Toon posts:

[Ado.net] Stored Procedure toevoegen via IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een visual basic ado.net tutorial video over stored procedures. De tutorial is goed te volgen, maar ik stuitte op een probleem bij een uitleg over het toevoegen van een stored procedure via de Visual Studio IDE.

In form1 heb ik het voorbeeld handmatig uitgewerkt en dit werkt perfect. Bij het tweede voorbeeld (form2) werd aangeraden om 'spInsertStore' (onder Database Explorer/ DataConnections/Pubs.mdf/stored procedures/) te slepen naar form2. Een groot deel van de code wordt in dat geval door VS gegenereerd. Bij mij is het echter niet mogelijk om dit bestand naar form2 te slepen. Ik snap niet waarom dit niet mogelijk is. Het is een vraag over de IDE, maar naar mijn mening meer op z'n plaats in programming.

Het project is te downloaden van onderstaande URL, daarnaast heb je de Microsoft pubs database nodig.

http://www.savefile.com/files/321821

http://www.microsoft.com/...bc53a68034&displaylang=en

• Gino
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10 20:30
Je kan als het goed is ook gewoon een SqlCommand op je form2 slepen en daarvan even de property CommandText op 'spInsertStore' zetten en de CommandType op 'StoredProcedure'.

Zo bekom je ongeveer hetzelfde dan als je het rechtstreeks zou slepen van je Database Eplorer. Dit is natuurlijk iets meer werk, maar dan weet je ook ineens hoe het in elkaar zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Gino op 08-12-2006 08:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp opzich hoe het in elkaar steekt, aangezien in de eerste stap het noodzakelijk was om het puur met code op te zetten. Jouw oplossing werkt gedeeltelijk, enkel de parameters van de spInsertStore worden niet ingevuld voor de betreffende SQLcommand object property als ik de spInsertStore specificeer in de commandtext property. Dit moet je dan waarschijnlijk handmatig doen, waardoor je eigenlijk net zo goed alles via code kan doen omdat dit net zoveel werk is.

Het is echter geen ramp aangezien ik het resultaat via code kan bereiken, enkel de IDE shortcut werkt niet. Misschien is deze feature wel gedropt in VS 2005, de tutorial is volgens mij van een vroegere VS. Of misschien is het niet aanwezig in de Express editie die ik gebruik.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is een vraag over de IDE, maar naar mijn mening meer op z'n plaats in programming.
Naar mijn mening, en volgens het 'waar hoort mijn topic'-topic hoort dit topic toch echt in DTE ;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het lijkt me sowieso bad practise om procs op forms te gaan slepen, temeer omdat beide geen moer met elkaar te maken hebben en de code waarin het resulteert dan dus alles in het form doet, wat je moet vermijden.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Verwijderd

Topicstarter
EfBe schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:09:
Het lijkt me sowieso bad practise om procs op forms te gaan slepen, temeer omdat beide geen moer met elkaar te maken hebben en de code waarin het resulteert dan dus alles in het form doet, wat je moet vermijden.
Ik snap het probleem niet helemaal. Het slepen van de stored procedure naar het form is enkel een manier om VS twee components te laten aanmaken en een groot aantal properties van deze components automatisch te specificeren op basis van de gegevens uit de stored procedure. Daarnaast genereert VS code in het designer code blad die je normaal zelf had moeten schrijven. Het is vergelijkbaar met het slepen van een button uit de toolbox op je form, precies hetzelfde principe. Alleen zijn deze handelingen iets complexer.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een form moet louter logica bevatten die zich bezig houdt met de werking van het form, niet met de applicatielogica. Zodoende krijg je beter onderhoudbare software. Het propageren van het slepen van troep op forms en dat zo je applicatie vorm krijgt propageert het creeren van een kluwen van code die je later niet meer makkelijk uit elkaar krijgt wanneer dat zou moeten.

Omdat je toch nog in het leertraject zit zou ik daar rekening mee houden zodat je het niet verkeerd aanleert.

[ Voor 13% gewijzigd door EfBe op 08-12-2006 15:20 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:04
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:46:
[...]

Ik snap het probleem niet helemaal. Het slepen van de stored procedure naar het form is enkel een manier om VS twee components te laten aanmaken en een groot aantal properties van deze components automatisch te specificeren op basis van de gegevens uit de stored procedure. Daarnaast genereert VS code in het designer code blad die je normaal zelf had moeten schrijven. Het is vergelijkbaar met het slepen van een button uit de toolbox op je form, precies hetzelfde principe. Alleen zijn deze handelingen iets complexer.
Ik wil EfBe ff bijtreden. :)
In principe kan je wel zeggen dat het hetzelfde is, alleen, een Button hoort op een form, maar een SP niet. :)
Als je dit doet in eenvoudige applicaties, kan je er nog mee wegkomen, maar eens je serieuze enterprise app's gaat ontwikkelen, dan zou ik snel van deze manier afstappen.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1