[XP] IRQs aanbevelingen en aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik dacht dat het makkelijk te vinden zou zijn, maar het tegendeel is waar. Ik moet zwaar nodig mijn IRQs anders indelen, en het kan niet in het BIOS en ook in Apparaatbeheer zijn teveel IRQs nogsteeds greyed out. Mijn PC is geinstalleerd als een Standard PC en heeft dus geen ACPI.

Dit zijn mijn huidige instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i10.tinypic.com/29z55rr.jpg

Ik kan de kaartjes ook niet verplaatsen, dat is fysiek niet mogelijk. Het geluid stottert enorm tijdens het installeren van software, zijn IRQ zal wel veel te zwaar belast zijn. Er zit een SB Live! in en een C-Media onboard systeempje op.

Ik heb nu twee vragen:
Wie kan mij zeggen wat een goede indeling voor mijn apparaten zou wezen, en de andere vraag is hoe ik de IRQs van b.v. de videokaart en geluidkaart veranderd krijg.

Super bedankt alvast _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Gamo op 07-12-2006 20:23 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 09:58
Wat voor moederbord heb je en waarom heb je geen ACPI geinstalleerd? Opzich werkt ACPI vrijwel altijd probleemloos en zorgt dat dus voor een goede IRQ sharing tussen de 15 die je officieel hebt.

Wat ik ooit heb gelezen is dat IRQ's met priority werken, dus dat IRQ 1 het snelste word behandeld wanneer dit apparaat een aanvraag doet en dat IRQ 15 het minst snel word geholpen. Of dit in een real life situation ook echt vertraging opleverd is de vraag (lijkt me opzich niet).

Maar dus punt 1. Waarom geen ACPI? en punt 2. Als je geluidskaart stottert, kun je daar het IRQ niet van aanpassen? In een ander PCI slot proberen? IRQ reserveren voor dat slot in de BIOS?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Door ACPI niet te installeren heb je meer beheerfuncties voor de IRQ's. Ik heb ook een softwarematig probleem waardoor ik ACPI niet kan gebruiken maar dat is opzich niet zo erg.

De IRQ van mijn geluidskaart en videokaart en het meeste van de andere apparaten kan ik niet veranderen. Weet hier iemand hoe dit komt en wat je er nog aan kan doen? Zoals al gezegd kan ik de geluidskaart niet verplaatsen, en ik heb ook een trage computer in het algemeen. Ik kan niet multi-tasken, wanneer ik software installeer kan ik niet vloeiend muziek luisteren, maar ik kan bv ook niet bestanden overzetten van de ene schijf naar een andere, dat gaat ontzettend langzaam.

Het BIOS heeft wel wat functies die van toepassing zijn, maar je kunt maar weinig IRQs toewijzen, de onboard SATA en IDE RAID apparaten en de LAN functionaliteit. De rest van de IRQs kun je op PCI of Reserved zetten, maar dat resulteerd dat geen enkel apparaat goed functioneerd :S

Wie kan mij alsjeblieft verlossen, mijn vragen zijn nogsteeds: Hoe kan ik deze apparaten het beste indelen, en hoe kan ik elke IRQ beinvloeden. Er moet toch wel iemand op het forum zijn die hier uitgebreide ervaringen mee heeft?

Super bedankt voor elke reply!

[ Voor 13% gewijzigd door Gamo op 13-12-2006 16:27 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Nou ik ben erachter. Na schema's en boeken te hebben nageslagen, ACPI te hebben ge-deinstalleerd, alle functies van het BIOS geresearched, vele fora te hebben doorgespit en talloze sites te hebben bekeken heb ik het antwoord.

Wanneer je ACPI hebt disabled en de IRQ settings zijn nogsteeds grijs: Dan heb je pech!

Microsoft heeft hier geen verdere support voor, en dus loopt het daar dood. Ik ga een nieuw moederbord halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gamo op 13-12-2006 16:24 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 09:58
Inderdaad, dan heb je pech.. Volgens mij is er ook niets aan te doen. Je kunt het gewoon niet instellen dan. Alhoewel er misschien register sleutels voor zijn, maar misschien krijg je dan als resultaat alleen maar blauwe schermen...

Maar waarmo zou je een nieuw moederbord halen, ondersteund je huidige moederbord geen ACPI?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Ik zou toch kijken of je ACPI weer aan de gang kan krijgen, wat is dan het software probleem?

IRQ 9 en 11 zijn duidelijk overbelast.

Heb je echt al die dingen nodig, geen extra USB insteekkaarten die eruit kunnen of de Sil RAID controller uit gooien, of misschien de twee COM poorten op IRQ 3 en 4 uitzetten? Wat is er trouwens met IRQ 5 aan de hand, want die zie ik er nog niet tussenstaan, en dit is een kanaal dat vaak wordt gebruikt voor insteekkaarten zoals de soundblaster of de NVidia. De NVidia kan je trouwens proberen in je BIOS anders toe te wijzen met de het gebruik van de "video-irq" (misschien)?

Je moet dan wel alle hardware opnieuw instellen / installeren vrees ik.

"That was left handed..." - JJH

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik had een topic gestart over mijn probleem met ACPI en die is hier te vinden. Het komt erop neer dat wanneer ACPI is geactiveerd, er een proces op gang komt die mijn processor probeert te beschermen door 80% load aan HALT opdrachten te geven. Wanneer ik ACPI uitschakel dan kan ik gelukkig normaal computeren.

Ik heb in het BIOS al verschillende settings geprobeerd, zoals de onboard IDE, SATA en Ethernet controllers op een ander IRQ te zetten (10) en de Videokaart los van de geluidkaart te zetten, maar wanneer ik in Windows kom staan de overige IRQs helemaal verkeerd. Sommige IRQs die op 4 horen te staan, stonden op 11 en dat mag nieteens volgens de officiele richtlijnen.

Komt er voor mij op neer dat in het BIOS wel het een en ander valt in te stellen, maar dat Windows mij erin beperkt dat ik de onderdelen die door Windows worden gecontroleerd, kan aanpassen. Dingen zoals de USB poorten, NGP, MIDI, Storage Controllers etc. die door Windows worden beheerd, die zijn nog altijd greyed-out. Ik zie het probleem dan ook echt als een beperking van Windows, in een *unix versie moet dit wel aan te passen zijn lijkt mij.

Ik hoop echt dat er registersleutels zijn die aan te passen zijn, dat zou echt een uitkomst bieden. Mijn 12 uur durende zoektocht heeft hier geen woord over gerept, dus het is niet echt een bekende oplossing.
Jouke74 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 14:29:
Ik zou toch kijken of je ACPI weer aan de gang kan krijgen, wat is dan het software probleem?

IRQ 9 en 11 zijn duidelijk overbelast.

Heb je echt al die dingen nodig, geen extra USB insteekkaarten die eruit kunnen of de Sil RAID controller uit gooien, of misschien de twee COM poorten op IRQ 3 en 4 uitzetten? Wat is er trouwens met IRQ 5 aan de hand, want die zie ik er nog niet tussenstaan, en dit is een kanaal dat vaak wordt gebruikt voor insteekkaarten zoals de soundblaster of de NVidia. De NVidia kan je trouwens proberen in je BIOS anders toe te wijzen met de het gebruik van de "video-irq" (misschien)?

Je moet dan wel alle hardware opnieuw instellen / installeren vrees ik.
Ja, ik heb het geprobeerd. De COM en LPT poorten uitgeschakeld, onboard geluid en FireWire om IRQs vrij te maken, maar jammer genoeg heeft Windows de vrijgekomen poorten meteen toegewezen aan andere apparaten en kan ik wederom weer niet handmatig aanpassingen doen. Windows doet vervelend.

Bedankt voor jullie replys mensen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Gamo op 15-12-2006 11:16 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Jammer dat het niet werkt. Nog een laatste gok: Kan je in de BIOS Non-plug en play OS uhh "aan" zetten. Als het goed is blijven de IRQs van je post-tabel dan bewaard en moet windows deze gebruiken.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1