Ik ben bezig met het maken van een optimale indeling voor een nieuwe bedrijfsserver (SBS 2003 premium). Het betreft een server voor maximaal 15 medewerkers (gemiddelde bezetting is 8 medewerkers).
Het wordt een Dell 2950 (dual Xeon 5110 met 4 Gb. Intern geheugen, SAS controller met hardware RAID/256 kB cache en BBU en maximaal 8 2,5” 73 Gb. disks).
De volgende opslagbehoeften zijn aanwezig
1. Boot/system disk
2. Word documenten (op dit moment 20 Gb)
3. 200 Mb database boekhouding Unit4 Multivers (SQLbase 7.6)
4. exchange log files (5 Gb.)
5. exchange .mdb (10 Gb.)
6. Sql server 2005 database 300 Mb groot
Welke van onderstaande scenario's zou vanuit het oogpunt van performance het beste zijn?
--------------------------------------
Aanvullende info:
1. De gewone belasting die SBS 2003 geeft (geen powerusers aanwezig)
2. Men werkt de hele dag in documenten. Daarbij dient het oproepen van de directory structuur in de verkenner zo snel mogelijk plaats te vinden (70.000 bestanden 6.000 mappen 7 levels diep)
3. Er is maar één parttime gebruiker van deze applicatie
4. Men gebruikt straks Outlook 2007 en performance van Index search is van belang
5. Men gebruikt straks Outlook 2007 en performance van Index search en bladeren in Outlook mappen moet zo snel mogelijk gaan (maar dit is volgens mij vooral afhankelijk van intern geheugen dat Exchange gebruikt als cache)
Scenario 1
Adviezen als gebruik voor iedere database applicatie een eigen server kunnen ter voorkoming van conflicten dan wel de beste weg zijn. Gezien de lage serverbelasting die onze huidige server weergeeft kan ik de extra hardware en vooral de extra licentiekosten niet verantwoorden. De huidige server loopt vol en is 4 jaar oud (DUAL Athlon 1.6Ghz.).
Het wordt een Dell 2950 (dual Xeon 5110 met 4 Gb. Intern geheugen, SAS controller met hardware RAID/256 kB cache en BBU en maximaal 8 2,5” 73 Gb. disks).
De volgende opslagbehoeften zijn aanwezig
1. Boot/system disk
2. Word documenten (op dit moment 20 Gb)
3. 200 Mb database boekhouding Unit4 Multivers (SQLbase 7.6)
4. exchange log files (5 Gb.)
5. exchange .mdb (10 Gb.)
6. Sql server 2005 database 300 Mb groot
Welke van onderstaande scenario's zou vanuit het oogpunt van performance het beste zijn?
- Mijn gevoel zegt dat scenario 3 de beste resultaten zal geven. Dit omdat er 3 afzonderlijke arrays zijn. Bij scenario 2 zal de snelheid bij sequentieel lezen/schrijven wellicht hoger zijn maar sequentieel lezen/scrhijven komt voor zover ik kan beoordelen nauwelijks voor.
--------------------------------------
Aanvullende info:
1. De gewone belasting die SBS 2003 geeft (geen powerusers aanwezig)
2. Men werkt de hele dag in documenten. Daarbij dient het oproepen van de directory structuur in de verkenner zo snel mogelijk plaats te vinden (70.000 bestanden 6.000 mappen 7 levels diep)
3. Er is maar één parttime gebruiker van deze applicatie
4. Men gebruikt straks Outlook 2007 en performance van Index search is van belang
5. Men gebruikt straks Outlook 2007 en performance van Index search en bladeren in Outlook mappen moet zo snel mogelijk gaan (maar dit is volgens mij vooral afhankelijk van intern geheugen dat Exchange gebruikt als cache)
Scenario 1
- 73 Gb. RAID 1 array van 2 schijven (1. boot/system, 3. Sqlbase)
- 284 Gb.RAID 5 bestaande uit 5 schijven (2 Word, 4 Exchange log, 5 Exchange mdb, 6 Sql server
- 73 Gb. 1 schijf als hot-spare
- 73 Gb. RAID 1 array van 2 schijven (1. boot/system, 3. Sqlbase)
- 176 Gb. RAID 10 array van 4 schijven (2 Word, 4 Exchange log, 5 Exchange mdb, 6 Sql server)
- 73 Gb. 1 schijf hot-spare
- RAID 1 array 2 schijven (1. boot/system, 3. Sqlbase)
- RAID 1 array 2 schijven (2. Word, 4 Exchange log, 3 Multivers)
- RAID 1 array 2 schijven (5 Exchange Mdb, 6 Sql server)
- 73 Gb. 1 schijf hot-spare
Adviezen als gebruik voor iedere database applicatie een eigen server kunnen ter voorkoming van conflicten dan wel de beste weg zijn. Gezien de lage serverbelasting die onze huidige server weergeeft kan ik de extra hardware en vooral de extra licentiekosten niet verantwoorden. De huidige server loopt vol en is 4 jaar oud (DUAL Athlon 1.6Ghz.).
Hans van Zijl