Toon posts:

goed programma voor fitten van polynomen op datareeks

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Uiteen grafiek op ouderwets a4 papier heb ik datareeksen afgelezen en uitgezet in excel zodat deze een trendlijn door de punten kan tekenen en hier ook een vergelijking van geeft.(2e graads polynoom)

Nu laat excel in de grafiek een trendlijn zien die prachtig door de datapunten loopt, maar als ik de gevonden vergelijking voor de trendlijn ernaast plot wijkt die flink af.

kortom ben ik dus op zoek naar een programma dat goed kloppende polynomen kan produceren op basis van een serie x en y waarden, iemand hier ervaring, en vooral possitieve resultaten, mee?

edit:
ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vussiewussie/excelscheef.PNG

Hierboven lijken de echte data en de door excel geplotte polynomen (zwarte lijnen) dus goed overeen tekomen. Maar als je de functies die excel genereert laat berekenen voor de datapunten dan zitten er toch flinke afwijkingen in, zoals hieroven ook te zien (datareeksen genaamd "excel trend")

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2006 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geinteresseerden, Origin is een goed stuk software voor dit probleem,kan ook veel ingewikkeldere bewerkingen en fits aan. Al blijft het goed evalueren van de resultaten belangrijk.

Groot voordeel is in ieder geval dat het geen onzin op het scherm laat zien zoals excel doet

hier staat de handleiding van het programma

smalband opgelet, is bijna 7 mb!

edit: hmmm, link scriptje stuk of kijk ik ergens overheen?

edit2: tip uit oude bugreportlater werkt het wel, dubbelequotes om urls met vage tekens

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 19:31 . Reden: linkreparatie ]