Pinjataaa schreef op donderdag 07 december 2006 @ 18:37:
Als eerst even een tekening hoe mijn netwerk eruit ziet.
[afbeelding]
Zoals je ziet zijn er 2 DHCP's met een server tussenin. De server heeft geen dhcp draaien.
Het probleem is dat ik telkens na 1 á 2 dagen niet meer op de server kan komen. Niet via het IP en niet via Mijn netwerk locaties.
Is er iets in mijn schema wat niet klopt en waar dit door kan komen? Ik heb al een paar dingen geprobeerd maar hij blijft uitvallen.
De server draait windows 2003 enterprise en heeft 2 netwerk kaarten.
KPN modem is een speedtouch 716 wireless. en de andere is een Livebox.
Als ik ergens onduidelijk ben, graag ff melden
Alvast bedankt

Ik mag aannemen dat de livebox dus niet in bridge hangt en dus gewoon ip adressen uitdeelt (DHCP Server aan dus).
Daarnaast neem ik aan dat die Speedtouch 716 ook gewoon ip adressen uitdeelt (DHCP Server aan dus).
De eerste vraag die bij mij opkomt meteen is: 1) Hoe krijgt je server een IP adres, van welke router? Of heb je een vast IP adres ingesteld?
Bij een beetje kennis heb je natuurlijk een vast IP adres ingevoerd, omdat dit anders tot botsing kan leiden, omdat je ene NIC een ip adres krijgt van de Livebox krijgt en de ander van de Speedtouch.
TIP dus: Geef allebei de netwerkkaarten dus een vast IP adres die buiten de DHCP spool valt van allebei de routers. Nu weet ik niet of de Speedtouch nog IP adressen uitdeelt in de 10.x.x.x (heb een Speedtouch 510 gehad). maar laat deze bijvoorbeeld dus pas adressen uitdelen vanaf 10.0.0.10 ofzo. Geef de NIC aan de kant van de Speedtouch in je server dan dus bijvoorbeeld 10.0.0.2 als ip adres.
Daarnaast heb ik zelf een livebox en deze geeft adressen uit in de 192.168.1.x reeks uit beginnend bij 192.168.1.10. Geef de NIC in de server aan de kant van de livebox in de server dus b.v. het vast ip adres 192.168.1.2 . Nu nog zorgen dat de twee NIC's in je servers de twee netwerken aan elkaar koppelen, zodat het 1 groot netwerk wordt.
Probleem wat je soms nog dan wel ziet dat doordat je server eigenlijk een soort van switch is b.v. de speedtouch (of de livebox) clients in het andere netwerk een ip adres willen toekennen. Alleen dan moet je echt iets verkeerd configureren.
Dan nog een laaste opmerking: Je hebt die server niet op de makkelijkste plaats geplaatst zodat deze voor het totale netwerk toegangkelijk is. Je zou hem juist het makkelijkst achter een (de) switch hangen en maar 1 DHCP server in je netwerk te hebben. Hierdoor krijg je natuurlijk wel het probleem dat het moeilijk, lastig(er) wordt om de twee verschillende ADSL verbindingen te gebruiken.
Je gebruikt nu eigenlijk je server om de twee verschillende netwerken op te delen en daarmee ook de grens van de clients die de Speedtouch voor toegang tot het internet gebruiken en de clients die de livebox hiervoor gebruiken. Dit zorgt ervoor dat het dus iets lastiger er makkelijk 1 groot toegangkelijk netwerk van te maken. Maar ondanks alles, kijk naar de vaste IP adressen van de server NIC's.