[Perspectief tekenen] Een "perfect" vierkant.

Pagina: 1
Acties:
  • 20.747 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-06 22:12
Hoe teken je in perspectief correct een vierkant of een kubus waarvan alle zijden even lang zijn?
Ik heb even een voorbeeld met m'n wacom gemaakt om de vraag te verduidelijken.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/perspectief.jpg
Het gele grondvlak moet dus perfect vierkant zijn, hoe zorg ik daarvoor? Ik kan natuurlijk wel een beetje gokken zoals ik hier heb gedaan, maar zijn er ook maniertjes om dat precies te doen?

Want als ik punt A, VP1, VP2 en punt B (op lijn A - VP2) vast leg dan is er toch ook maar 1 plaats waar die punt C of eigenlijk DVP (diagonaal verdwijnpunt) kan zitten? Ik zelf denk namelijk dat het iets te maken heeft met de plaats waar die DVP ligt.

Dan de volgende vraag hoe je bepaald waar punt D (rechtboven A) bepaald in het geval van een kubus, de rest daarna snap ik allemaal wel. In dit geval zit punt D al te laag omdat AB op papier nu langer is dan AD terwijl AD op papier het langst moet zijn. Maar waar moet die dan wel precies, of is dat niet zo te bepalen? (in het geval van 2-punts perspectief om het nog een beetje makkelijk te houden)

En dan komt eigenlijk ook meteen de vraag hoe dat in 1 punts perspectief is.
Dus zoals dit.
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/perspectief2.jpg
Daar kan ik me weer iets voorstellen dat het met die DVP te maken heeft, maar hoe precies? Want een echt vierkant zal ergens in de buurt van het grondvlak van AB met die blauwe lijn zitten en niet met die groene.

Ik weet dus bij alletwee wel ongeveer wanneer het wel en niet klopt, maar ik vraag me altijd al hoe het nou precies zit. :P Hoop in iedergeval dat het duidelijk is wat ik bedoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb dezelfde vraag eens gesteld aan een leraar die handschetsen geeft, en die zei dat er geen methode bestaat. Je zal altijd een beetje moeten gokken, maar met 1x goed gokken kan je onbeperkt nieuwe correcte kubussen in de diepte construeren :) En dus ook de bijbehorende ellipsen enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je moet juist anders beginnen.
Je moet ten eerste je ooghoogte bepalen.
Ik heb hier een boekje van school over perspectief tekenen, gemaakt door een architect.

Afbeeldingslocatie: http://img45.imageshack.us/img45/5850/afb001vr9.jpg

De onderste lijn is de lijn waar je de hoogte op kan afmeten.
in het midden staat de ooghoogte, die je bepaalt vanaf de onderste lijn (Jouw punt A)

Verder zie de constructielijnen vanaf het model erboven, die je overhaalt naar beneden.
daar waar ze de horizonlijnen (bij jou : van A naar VP1 en VP2) raken, die snijpunten bepalen de hoeken van jouw kubus (dit geval vierkant)

om de hoogte te bepalen, gebruik je weer de onderste lijn (punt A) en vanuit daar, richting je VP1 of 2, trek je je lijnen, welke de linker (van A naar VP1) en de rechter ( A naar VP2) bovenkanten van jouw perfecte kubus voor gaan stellen.

Ik hoop dat ik het je zo enigzins duidelijk heb kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Je werkwijze is correct en levert allemaal perfecte vierkanten op. Wat echter wel verandert aan de hand van de lijnen die je vanuit de verdwijnpunten trekt, is de hoek waarop je op het vierkant kijkt en de hoeveelheid perspectivische verkorting die daarmee optreedt. Wanneer je deze perspectivische verkorting een beetje binnen de perken houdt, zorg je ervoor dat het een beetje overeenkomt met het menselijk oog. Afwijkingen hiervan maken het meer richting bijvoorbeeld fisheyelenzen gaan. Kies daarom AC iets kleiner dan AB, omdat je maar iets meer tegen AB aankijkt dan tegen AC om het enigszins realistisch te maken. Er zijn dus geen vaste 'goede manieren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-06 13:20

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

sdomburg schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 07:36:
Je werkwijze is correct en levert allemaal perfecte vierkanten op. Wat echter wel verandert aan de hand van de lijnen die je vanuit de verdwijnpunten trekt, is de hoek waarop je op het vierkant kijkt en de hoeveelheid perspectivische verkorting die daarmee optreedt.
Je moet idd je verdwijnpunten niet te dicht bij elkaar kiezen, hoewel dat erg van de gesuggereerde grootte van het getekende object afhangt. Als de verdwijnpunten dicht bij elkaar staan en de perspectivische verkorting dus groot is lijkt een kubus heel groot (en dat effect kun je nog vergroten door een laag standpunt -> object torent boven de horizon uit en NOG erger door een driepuntsperspectief te kiezen). Als je de verdwijnpunten ver uit elkaar zet heb je amper perspectivische verkorting, zoals in een macro- of telefoto en dan lijkt het object klein. Hoog standpunt (gehele object onder de horizon getekend) versterkt dat dan dus weer.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

OMG, goede leraar had ik dan 8)7

Het is dus wel mogelijk blijkbaar, zal het morgen eens proberen te tekenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Zie verder trouwens http://www.opm.ctw.utwent...ndtekenen/page.php?id=118 voor uitleg over de basiskubus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-06 22:12
Sorry voor de een beetje late reactie.

In iedergeval bedankt voor de reacties. :) Ik kwam ook nog deze pagina tegen. Daar staat het helemaal uitgewerkt volgens mij, dus dat ga ik wel een keer lezen als ik tijd heb. (6 hele lange pagina's vol)

Bij wat Hypertrophy zegt snap ik eigenlijk niet hoe je de hoogte kunt aflezen?

Ik snap wel dat het inderdaad alles te maken heeft met de kijkhoek, en het punt vanaf waar je kijkt. Naja het is volgens mij toch moelijker dan het zo lijkt. :P
Het is in iedergeval het makkelijks om gewoon de eerste goed te gokken en de rest op dezelfde manier maakt. Want hoe je verder kubussen enz. uitwerkt weet ik wel.

Ik ga die pagina's die ik gevonden heb in iedergeval eens doorlezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291348

He, Dit is wel een hele late reactie, maar ik zag je vraag over het tekenen van een "perfecte" vierkant. Zou het zo kunnen zijn dat het DVP altijd in het exacte midden van VP1 en VP2 uitkomt? Als je een vierkant precies van voren tekend, dan klopt dat. Nou heb ik het idee, dat dat blijft opgaan als je punt A opschuift naar links of rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291348

Hoi. nu ben ik er van overtuigt dat het klopt wat ik net zei. teken maar eens een vierkant zoals je ongeveer gedaan had en zorg ervoor dat het DVP exact in het midden van de punten VP1 en VP2 uitkomt. (op de horizon) Als je nu het midden bepaalt van lijnen AB en AC en die punten weer terugleid naar de beide verdwijnpunten, kijk dan maar eens waar die lijnen elkaar kruisen.
Pagina: 1