Toon posts:

[GIS]Conversie van WGS1984 naar Lambert 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een set coordinaten in Lat/Long WGS1984 die wil ik naar Lambert 2 (Midden-Frankrijk) converteren.
Daar heb ik twee (commerciele) programma's voor waar ik dat mee kan doen. Alleen geven beide programma's andere uitkomsten. Nu ben ik dus op zoek naar de definitie (projectiestring) van Lambert of naar een andere applicatie (on-line) waar ik de conversie kan uitvoeren. En hopelijk geeft die dan uitkomst welke te gebruiken.
Even ter verduidelijking een voorbeeld:
Long: 1.37378263
Lat: 48.93607712

Resultaat applicatie 1:
X: 529426.15917
Y:2437972.28163

Resultaat applicatie 2:
X: 529425.054
Y: 437971.699

Wat vooral opvalt is dat de Y bij app1 nog een 2 aan het begin heeft waardoor het verschil tussen app1 en app2 2000000m = 2000 km in de Y-richting is.

--
Paul

Verwijderd

Het enige grote verschil is inderdaad de y waarde die inderdaad 2.000.000 afwijkt. Kan dit niet een of andere offset zijn aangezien de rest-waarde ongeveer gelijk zijn (is wel erg toevallig :)). Wat gebeurt er als je andere coördinaten gebruikt, blijft deze (wellicht) 'offset' dan toevallig gelijk.

De overige afwijkingen kunnen kloppen, daar sta ik niet zo van te kijken. Dat zit hem zeer waarschijnlijk in de verschillende manieren waarop de conversie wordt uitgevoerd en dat is dan ook heel normaal. Bij deze conversies worden er vele afrondingen gemaakt welke uiteindelijk een dergelijk verschil kunnen opleveren. Deze twee punten liggen waarschijnlijk erg dicht bij elkaar.

Misschien dat je iets meer aan kunt geven wat je al hebt gedaan. Zo heeft het namelijk veel weg van een request (zoeken jullie dit even voor me op...). Ik weet bijvoorbeeld niet hoe het met je frans gesteld is, maar hier is bijvoorbeeld al veel te vinden waar je misschien iets aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Frans is niet goed genoeg om er iets van te kunnen maken. De grote lijnen wel, maar het gaat nu net om de details ;)

Normaal gebruiken we voor de conversie van lat/long naar RD Global Mapper (appl 2 in dit voorbeeld) en dan hebben we helemaal geen problemen. Ik heb dan ook de helpdesk al gemailt met dezelfde vraag, maar dat zijn Amerikanen en die worden pas actief als het hier al 16:00 uur is :)
Verder heb ik al via Google gezocht naar een projectstring voor Lambert 2 en naar een online tooltje waar ik de conversie kan controleren.
Het probleem is dat ik de twee conversies niet gelijk zijn en ik niet weet welke goed is. Ik ben dan ook op zoek naar een derde applicatie / conversie die daar hopelijk duidelijkheid in verschaft.
En inderdaad lijkt dat erg op een request, maar ik zou het erg op prijs stellen als iemand die weet waar ik zo'n (on-line) tool kan vinden zijn/haar kennis met mij zou willen delen. Ik weet dat er een website is waar de in ieder geval van lat-long naar RD kunt converteren, maar die kan ik ook niet meer vinden.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog weer verder gezocht en nu wat interessants gevonden op www.mapref.org
Er zijn twee Lambert 2 projecties. Een 'gewone' en een extended (étendu).
De projecties zijn dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Middle (II) extended (étendu)
Projection     LAMBERT
Units          METERS
Spheroid       CLARKE1880
Parameters
45 53 56.108   /* 1st standard parallel
47 41 45.652   /* 2nd standard parallel
 2 20 14.025   /* central meridian
46 48 00       /* latitude of projection's origin
600000         /* false easting (meters)
2200000        /* false northing (meters)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Middle (II)
Projection     LAMBERT
Units          METERS
Spheroid       CLARKE1880
Parameters
45 53 56.108   /* 1st standard parallel
47 41 45.652   /* 2nd standard parallel
 2 20 14.025   /* central meridian
46 48 00       /* latitude of projection's origin
600000         /* false easting (meters)
200000         /* false northing (meters)

En hier zit het verschil van 2.000.000 in. Is dat ook weer opgelost ;)

Bedankt voor het meedenken.
Goed weekend alvast.

--
Paul