Een game poorten naar Nintendo DS.

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Turfschipper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 00:51
Ha,

ik lees hier en daar over wat oudere games die gepoort zijn naar de nintendo ds. Zoals bv Dooom, Hexen. En er zijn er nog wel meer.

Nu lijkt me dat wel interresant om zelf eens een game te poorten naar de DS.

Echter heb ik geen enkel idee waar ik moet beginnen. Ik ken ook niet de termen die via google mij op weg zouden kunnen helpen.

Het lijkt mij dat je sowieso de game moet hebben die je wilt gaan poorten.

Maar dan? Welke programma's heb je nodig? Hoe pas je de controls aan? etc.

Ik zou het echt niet weten. ZItten hier toevallig mensen die hier verstand van hebben? Of misschien zelf bezig zijn op het moment?

Of weet je een site waar je veel info kan vinden over dit onderwerp?

Oh, en voor de geinterreseerden: de games die ik wil poorten zijn:

uiteindelijk dune 2, maar ik wil beginnen met The 7th guest.

ps. ik hoop dat het hier goed is geplaatst, zo niet excuses en de vraag aan een modje of die dit ff kan verplaatsen)

[ Voor 7% gewijzigd door Turfschipper op 08-12-2006 06:24 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 12:23

Bergen

Spellingscontroleur

Een spel porten is geen kwestie van het spel door een progje halen en hoppa je hebt een nieuwe versie; nee, je moet het complete spel herschrijven. Dat betekent dus dat je eerst een fatsoenlijke programmeertaal (a la C++) moet gaan leren, dan moet je leren hoe graphics in C werken, hoe je geluid aanstuurt, hoe je met controllers werkt, eventueel moet je netwerkcode schrijven, etc. Als je dat allemaal onder de knie hebt kun je een game proberen te porten. Dan heb je dus minimaal alle originele graphics (in bitmapformaat ofzo) en al het geluid (als bijvoorbeeld wavs) nodig.

Echter, bovenstaande is gericht op x86-processoren en de DS zal wel iets van een ARM-processor ofzo hebben. Vast geen x86 in ieder geval. Dus moet je ook nog gaan leren hoe je voor zo'n processor code schrijft. Misschien heb je zelfs processorspecifieke assembly-kennis nodig.

Het zou een stuk handiger zijn als je de originele sourcecode van een spel hebt. Soms wordt er wel eens broncode vrijgegeven. Dan heb je tenminste en leidraad. Maar dan nog, als je voor een andere processor moet gaan schrijven kun je waarschijnlijk beter from scratch beginnen.

Kortom: succes :)

[ Voor 32% gewijzigd door Bergen op 08-12-2006 06:33 ]

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

lees deze twee eens door, dan houd je voldoende steekwoorden over om op verder te googlen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_port
http://en.wikipedia.org/wiki/Source_port

Aunt bunny is coming to get me!