Toon posts:

Is mijn videokaart toast?

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds eergisteren vertoont mijn videokaart van het 1 op andere moment kuren.
Ik had 's avonds al wat zitten racen, maar toen ik GT Legends weer opstartte kreeg ik allerlei gele lijnen door het beeld. Na afloop blijven icoontjes en cursor distorted:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/pieter.verheij/screendump.jpg

Ik had daarvoor niks nieuws geinstalleerd, op een update van Sun Java na. Maar daar kan het mijns inziens niet aan liggen.

Specs van PC:
Dell Dimension 8300
1Gb intern
ATI Radeon 9800 Pro 128 Mb
Windows XP Home met de laatste updates
Installeren van laatste ATI drivers geeft overigens een foutmelding.

Is mijn videokaart kaduuk (fan loopt nog wel) en zo ja: wat is de beste vervanging voor die kaart, voor rond de 100 euri maar wel met dezelfde prestaties? Weer bv een Saphire Radeon 9800 Pro of iets anders/nieuwers?

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Hield je het probleem, nadat je een reboot deed ?
Heb je het probleem nu nog steeds als je de pc even uit laat en dan opstart ?

Je zegt niet welke voeding je hebt, als je naar een nieuwe videokaart gaat kijken is het toch wel een voorwaarde om minimaal 350/400Watt voeding van een kwaliteitsmerk te hebben.

Er zijn meerdere topics al hier op GoT in V&B te vinden, welke kaart het beste zou zijn (zoek op 7600GS agp (7600GS AGP voor 105Euro in pricewatch te vinden).

Ik zou zeggen, reboot de pc, hou je het probleem, dan zou ik eerst naar veilige modus booten en kijken of je het dan ook hebt.
(kan van alles zijn, kaart te warm geworden en beschadigt, driver conflict etc.)

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:16

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Probeer de nieuwste drivers ook eens. En de tips van hierboven.
Dit ziet er overigens wel uit als geheugen (van de videokaart) problemen, en die hoor ik de laatste tijd wel vaker van Radeon 9800's.

Rail Away!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46

mr_petit

opperprutser

Misschien is het ook verstandig je pc even uit te zuigen qua stof, met name je AGP slot (en je vga kaart even goed schoonborstelen).
Baat het niet, schaadt het niet (als je geen domme dingen doet).
* mr_petit denkt overigens dat het kaartje stuk is

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het na rebooten, en de videokaart heb ik al uit het slot gehad en schoon geblazen.
Nieuwe drivers installeren gaat niet goed, maar sowieso zie je het al fout gaan in het het windows xp opstart scherm: blauwe blokjes. dat kan natuurlijk al een pointer zijn voor het feit dat het niet aan de drivers ligt?

Ik weet niet wat voor voeding ik heb, het is gewoon de standaardvoeding die erin zat.

• Aero
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 20:37
Ik had 1,5 week geleden precies hetzelfde probleem met mijn 9800 pro. Nog erger eigenlijk dan jouw screeenshot.

Was net een paar minuten GTA SA aan het spelen en toen begon het. Kaart niet warm, fan werkte.

Daarna na reboots en tijdje uit laten staan steeds hetzelfde probleem. Net 3 jaar en dan al kapot, zelfde gebeurde met een 9700 pro van een kennis van me 6 maanden geleden.

Heb nu maar weer een nieuwe Nvidia gekocht, aangezien mijn backup geforce het na jaren van trouwe dienst en later stof happen het nog steeds deed.

Verwijderd

In mijn ogen is een kaart die 3 jaar meegaat al flink goed bezig ( ligt eraan wat je ermee doet natuurlijk, maar da's hier niet belangrijk ).

Maar on-topic... Ik heb hetzelfde een keer gehad nadat ik een nieuwe Nvidia driver heb geinstalleerd ( we praten hier dus over een Nvidia kaart, weet niet of dat bij jou hetzelfde is ). Toen heb ik met DriverCleaner alle oude drivers eraf gegooid en de laast-goed-werkende driver gebruikt. Toen deed hij het gewoon weer. Ik zou daarom zeggen dat het eerder aan je driver ligt, want als je videokaart echt brak is lijkt het me sterk dat hij dan de rest toch wel redelijk goed laad... ( bij mij deed namelijk m'n taakbalk enzo ook helemaal vreemd en m'n hele scherm kreeg er ook nog's een vage blauw/paarse tint bij ). Ik kan het zo niet met zekerheid zeggen, maar dit lijkt mij toch eerder een driverprobleempje dan een kapotte kaart.

• Ximmer
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-01 16:09
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 21:53:
Ik heb het na rebooten, en de videokaart heb ik al uit het slot gehad en schoon geblazen.
Nieuwe drivers installeren gaat niet goed, maar sowieso zie je het al fout gaan in het het windows xp opstart scherm: blauwe blokjes. dat kan natuurlijk al een pointer zijn voor het feit dat het niet aan de drivers ligt?

Ik weet niet wat voor voeding ik heb, het is gewoon de standaardvoeding die erin zat.
Zo'n zelfde probleem heb ik ook gehad toen ik mijn 9800 nieuw kocht. Me PC was geheel nieuw, en kreeg aan het begin ook direct gele lijnen en blokjes. Hij werd totaal niet heet of iets dergelijks. Het lijkt bij jou ook zo te zijn, dat ie defect aan het raken is.

Alhoewel het bij mij toen echt over mijn gehele scherm was, en niet een enkel icoontje op de desktop of in de browser (of ergens anders op het scherm! :+). Mijn hele scherm was met een gele gloed overschaduwt.

Probeer zo als Ome_Doedelzak zegt de driver(s) opnieuw te installeren, en probeer hem desnoods in een andere PC te testen, met een schone installatie en de meest recente drivers (of de laatst bekend werkende drivers!).

ps: Mijn probleem lag (dacht ik) bij een defect grafisch geheugen.

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 15:51
als ik het zo lees is de 9800 PRO een beetje dood aan het gaan hier en daar.

Maandje geleden is ie er bij mij uitgeklapt, zonder gekke waarden.

Ik moet wel zeggen, dat ik ook wel eens dat soort artifacts in me beeld heb gehad en dat kwam door een brakke processor, dus ik zou wel proberen even een test videokaartje te regelen...

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Is echt een 9800pro kwaal, verrot dus.

Aanrader: 7600GS AGP. eventueel de GT versie als je een redelijke cpu hebt. (wat ik niet uit je ts kan opmaken)

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus N7600GS gekocht, maar die geeft geen beeld. Beetje surfen leert dan mijn voeding te licht is: 250 Watt.
Nou weet ik dat die Dell kasten een beetje apart zijn, de voedingen hebben bv geen aan/uit-knopje. Nou schijnt mijn type (Dimension 8300 2,6G) wel redelijk mee te vallen.

Heeft iemand een tip voor een goede voeding (die dus in mijn Dell past ;) )? Ik wil niet weer gekl**t, dus een paar tientjes extra voor een A-merk vind ik geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Overigens vond ik dit topic, verklaart wwarom die kaarten kapot gaan: \[9800Pro]Vreemde strepen, kaart stuk?
Pagina: 1