Ik ga ervan uit dat het een XP laptop is

[ Voor 11% gewijzigd door raymonvdm op 10-12-2006 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst dank voor de reacties.

Ik reageerde op de vraag wat het aansluiten van de PC inhield voor ik de andere reactie had gelezen.
Daarom leek dat antwoord wat laat/vreemd.

Probleem is dat ik nu thuis zit en dus niet in de instellingen van de router in kwestie kan kijken.
Ik neem alle reacties mee als ik weer die kant op ga. Ik ga er dan mee aan de gang en kijk of ik het kan oplossen.

@raymon, nee ik begrijp dat Aegon betaalt en bepaald wat mag en niet mag. Maar wanneer er in augustus beloofd wordt iets aan de situatie te doen dan denk ik dat ze geen bezwaar hebben tegen het gebruik van de lijn. Voor ik iets ga veranderen zal ik dit nog wel nagaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2006 23:59 ]

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Edit: verkeerd gelezen...

[ Voor 92% gewijzigd door Stamgastje op 11-12-2006 00:03 ]

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 23:42:

De verbinding met internet is alleen op de een of andere manier geblokt.
Het is natuurlijk een verbinding die bedoelt is voor thuiswerk.
Maar internet zou toch mogelijk moeten zijn zonder op het Aegon netwerk in te loggen.

Ik zou het script dat op de laptop staat kunnen kopieren (als dat al lukt) en dan via de PC inloggen, maar dat lijkt me nu net niet de bedoeling (en doe ik dus ook niet)
Eigenlijk geef je hier het antwoord al.

De verbinding ids dus geen internet verbinding maar een verbinding voor een thuiswerker.
Dit zijn 99 van de 109 keer een VPN verbinding.

Het script van de laptop log in op het netwerk van aegon.
Hierna verschaft aegon je de internet toegang, dit loopt dus via het netwerk van aegon.

Het script zou je kunnen kopieren maar wees gewaarschuwd.
Als aegon merkt dat er ineens twee PC's via het netwerk inloggen op 1 IP adres kan je wel eens problemen krijgen.
Mogelijk is ook het MAC adres van de laptop bekent bij aegon en kan je dus helemaal niet online met een andere PC.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet erg op de hoogte van VPN verbindingen, maar daar kan ik natuurlijk wat aan doen.
Ga me daar zeker nog in verdiepen.

Met wat ik ervan weet is het toch zo dat de VPN tunnel naar Aegon via internet loopt.
Wat is er op tegen de ADSL verbinding dan voor de rest van de familie vrij te geven voor internet.

Of zie ik dat te simpel?

Verwijderd

SimplyMe schreef op maandag 11 december 2006 @ 00:00:
Als aegon merkt dat er ineens twee PC's via het netwerk inloggen op 1 IP adres kan je wel eens problemen krijgen.
Mogelijk is ook het MAC adres van de laptop bekent bij aegon en kan je dus helemaal niet online met een andere PC.
Als je een standaard KPN config gebruikt loopt helemaal niets via Aegon en kan Aegon ook niets zien. Als je het originele config weer terugflasht werkt de VPN verbinding weer.

Een andere vraag is of je dit wel wil met het Aegon modem. Beter kan je er een ander 510 modem naast kopen en deze even gebruiken als je met een andere PC het internet op moet. Wel even de WAN kabel ompluggen in dat geval.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf hier nog een KPN modem en router liggen. Het is de moeite waard om dit te proberen.
Vooral ook omdat ik dan niet aan de instellingen van Aegon hoef te rommelen. Ik wil niet dat hij straks niet meer kan inloggen ... Zijn ze nog verder van huis ;)

Ik weet alleen niet of ik aan de inlognaam en wachtwoord kan komen. Dat heeft de monteur van KPN ingesteld.
Is dit te kopieren naar een ander modem?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 00:21 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geef nou eerst een de gevraagde info, dan weten we wat meer .......

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
OK ik zal deze gegevens eerst opzoeken en kom dan terug op dit topic.
Ben al weer een hoop wijzer geworden.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 00:18:
Ik heb zelf hier nog een KPN modem en router liggen. Het is de moeite waard om dit te proberen.
Vooral ook omdat ik dan niet aan de instellingen van Aegon hoef te rommelen. Ik wil niet dat hij straks niet meer kan inloggen ... Zijn ze nog verder van huis ;)
je wilt niet dat hij strax niet meer kan inloggen,
maar je wilt wel dat ie ontslagen wordt ?

doe niet dom, en bel gewoon naar zijn werk om na te vragen of je idd wel mag doen wat je wilt doen ...
(en laat dat ook op papier zetten - dan kan je ondertss ook de it'ers van zijn werk hulp vragen voor die vpn-tunnel in orde te krijgen ...)

als 't betaald wordt door de baas, heeft de baas 't laatste woord erover
je kan dan veel willen, maar als 't niet mag, dan kan het tot ontslag op staande voet komen en zelfs een aanklacht van diefstal - jij gebruikt iets van je baas waarvoor je dat niet gekregen had
(je steelt namelijk datatrafiek van hem...)

en doe zelf iets meer onderzoek voordat je hem dingen beloofd die achteraf niet mogelijk blijken of meer gevolgen hebben dan dat je nu kan overzien
(en zo te horen sta je niet echt stil bij enige gevolgen qua werkzekerheid voor hem... - 't is voor thuiswerk - zeg hem maar dat ie moet werken ipv internetten in de tijd van zijn baas - thuiswerk = eigen controle, eigen verantwoordelijkheid, ... )

[ Voor 15% gewijzigd door soulrider op 12-12-2006 01:26 . Reden: ja de moraal ridder aan't uithangen - maar iemand moet eens aan de bel hange ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:00
Het is al eerder gezegd, maar volgens mij ligt daar helemaal geen Internet aansluiting. Er ligt wel een ADSL lijn, maar die is niet verbonden met het internet, die gaat regelrecht naar Aegon. (sterk versimpelt). Pas door in te loggen op het Aegon netwerk kan je dan via de internet verbinding van Aegon (dus die Aegon aan de server heeft hangen), het internet op. Als het inderdaad zo is, ga je daar niet omheen komen omdat er gewoon geen internet-toegang op die lijn zit. Sterker nog, dat is de hele bedoeling, omdat de verbinding op deze manier een stuk veiliger is.

Deze dienst heet overigens Epacity IP-VPN van KPN. (Als ik me niet vergis)
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1363501

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 12-12-2006 01:54 ]

Verwijderd

Joh, doe eens rustig. Als de baas er geen last van heeft is het allemaal niet zo erg, toch?

Lees anders maar eens dit:

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=503390

Worden mensen ook niet voor ontslagen.

Edit: reactie dus op soulrider

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2006 01:54 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 01:53:
Joh, doe eens rustig. Als de baas er geen last van heeft is het allemaal niet zo erg, toch?

Lees anders maar eens dit:

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=503390

Worden mensen ook niet voor ontslagen.

Edit: reactie dus op soulrider
effe off topic:
wat staat er daar halfweg:
Ontslag op staande voet

Een vergelijkbare sanctie had een medewerker van beleggingsbank Binck wellicht ook verwacht nadat hij in juli van dit jaar na een kantoorborrel de brandslang had leeggespoten op de marmeren vloer. Het werd evenwel ontslag op staande voet. ‘Omdat dat soort gedrag in strijd is met onze cultuur’, laat Binck Intermediair in een toelichting weten. De schade van een paar duizend euro hoefde hij niet meer te voldoen.
goed voorbeeld ;)
- wel ontslagen dus door de baas wegens het _niet_ volgen van de "huisregels" tijdens een borrel.
maar 't is maar een poging om het goed in't bolleke te krijgen dat ie het best op de goeie manier probeert en dus volledig via de baas speelt en niet maar aanmoddert met rampzalige gevolgen.
(dan kan ie achteraf nog aangeven dat de baas het _echt_ toegelaten heeft en mogelijk en liefst zelfs ook _zelf_ geregeld heeft)

[ Voor 5% gewijzigd door soulrider op 12-12-2006 02:19 ]

Verwijderd

Ik ben het in zoverre met je eens dat ik zelf in zo'n situatie niet zou gaan prutsen. Maar we leven in een vrij land en de TS mag helemaal zelf beslissen wat ie doet.

En wat betreft dat voorbeeld. Vind je het gek dat je ontslagen wordt als je een marmeren kantoorvloer verneukt? Op bijna alle andere vergrijpen volgde geen ontslag...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Alles leuk en aardig, maar wij gaan hier geen platform creeeren voor het doorbreken van een beveiliging welke de baas heeft aangebracht (het lijkt m zomaar dat de ADSL lijn volledig betaald word door de werkgever).

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.