[winXP] Lokaal netwerk ontoegankelijk

Pagina: 1
Acties:

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb sinds een tijd last van het feit dat ik niet meer op andere PC's kan komen binnen ons lokaal netwerk. Ook mijn eigen pc aanroepen via \\pcnaam wil niet werken. Andere pc's kunnen mijn pc ook niet bereiken.

Ik denk dat het te maken kan hebben met een service die op disabled staat of niet opstart die nodig is om het netwerk te laten werken maar dit weet ik niet zeker.

Via google kwam ik helaas geen oplossing tegen, en ook kon ik niet vinden welke services allemaal nodig zijn om een gezond netwerk te laten draaien op de PC.

Iemand die me hier meer inzicht in kan geven?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je wat meer gedetailleerde informatie over je netwerk en de PCs geven? Welke firewalls draaien er, wat heb je al geprobeerd, etc etc. Nu zeg je eigenlijk alleen maar dat het niet werkt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DJMurtz
gambieter schreef op donderdag 07 december 2006 @ 20:33:
Kun je wat meer gedetailleerde informatie over je netwerk en de PCs geven? Welke firewalls draaien er, wat heb je al geprobeerd, etc etc. Nu zeg je eigenlijk alleen maar dat het niet werkt.
Wat ik heb geprobeerd is opnieuw netwerk drivers installeren, andere pc naam, andere pc namen voor de andere computers. Ik kan me vaag herinneren dat ik een maand geleden een guide had gevolgd om onnodige services uit te schakelen, hierdoor denk ik dat het mogelijk is dat het daarmee te maken heeft.

Verder heb ik alleen de windows firewall draaien, hetzelfde geld voor de andere PC's. We hebben 5 pc's in het netwerk, allemaal lopen ze via een linksys router. Sharen en browsen tussen andere pc's is mogelijk en alleen mijn pc lijkt buitengesloten te zijn van het netwerk als het om sharen/browsen gaat. Internet wordt verder wel gewoon goed doorgegeven vanaf de router.

• Coach4All
  • Laatst online: 13:22

Coach4All

I'm a Coach 4 All

DJMurtz schreef op donderdag 07 december 2006 @ 22:35:
[...]

Ik kan me vaag herinneren dat ik een maand geleden een guide had gevolgd om onnodige services uit te schakelen, hierdoor denk ik dat het mogelijk is dat het daarmee te maken heeft.
.....
Yep, doe eens een linkje naar jouw guide en we kunnen je waarschijnlijk aangeven welke service weer aan zal moeten staan.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• DJMurtz
Coach4All schreef op donderdag 07 december 2006 @ 22:37:
[...]

Yep, doe eens een linkje naar jouw guide en we kunnen je waarschijnlijk aangeven welke service weer aan zal moeten staan.
Dat is het probleem. Als ik die guide nog wist had ik gewoon weer alles terug gaan zetten. Ik ben al een tijdje aan het googlen om uit te vinden welke services nu precies nodig zijn voor het netwerk maar heb tot nu toe niets/weinig kunnen vinden hierover.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je al eens geprobeerd zonder de Windows firewall te werken? Is toch een onding, en blokkeert vaak meer dan noodzakelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 17:05
Hier hetzelfde probleem, PC1 en PC2 zitten in WORKGROUP. PC1 en PC2 "zien" elkaar wel. PC1 kan PC2 wel benaderen (shares bekijken) maar andersom niet. Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Ik heb geen enkel verschil in instellingen kunnen ontdekken tot op heden. Ook het uitschakelen van de firewall biedt geen soelaas. Ik blijft vanaf PC2 de melding krijgen dat ik niet de juiste machtiging heb.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Standaard truc is de Admin-accounts het gelijke password geven, dat wil soms nog werken.

Verwijderd

Kunnen de pc's elkaar wel gewoon pingen?
Beide PC's ingelogd met een account met voldoende rechten? Liefst gewoon beheerder...

Anders lijkt mij dit een firewall probleem...

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 17:05
Pingen over en weer is geen probleem. Met een uitgeschakelde firewall is het benaderen van PC1 vanaf PC2 nog steeds niet mogelijk, pingen dus wel, ook met firewall. Op beide PC's ben ik ingelogd als admin en gebruik ik geen wachtwoorden. Protocol voor bestanden delen is geinstalleerd en "eenvoudig bestanden delen" staat ook aan, via de netwerk-wizard heb ik aangegeven dat ik bestanden wil delen. Ik weet echt niet wat ik nog over het hoofd zie.

Opgelost: na vele oplossingen in verschillende topics doorgelopen te hebben was dit voor mij de oplossing:
  • Gast account uitschakelen bij configuratiescherm/gebruikers
  • Gast account inschakelen bij configuratiescherm/systeembeheer/computerbeheer/locale gebruikers/gebruikers
  • HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\LSA\RestrictAnonymous de waarde 0 geven (stond op 1)

[ Voor 31% gewijzigd door argro op 08-12-2006 13:28 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1