Toon posts:

[XP] Vaag Installatieprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
C2D 6400
Asrock 775 Dual-VSTA
2x 512mb DDR400
350Watt
HDD 40GB IDE
HDD 80GB IDE
XP Prof.

Omschrijving:
Vorige week heb ik een nieuwe 80GB HDD gekocht. Deze wilde ik als slave gebruiken naast mijn andere HDD waar XP op geinstalleerd staat. Het inbouwen ging prima.
Toen ik mijn computer opnieuw opstartte bleef XP hangen (zwart beeld, na het laden)
Ik heb toen nog eens naar de master/slave indeling gekeken en deze veranderd. Er veranderde niets.
Daarna heb ik de 80GB eruit gehaald en de originele kabels gebruikt. Windows startte weer normaal.

Toch wilde ik het voor elkaar krijgen, dus heb ik de 80GB HDD er weer ingeplugd, met als gevolg hetzelfde probleem. Toen heb ik mijn Windows CD gepakt en geprobeerd om XP opnieuw te installeren. Hiervoor moest ik mijn partitie formatteren, wat overigens geen probleem is.

Na het formatteren gaat hij de installatiebestanden kopieren naar mijn harde schijf. Als hij daarmee klaar is reboot hij en begint hij weer overnieuw met formatteren en kopieren van de installatiebestanden. Op één of andere manier gaat hij dus niet installeren en blijft hij als het ware rondjes draaien. Ik heb het nu vijf keer geprobeerd. De eerste keer ging hij wel installeren, maar op een gegeven moment kreeg ik een foutmelding te zien in een blauw scherm met witte letters.
Ik heb ook de master en slave omgedraaid en geprobeerd hem te installeren op de 80GB HDD, wat ook niet lukte.

Ook het repareren van de installatie heeft geen succes tot gevolg.

Mijn vraag:

Wat doe ik fout?

Via mijn opstartmenu kan ik trouwens niet in DOS komen om beide HDD handmatig te formatteren. Ik kan alleen kiezen welke drive er primair gekozen moet worden.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Zou de kabel een probleem hebben, waardoor je er geen 2 schijven aan kunt hangen? Je kunt de HDD aan een ander IDE poort hangen, of een andere 80pins kabel gebruiken.

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-03 19:56
Staan de jumpers wel goed?
(De master moet aan het einde van de kabel zitten, en de slave aan de middenconnector)

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het is handig te weten welke foutmelding hij heeft gegeven in dat blauwe scherm. Dan kan je veel vertellen over de aard van het probleem. Heb je al eens een installatie geprobeerd op alleen de nieuwe schijf? Als het dan nog niet lukt, zou ik eerst de schijf maar eens testen, misschien heb je wel een defect exemplaar gekregen.
Houdt er trouwens rekening mee dat bijv. een merk als Western Digital 2 verschillende master settings heeft. Zonder jumper als stand alone schijf, of met de jumper in het midden voor Master with slave present.
Worden beide schijven wel gezien in het BIOS, als je ze allebei hebt aangesloten? En staat de juiste schijf wel geselecteerd in het BIOS op vanaf op te starten?
Ik ben het ook al eens tegen gekomen dat de grootste schijf perse als Master gejumperd moest zijn, om de HDD detectie vloeiend te laten verlopen. We konden wel van de kleinere schijf opstarten door die als primaire opstartschijf te selecteren in het BIOS.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lukt het installeren wel als je alleen de 80GB eraan hangt als single/master?
Na het kopiëren en formatteren zeg je dat ie overnieuw begint. Wat doet ie exact? In welk scherm komt ie na het rebooten?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:28:
Lukt het installeren wel als je alleen de 80GB eraan hangt als single/master?
Na het kopiëren en formatteren zeg je dat ie overnieuw begint. Wat doet ie exact? In welk scherm komt ie na het rebooten?
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Er gebeurd het volgende;
STAP 1:- HDD kiezen waarop XP moet worden geinstalleerd
STAP 2:- Desbetreffende HDD moet worden geformatteerd
STAP 3:- Na het formatteren kopiert hij de installatiebestanden
STAP 4: - Na dit kopieren staat er dat Windows wordt opgestart. De computer start dan na 15 seconden automatisch opnieuw op. Vervolgens zou hij moeten gaan installeren, dit gebeurd dus niet en hij begint weer van voren af aan. (stap 1)

Volgens mij staan de jumpers wel goed. Ik kan op de HDD zelf zien waar ik ze moet inprikken.
Brede P schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:24:
Het is handig te weten welke foutmelding hij heeft gegeven in dat blauwe scherm. Worden beide schijven wel gezien in het BIOS, als je ze allebei hebt aangesloten? En staat de juiste schijf wel geselecteerd in het BIOS op vanaf op te starten?
Ik zal de foutmelding even opzoeken vanmiddag. In het BIOS herkent hij beide harde schijven. Ook stelt hij automatisch de HDD in waarvan moet worden opgestart.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:44:
Ook stelt hij automatisch de HDD in waarvan moet worden opgestart.
Hier gaat het fout denk ik. Hij moet na het rebooten opstarten vanaf de goede HD en verder gaan met de setup. Ipv dat start hij weer vanaf de cd. Probeer deze er eens uit te halen en na die reboot nog eens de BIOS te checken op goeie botvolgorde.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het is nogsteeds niet gelukt. Wie komt er voor €50 bij mij de boel installeren :)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2006 21:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Niet? 8)7

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer je wel te installeren op de primary drive? Oftewel - zorg eens dat je maar 1 harddisk aansluit (de master!) en installeer daar dan eens op?

Dat rondjes draaien - je weet toch zeker dat ie bij een reboot niet opnieuw van CD boot he? :)
Pagina: 1