BIOS flash mislukt

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blaCkduSt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-05 16:46
Hey allemaal,

ik had de laatste tijd een probleempje met mijn moederbord en zag dat er een nieuwe BIOS-firmware te downloaden was, dus ik dacht: laat ik mijn bios eens flashen. Nu is hij tijdens deze operatie vastgelopen. Je raad het al; BIOS naar de knoppen, niets meer mogelijk.

Nu heb ik dmv een bootdisk van alles geprobeerd, maar het lukt me niet om hem terug te flashen.
Wat ik heb geprobeerd:
• MSDOS opstartdiskette gemaakt in Windows; hiervan start hij op, maar krijg ik geen ondersteuning voor de CD-ROMdrive. Ook rechtstreeks vanaf de floppy flashen lukt niet, daarbij loopt de flash-utility vast.
• DOS 5.0 - DOS 6.22 bootdisks geprobeerd; zelfde verhaal
Driver Free Disk For BIOS Flashing gebruikt; wéér hetzelfde.

Ik heb dit alles met 3 verschillende diskettes geprobeerd..

Wat kan ik nog meer proberen?

Grtz Black

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Wat voor moederbord gaat het om..? Heeft hij een dual bios..?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat er niet veel anders op zit dan het ding te hotflashen (en dan hopen dat je een plank hebt waar de bios is een socket zit en niet vastgesoldeerd is).
Anders kun je het ding ook altijd naar flashbios.org sturen :)

• blaCkduSt
Sorry; het gaat om een MSI K8N Neo Platinum, welke geen dual bios heeft.

Hotflashen gaat niet; heb geen identiek mobo in de buurt..

[ Voor 44% gewijzigd door blaCkduSt op 07-12-2006 22:38 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

blaCkduSt schreef op donderdag 07 december 2006 @ 22:36:
Sorry; het gaat om een MSI K8N Neo Platinum, welke geen dual bios heeft.

Hotflashen gaat niet; heb geen identiek mobo in de buurt..
Voor hotflashen heb je geen identiek mobo nodig hoor. Enige eis is dat dat mobo overweg kan met de chip van je MSI plankje.

• hutmannetje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-05 16:26
wat ik dus uit je startpost kan concluderen, is dat je nog wel gewoon kan booten met dit bord? Waarom kan je dan niet gewoon nog eens proberen te flashen?

• blaCkduSt
Booten gaat niet :) Ik krijg de melding BIOS Rom Checksum Error en kan hierna alleen gebruik maken van de floppy drive. Nadeel is dat die floppy drive mijn cdrom drive niet wil vinden met de verschillende versies van bootdisk, waardoor ik moet flashen vanaf de floppy wat afgeraden wordt (en in mijn geval dus ook niet werkt).

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Toch zul je een manier moeten vinden om vanaf de diskette te flashen. Welk merk is je BIOS? American, AMI, Award, Phoenix etc. Misschien dat er meerdere en/of alternatieve flashtools zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

blaCkduSt schreef op donderdag 07 december 2006 @ 23:20:
Booten gaat niet :) Ik krijg de melding BIOS Rom Checksum Error en kan hierna alleen gebruik maken van de floppy drive. Nadeel is dat die floppy drive mijn cdrom drive niet wil vinden met de verschillende versies van bootdisk, waardoor ik moet flashen vanaf de floppy wat afgeraden wordt (en in mijn geval dus ook niet werkt).
Waarom zou je niet van floppy flashen. Het ding doet nu ook niet veel, dus ik zou het gewoon proberen. Of dus hotflashen :)

• Darkwolf_1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08-2025
Pijnlijk.
Waar ik dacht last van te hebben is niet het geval geweest gelukkig.
Maar lees helaas dat het nog wel degelijk heel erg fout kan gaan dus.
Wat andere al zeggen: rommel aan wat je kunt, want je BIOS is toch naar de knoppen.
En anders hotflashen inderdaad!
Meer kun je niet!

• DropjesLover
  • Laatst online: 06:16

DropjesLover

Dit dus ->

euh, en opnieuw flashen met een andere diskette welke niet verkloot is door de diskette er voordat het lampje uit is er uit gehaald te hebben? hierdoor krijg je inderdaad een mislukte biosflash vanaf een diskette. anders moet je ff een (aantal) nieuwe diskettes kopen in de winkel hiervoor (kosten, 5 euro ofzo) en daarvanaf flashen

zelfde probleem gehad, goeie diskette gezocht opnieuw geprobeerd en succes :)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik heb laatst een soortgelijk probleem gehad met een ECS bordje. ECS gebeld en kon de chip opsturen, zij hebben hem toen voorzien van de nieuwste (en juiste) versie en weer teruggestuurd. Binnen 1 week was ik weer in het bezit van een vrolijk snorrend bordje... :)

Geen kosten aan verbonden, anders dan verzendkosten naar hen toe. Wellicht dat MSI dit ook doet?

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• blaCkduSt
Gamo schreef op donderdag 07 december 2006 @ 23:51:
Toch zul je een manier moeten vinden om vanaf de diskette te flashen. Welk merk is je BIOS? American, AMI, Award, Phoenix etc. Misschien dat er meerdere en/of alternatieve flashtools zijn.
Het is een Award BIOS

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Van http://www.badflash.com/faq.html
Award: The boot-block BIOS will execute an AUTOEXEC.BAT file on a bootable diskette. Copy an Award flasher & the correct BIOS *.bin file on the floppy and execute it automatically by putting AWDFLASH *.bin /sn /py /cc /r in the AUTOEXEC.BAT file. The * would be the correct bios .bin file and there must be spaces between the slash marks. Put it in the floppy and turn on the computer when the floppy seeks it will load the correct bios and reboot by itself. When it finishes you have to remove the floppy and enter the cmos SETUP and modify the CMOS for your configuration.

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1