Remote X server

Pagina: 1
Acties:
  • 690 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik heb:
  • een server waarop Debian testing is geïnstalleerd (zonder monitor/muis), IP=192.168.1.1
  • een pc waarop Windows XP is geïnstalleerd met Xming als X server, IP=192.168.1.2
Nu zou ik graag op de Linux server grafische programma's kunnen draaien (zoals bijv. nedit) die dan via de X server op de Windows pc getoond worden (middels forwarding via SSH). Echter, het is mij (ook na lang zoeken) nog niet helemaal duidelijk hoe dit nu precies moet. Heb ik hiervoor ook een X server (xorg) nodig op de Linux server? Weet iemand misschien een handige tutorial voor mij?

Edit:
Ik heb nog even wat geprobeerd, namelijk (onder Linux):
code:
1
2
export DISPLAY=192.168.1.2:0.0"
nedit &

Ik krijg dan als output:
code:
1
2
3
4
Xlib: connection to "192.168.1.2:0.0" refused by server
Xlib: No protocol specified

NEdit: Can't open display

En in de log van Xming (Windows XP) zie ik:
code:
1
AUDIT: Thu Dec 07 16:08:09 2006: 4084 C:\Program Files\Xming\Xming.exe: client 4 rejected from IP 192.168.1.1

Wat gaat hier fout? Moet dit zo op zich werken, dus dat ik geen X server heb draaien op de Linux server, maar dat ik via de DISPLAY variabele de output naar de Windows XP pc omleid?

[ Voor 36% gewijzigd door Stamgastje op 07-12-2006 16:21 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je vergeet een SSH tunnel aan te maken (of aan te geven dat je die wilt gebruiken voor X verkeer).

Je hebt maar 1 X server nodig, op de machine die dingen op het beeldscherm moet toveren, je XP client dus.

Als je een ssh verbinding met putty start, kun je ergens ook X forwarding aanzetten. op de machine waar de X clients draaien, je linux PC dus, moet je dan DISPLAY=:10 gebruiken, voor de X clients is het dus alsof de X server op localhost draait. Alles wat op die poort binnenkomt, wordt namelijk door de ssh tunnel getrokken, en komt weer uit op de XP machine, en wat Xming betreft bevindt die X client zich dan ook op localhost.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

en Xming moet verbindingen accepteren natuurlijk

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 20:52
dat zou ingesteld moeten worden op de server doormiddel van xhost
xhost +192.168.......

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
xhost heb je niet nodig als je X-forwarding via ssh (of putty) regelt... en voor XMing lijken de verbindingen gewoon lokaal te zijn (ze komen van Putty), dus het lijkt me niet dat je daar iets aan in moet stellen.....

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Je moet Xming opstarten met Xlaunch.
Kies in het eerste scherm Multiple Windows (default).
Kies in het tweede scherm Start no Client (default).
Kies in het derde scherm No Access Control.
Kies en het vierde scherm Save Configuration en sla je configuratie op.
Start Xming nu op door het zojuist opgeslagen bestand te openen (dubbelklikken).

Je probleem was de Access Control.

Succes

• Stamgastje
smokalot schreef op donderdag 07 december 2006 @ 16:27:
je vergeet een SSH tunnel aan te maken (of aan te geven dat je die wilt gebruiken voor X verkeer).
Die tunnel heb ik idd. al aangezet, was ik vergeten te vermelden.
Als je een ssh verbinding met putty start, kun je ergens ook X forwarding aanzetten. op de machine waar de X clients draaien, je linux PC dus, moet je dan DISPLAY=:10 gebruiken, voor de X clients is het dus alsof de X server op localhost draait. Alles wat op die poort binnenkomt, wordt namelijk door de ssh tunnel getrokken, en komt weer uit op de XP machine, en wat Xming betreft bevindt die X client zich dan ook op localhost.
Hmm, dat werkt helaas toch niet.

Ik ben nu ook op een andere server ingelogd (van de universiteit) en daar kan ik wel X programma's starten. Dus Xming werkt gewoon. Als ik op die server het commando "echo $DISPLAY" uitvoer, zie ik "localhost:10.0". Als ik echter "export DISPLAY=localhost:10.0" op mijn server uitvoer en daarna een X programma probeer te starten, krijg ik weer dezelfde foutmelding ("Can't open display"). Wat doe ik fout?
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 20:09:
Je moet Xming opstarten met Xlaunch.
Kies in het eerste scherm Multiple Windows (default).
Kies in het tweede scherm Start no Client (default).
Kies in het derde scherm No Access Control.
Kies en het vierde scherm Save Configuration en sla je configuratie op.
Start Xming nu op door het zojuist opgeslagen bestand te openen (dubbelklikken).

Je probleem was de Access Control.
Aangezien het op de andere server wel werkt, is er blijkbaar geen probleem met Xming. Toch bedankt.

Wie o wie heeft de oplossing voor mij?

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 19:33
Staat dit aan in sshd_config:
X11Forwarding yes

• Stamgastje
Nee, dat stond er niet (er stond "X11Forwarding no"). Maar ook na wijziging en herstarten van de sshd daemon krijg ik weer de foutmelding "Can't open display". :(

• Stamgastje
Ah, ik ben erachter gekomen wat het probleem was: ik had xhost niet geïnstalleerd op mijn server. Na het installeren hiervan (apt-get install xbase-clients) werkte het wel. Bedankt allemaal!

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Werkt dit ook op ongeveer dezelfde manier als je x server een linux pc is? (Kubuntu)

Heeft iemand hier evt. een mooie howto voor?

Verwijderd

[howto]
in "/etc/hosts" heb je het ip-nummer gekoppeld aan de naam remote-nix
open een konsole in je KDE desktop
code:
1
2
ssh -X remote-nix 
xterm &

er staat nu een xterm op't scherm. dat is niet je kubuntu werkstation maar je remote-nix machine. vanaf die shell kan je nu allemaal grafische programma's starten. Die draaien allemaal onder controle van jouw lokale KDE-wm

Als de user-id's niet overeenkomen (jij bent Piet op Kubuntu en Jan op de remote-nix):
code:
1
2
ssh -X remote-nix -l Jan 
xterm &

Als je de truuk met de public/private keys kent dan hoef je zelfs geen wachtwoord op te geven.
[/howto]

• Stamgastje
Laatste vraagje nog dan: welke X server voor Windows gebruiken jullie? Ik gebruik nu dus Xming. Echter, bijv. xcalc ziet er dan bagger uit (zwart-wit). Met Exceed (dat ze op de universiteit gebruiken) hetzelfde verhaal. De enige X server die ik gevonden heb die bijv. xcalc er fatsoenlijk uit laat zien, is X-Win32 van StarNet (volgens hun site).

Echter, het liefste gebruik ik een freeware programma. Zijn er open source (of anders in ieder geval freeware) X servers die beter werken dan Xming? Of kan Xming zo worden aangepast dat X programma's in kleur worden weergegeven?

[ Voor 13% gewijzigd door Stamgastje op 09-12-2006 18:06 ]

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 13:59
http://x.cygwin.com/

in het verleden goede ervaringen mee, tegenwoordig doe ik alles over vnc (ik mis sessie-support in remote X).

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Stamgastje schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:44:
Echter, het liefste gebruik ik een freeware programma.
Een paar jaar terug waren goede X clients (het programma op je debiandoos is de server) onbetaalbaar duur (Hummingbird Exceed is geloof ik 900 dollar per werkplek) of ronduit klote. Is voor X booten van een live-distro geen optie? En kijk anders eens naar http://x.cygwin.com/

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Stamgastje
Ik had begrepen dat Xming en cygwin/X zo goed als hetzelfde zijn? Dus wordt een programma als xcalc dan onder cygwin/X wel in kleur weergegeven?

Of moet ik gewoon ergens een instelling wijzigen?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

burne schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:56:
[...]

Een paar jaar terug waren goede X clients (het programma op je debiandoos is de server) onbetaalbaar duur (Hummingbird Exceed is geloof ik 900 dollar per werkplek) of ronduit klote. Is voor X booten van een live-distro geen optie? En kijk anders eens naar http://x.cygwin.com/
Even dat misverstand de kop in drukken: het ding wat je display en muis enzo aanstuurt is wel degelijk een server. De programma's als Xcalc leggen namelijk een verbinding naar de server toe, en niet andersom. Dat maakt dingen als Xcalc de client en je display-aanstuur-iets (Xorg, Xming, ...) de server.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• tech-no-logical
Stamgastje schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:57:
Ik had begrepen dat Xming en cygwin/X zo goed als hetzelfde zijn? Dus wordt een programma als xcalc dan onder cygwin/X wel in kleur weergegeven?
xcalc is geschreven voor de athena widget set (ca. 1980 ?). dat programma _is_ zwart-wit ;)

• Stamgastje
Hmm, het lijkt erop dat je gelijk hebt. Onder Kubuntu (op m'n laptop) is hij ook tweekleurig (zwart-grijs). Echter, hoe komt het dan dat hier door StarNet een gekleurde versie van xcalc op het scherm getoverd wordt? Kan iemand dat uitleggen?

• tech-no-logical
blijkbaar door, zoals er staat, gebruik te maken van Xresources trucjes. maar trust me, da's voor 99% van de apps niet boeiend. alleen voor legacy (<1990) stuff.
Pagina: 1