HUB of switch

Pagina: 1
Acties:

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Advies gevraagd. Voor ons nieuwe bedrijfsnetwerk ben ik aan het twijfelen tussen een hub of een switch. Het gaat om 7 werkstations en 1 server. Alle documenten waarmee gewerkt wordt, staan op de server. De server dient tevens als internet gateway en zal als dual proc worden uitgerust. Alle printers zijn lokaal aan de werkstations gekoppeld. Alle systemen incl. de server worden met 100 Mb kaarten uitgerust.

Heeft een switch in dit scenario een voordeel voor wat betreft de snelheid op het netwerk? Is een switch net zo gemakkelijk te installeren als een hub of moet je een switch ook configureren en zo ja, wat moet je dan configureren?

Alvast bedankt voor de hulp.

Verwijderd

Koop bij www.mr-at.nl een switch, is evenduur als een 100 mbit hub bijna. Een switch bied voordeel boven een hub als er meer dan 2 gebruikers van het netwerk tegelijk gebruik maken.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een switch voor een netwerk van enkele 10-tallen systemen hoeft niet geconfigureerd te worden, pas bij grotere aantallen heeft het zin een switch te kopen met configuratie-mogelijkheden, dat is nu nog geen zinnige uitgave.
Voor zakelijke toepassingen een hub kopen is het zorgvuldig wegsmijten van geld, je wil toch binnen de kortste keren naar een switch.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 09:12
Eigenlijk heeft een switch in die situatie helemaal geen zin. Er kan toch maar 100mbit naar de server heen en terug en bij een HUB is hetzelfde het geval. Maar door de sterk dalende prijzen zou ik toch een switch kopen. Je hebt er al voor 225 8poorts switchen. Ikke voor 190 maar ik ben speciaal :9

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Switch kan Full Duplex en dat scheelt veel.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op donderdag 01 februari 2001 23:08 schreef Wimpy006 het volgende:
Eigenlijk heeft een switch in die situatie helemaal geen zin. Er kan toch maar 100mbit naar de server heen en terug en bij een HUB is hetzelfde het geval. Maar door de sterk dalende prijzen zou ik toch een switch kopen. Je hebt er al voor 225 8poorts switchen. Ikke voor 190 maar ik ben speciaal :9
ligt eraan.
bij een hub heb je 100 mbit geshared, bij een switch dedicated.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Wimpy006
  • Laatst online: 24-08 09:12
Switch kan Full Duplex en dat scheelt veel.
Klopt. Foutje van mij.
Maar koop gewoon een switch, is toekomstgericht en zoveel kost het niet meer. Je kunt er tenminste zo nog een switch aanhangen.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 15:40

No13

/me was here

Nou, een switch is niet altijd "bijna net zo duur" mijn hub is dan misschien maar 10 Mbit maar je koopt echt geen 18 ports switch voor 129,-

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:56
of het een Hub of Switch is boeit niet zo.

(voor 7 pc is een hub meer dan goed),
maar wat je nie moet doen is je BEDRIJFS netwerk aan internet hangen! en dan nog wel je main server ook (storage serv), dat is het DOMSTE wat je kunt doen.
klinkt misschien hard, maar zou ik niet doen.

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
omdat je vanuit de clients zowel verkeer hebt onderling en naar de server voor zowel gewone data als voor het internetten zou ik een switch kopen aangezien je daarmee veel collissions voorkomt. Ik heb zelf thuis een hub en wanneer ik van de ene naar de andere client data overhevel en tegelijkertijd download dan krijg ik collissions. dus zou voor een switch gaan!
BTW....waar krijg ik een 8 poorts switch voor 225 piek???

• No13

No13

/me was here

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 18:18
die prijs is ook goed uiteraard maar vind dat ding niet uitzien....denk dat ik voor die LinkPro switch ga bij mr@ :)

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ok, ff een post reply.
Een switch heeft wel degelijk heel veel voordelen ten opzichte van een HUB, ten eerste word bij de HUB de totaal snelheid ( 10 of 100 Mbit) gedeeld door het aantal in gebruik zijnde poorten. Bij een Switch is het echter zo dat alle poorten 10 of 100Mbit zijn. Het makkelijkste is als als je kaarten full duplex zijn, dan haal je dus feitelijk 10/100 mbit upstream en 10/100 mbit (tegelijkertijd) als downstream, zeker wanneer je een netwerk hebt waar je ook in de toekomst nog wat aan zou willen hebben zou ik als ik jou was gewoon lekker die switch nemen. Investeren in uitbreiding dus. Gewoon een 16 poorts 10/100mbit 3com switch. Dat draait lekker, en je hoeft er niet allemaal moeilijk aan te gaan zitten configgen. Het idee is bij hetzelfde als een HUB. Ik heb ondervonden dat een switch gewoon weg , zeker met meer dan 1 gebruiker, lekker snel is. Maar je moet natuurlijk wel nagaan wat je als netwerksnelheid wil hebben. Als je bedrijf toch niet groter wordt dan 8 PC's zou ik voor een 16 poorts HUB gaan, is toch wel goedkoper (ook bij de HUB zou ik dan gaan voor een 100Mbit versie)
Hoop dat je nu weer wat wijzer bent geworden.
mzzls,
Liam

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Op vrijdag 02 februari 2001 18:29 schreef HermeS het volgende:
maar wat je nie moet doen is je BEDRIJFS netwerk aan internet hangen! en dan nog wel je main server ook (storage serv), dat is het DOMSTE wat je kunt doen.
klinkt misschien hard, maar zou ik niet doen.
Hoe zou ik dit dan goed kunnen oplossen? Het gaat om een dialup internetverbinding die ongeveer 20% van de tijd overdag openstaat. Door de dialupverbinding heeft de server op het internet steeds een ander IP adres. Inbelsessies duren gemiddeld 1 kwartier. Uiteraard draait er een firewall op de server. Eigenlijk is er geen budget voor een 2e server. Backups worden zeer regelmatig gemaakt. Data is niet bedrijfskritisch, maar soms wel vertrouwelijk.

• No13

No13

/me was here

Op zaterdag 03 februari 2001 00:27 schreef timotheebastin het volgende:
die prijs is ook goed uiteraard maar vind dat ding niet uitzien....denk dat ik voor die LinkPro switch ga bij mr@ :)
op het uiterlijk van die kastjes moet je niet afgaan, die foto's kloppen nooit dus als je echt een foto wilt zou ik ff mailen naar target of eynstein

Verwijderd

Wat betreft die 'switch' van eynstein: het is een zgn switching-HUB, en de kans is dus groot dat je geen echte switch koopt...

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Als je af en toe wat files wilt overpompen van pc 1 naar pc 2 of 3 of 4 dan voldoet een xpoorts hub.

Ga je naar LAN's, of denk je dat je veel met je netwerk gaat doen dan moet je echt een switch kopen.

Ik heb een hekel aan een hub die meer dan 4 a 6 poorten heeft want dan holt je snelheid hard achteruit.

In een bedrijf moet je zowiezo niet met een hub aan komen zetten, tenzij je echt alleen internet en printers wilt delen.

Ik heb BDW die switch van Mr. AT > Top ding!
Pagina: 1