Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Signaal bij bepaalde temp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik een klein systeem maken die bij overschrijdig van een bepaalde temperatuur een alarmsignaal activeert.
Het systeem mag gerust (liefst wel) werken op laagspanning (6 of 12 Volt).

Ik weet een beetje van electriciteit maar weinig of niet van electronica(onderdelen).
Is dit moeilijk te realiseren was mijn vraag.. En hoe dan ? :)
Ik had al gekeken naar een Velleman kit maar heb niets gevonden.

Alvast bedankt ;)

Verwijderd

je kan een thermostaat uit een strijkijzer gebruiken 8)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 21:08 . Reden: ja niet goed lezen he ]

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 18:18:
je kan beter een programmatje ofzo downloaden motherboard monitor ofzo die kon je volgesmij instellen dat ie een alarmsignaal geeft bij een bepaalde temp.
lijkt me onnodig om een pc te gebruiken

ik zou voor een temperatuursensor gaan, die ijken en bij een bepaalde spanning (=bepaalde temperatuur) een lampje laten branden of relais schakelen

Verwijderd

Topicstarter
Ik was misschien niet duidelijk genoeg, maar dit systeem is niet bedoelt voor in een computer te gebruiken. Het moet alleszinds onafhankelijk van een comuter te gebruiken zijn.

Maar zoals ik al zei weet ik er allemaal niet veel van.
Welke onderdelen heb ik dan allemaal nodig ?

Toch al bedankt ;)

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Zoek het eens in deze richting

• bibroni
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik weet niet op welke temperatuur je wilt laten signaleren maar als het niet te hoog is en om een omgevings temperatuur gaat kan je toch gewoon met een thermostaat werken? Op de pootjes waar je normaal gesproken de ketel aansluit zet je nu een batterij met een zwaailicht/pieper/weet-ik-veel-wat in serie het hij maakt geluid/geeft licht/springt-uit-het-raam bij de temperatuur die je nodig hebt. :9

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.

Verwijderd

Topicstarter
@ bibroni

Als ik het goed begrijp koop ik iets zoals dit:
http://www.vellemanprojec...n/product/view/?id=366742
Stel het in op bv 25°C en sluit er gwn een sirene (12v) op aan en het signaal zal dan afgaan bij 25 graden ?

Als dit werkelijk zo is dan ben ik gered.

• bibroni
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 18:40:
@ bibroni

Als ik het goed begrijp koop ik iets zoals dit:
http://www.vellemanprojec...n/product/view/?id=366742
Stel het in op bv 25°C en sluit er gwn een sirene (12v) op aan en het signaal zal dan afgaan bij 25 graden ?

Als dit werkelijk zo is dan ben ik gered.
Ja dan zit je bijna goed, je moet er alleen wel voor zorgen dat de sirene ook spanning krijgt dus de +12v ook naar één pootje van de schakel relay laten gaan, vandaar een kabeltje naar je sirene en vanaf je sirene naar de 0V (of de min) van je 12V. Simpeler kan het bijna niet he 8)

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.

Verwijderd

Topicstarter
Super! Dan ga ik morgenvroeg naar de winkel om zo'n kitje en ga ik het meteen uitproberen.
Ik laat iets weten als 't werkt, anders ook :p

Bedankt!

Verwijderd

aha nu snap ik het

Verwijderd

koop gewoon een kamerthermostaat, heeft een contact dat verandert van stand bij het bereiken van de ingestelde temperatuur.
temperatuur is met een knop in te stellen.
er bestaan modellen die zelfs volledig mechanisch werken en geen voedingsspanning nodig hebben.
producenten:
Honeywell
Theben
Siemens
Bticino
Vynckier
Pagina: 1