FHSS en DSSS

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 22:30
Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar kan het niet echt vinden.
Na enig zoeken heb ik hier op dit forum het ook niet kunnen vinden

Ik ben op zoek naar een duidelijk Jip en Janneke uitleg over FHSS en DSSS

Ik heb in de magnatron handleiding na gezocht op welke ferq hij werkt.
Heb de laptop op de magnatron gezet. Bak popcorn in de magnatron gedaan.
kijken of ik kan internetten of niet. Ja was het resultaat later ook met popcorn.

Nu wil ik gewoon weten hoe FHSS en DSSS werkt.

Via goolgle kan ik niet een duidelijk omschrijving vinden.

Ik hoop dat een van jullie een plaats weet waar ik dat kan vinden.
Alvast bedankt

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kwenie hoor, wat is er niet duidelijk aan de eerste hit van google?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 22:30
Ja klopt maar ik bedoelde een nederlandse uitleg.
Die zijn niet makkelijk te vinden.
Dat leest over het algemeen iets makkelijker.

Kijken of ik eruit kan komen.

Toch in iedergeval bedankt.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Beetje laat mischien, maar beter laat dan nooit.

Jip en janneke uitleg voor zover ik het weet.

FHSS - Frequency hopping spread spectrum.
Een radiosignaal die van frequentie "hopt".
Het signaal wordt in kleine stukjes verdeeld, en elk stukje wordt op een andere frequentie uitgezonden.
De zender en ontvanger "hoppen" tegelijkertijd van frequentie waardoor ze elkaar dus data kunne versturen.
Het hoppen zorgt ervoor dat het niet makkelijk is om volledig ruis signaal te krijgen, omdat het waarschijnlijker is dat 1 frequentie stoort. Dit wordt dan weer goed gemaakt door de acknowledge flack die wordt terug gestuurd als de data is ontvangen, en dus niet wordt terug gestuurd als de data niet goed is ontvangen (waarop de zender weer de data zend).

*voor je popcorn test, een wifi signaal op 2,4 frequentie wordt verdeeld in 75 stukjes elk 1 mhz van elkaar verwijderd. Ik ben geen magnetron kenner maar lijkt me sterk dat hij daarbij in de buurt komt.
En hedendaagse wifi maakt gebruikt van DSSS wat het signaal verdeeld in 11 frequenties ook rond de 2,4 Ghz.

DSSS - Direct sequence spread spectrum (dit wordt gebruikt bij hedendaagse wifi)
De frequentie van 2,4 Ghz wordt verdeeld in 11 stukken, zodat er meerdere draadloze netwerken naast elkaar kunnen zijn. (qua radio signalen is het het beste om ze zo ver weg van elkaar mogelijk te hebben, dus 1, 6, en 11 bv. omdat de rest elkaar overlapt wat weer ruis veroorzaakt). Het signaal wordt in plaats van 1 mhz op 22mhz verzonden wat een veel breder signaal oplevert. De zender breekt elke bit op in een data stream genaamd een chip, de ontvanger checkt de chip en stuurt een acknowledge terug als het klopt. Doordat alle bitjes in een chip zitten kan ruis makkelijk worden ontdekt en wordt weg gelaten.

Ik denk dat dit een toch vrij simpele uitleg is over hoe het volgens mij in ze werk gaat, ik heb nog niet op wikipedia gekeken maar het lijkt me zo wel te kloppen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl