Toon posts:

2 Routers maar geen netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi luitjes:),

Ik heb sinds kort een 2e router bij geplaatst, de eene router heeft een ip adres die eindigt op 1.1
en de andere router eindigt op 2.1

De pc's die het ip hebben van de eerste router kunnen niet de gedeelde mappen van router 2 zien :S

Weet iemand een oplossing voor deze toestand ?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Tja erg onduidelijk verhaal.
Wat zijn je exacte ip adressen? En je subnetmask?

Money for nothin' and your chicks for free

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Subnetmasker op 255.255.0.0 zetten, op alle apparaten, zowel PC's als router..

Maarehm, 2 routers in een netwerk? Toevallig beide DHCP? Da's vragen om problemen...

Verwijderd

Subnetmasker veranderen zal inderdaad je probleem oplossen. alleen moet je jezelf eens afvragen waarom je 2 routers nodig hebt in je thuisnetwerk. daarnaast is de startpost erg summier een beetje meer informatie kan nooit weg.

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:10:
Subnetmasker op 255.255.0.0 zetten, op alle apparaten, zowel PC's als router..

Maarehm, 2 routers in een netwerk? Toevallig beide DHCP? Da's vragen om problemen...
Ik kan de subnetmask van de eerste router veranderen maar van de 2e niet ..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:12:
Subnetmasker veranderen zal inderdaad je probleem oplossen. alleen moet je jezelf eens afvragen waarom je 2 routers nodig hebt in je thuisnetwerk. daarnaast is de startpost erg summier een beetje meer informatie kan nooit weg.
Haha, ja dat is waar, alleen ik weet niet egt hoe ik het moet uitleggen :P

Ik heb 2 routers in het netwerk omdat ik beneden een router heb staan die maar 4 poorten heeft, en beneden al 3 poorten worden bezet, dus niet genoeg poorten voor boven, daarom heb ik een 2e router er bij gezet.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:13:
[...]

Ik kan de subnetmask van de eerste router veranderen maar van de 2e niet ..
Dan heb je een "probleem". Waarom heb je überhaupt 2 routers in 1 netwerk hangen?
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:14:
[...]

Haha, ja dat is waar, alleen ik weet niet egt hoe ik het moet uitleggen :P

Ik heb 2 routers in het netwerk omdat ik beneden een router heb staan die maar 4 poorten heeft, en beneden al 3 poorten worden bezet, dus niet genoeg poorten voor boven, daarom heb ik een 2e router er bij gezet.
Terwijl je eigenlijk gewoon een switchje nodig had, die je voor 15 euro kunt kopen met 8 poorten.. :X

[ Voor 47% gewijzigd door Osiris op 07-12-2006 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:14:
[...]

Dan heb je een "probleem". Waarom heb je überhaupt 2 routers in 1 netwerk hangen?
Dat zei ik net in de quote der boven, de router van beneden zit vol, en heb boven 3 poorten extra nodig ;) daarom heb ik 2 routers

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
1) Waarom heb je de router bijgeplaatst?
- Had je te weinig poorten? Indien ja, terugbrengen en ruilen voor een SWITCH.
- Heb je draadloos netwerk nodig, plaats dan gewoon de draadloze router aan de internet aansluiting koppelen, en de andere weglaten
2) Geef eens de volledige ip adressen, incl subnetmaskers
3) Merk en type van de routers
4) DHCP ja of nee op welke router

Kort samengevat, we hebben veel meer informatie nodig van jouw.

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:14:
[...]

[...]

Terwijl je eigenlijk gewoon een switchje nodig had, die je voor 15 euro kunt kopen met 8 poorten.. :X
Ja dat kon ook, maar deze router had ik liggen, dus d8 ik probeer het .. er zal tog wel een oplossing zijn ? ik kan altijd nog een switch kopen

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:15:
[...]

Dat zei ik net in de quote der boven, de router van beneden zit vol, en heb boven 3 poorten extra nodig ;) daarom heb ik 2 routers
Kan je dan niet beter een switch plaatsen?

Money for nothin' and your chicks for free

• Osiris
  • Niet online
In de router die je als switch gebruikt DHCP uitzetten en de WAN-poort onbenut laten en alleen de interne switch gebruiken..

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:16:
[...]

Ja dat kon ook, maar deze router had ik liggen, dus d8 ik probeer het .. er zal tog wel een oplossing zijn ? ik kan altijd nog een switch kopen
Het kan inderdaad ook. Sluit dan gewoon de "uplink" van je router beneden aan op 1 van de switchpoortjes van de router boven. Gebruik de wanpoort NIET

Verwijderd

2 routers achter elkaar is vragen om problemen (dhcp, poort forwarden enz).

Ik zou gewoon de 2e router instellen als bridge zodat hij functioneert als een switch. Dit lijkt me de simpelste manier om van je problemen af te komen. Dit instellen kun je gewoon vanuit de webinterface trouwens, en vervolgens moet je de wan poort van die 2e router niet meer gebruiken maar gewoon alle stekkers in de gewone lan poorten stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
bartgabriels schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:15:
1) Waarom heb je de router bijgeplaatst?
- Had je te weinig poorten? Indien ja, terugbrengen en ruilen voor een SWITCH.
- Heb je draadloos netwerk nodig, plaats dan gewoon de draadloze router aan de internet aansluiting koppelen, en de andere weglaten
2) Geef eens de volledige ip adressen, incl subnetmaskers
3) Merk en type van de routers
4) DHCP ja of nee op welke router

Kort samengevat, we hebben veel meer informatie nodig van jouw.
ik had te weinig poorten en had boven draadloos internet nodig.

Ip adres van router bededen : 192.168.1.1
Subnetmask router beneden: 255.255.255.0

Ip adres van router boven: 192.168.2.1
Subnetmask router boven: 255.255.255.0

DHCP: op de router beneden, want er gaat een utp kabel van beneden naar boven de router in.

Merk router beneden: Linksys WRT54G
Merk router boven: SMC

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil deze router gewoon gebruiken omdat ik dan draadloos internet heb boven, anders word hij alleen gebruikt als switch

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 17:34
bartgabriels schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:17:
[...]

Het kan inderdaad ook. Sluit dan gewoon de "uplink" van je router beneden aan op 1 van de switchpoortjes van de router boven. Gebruik de wanpoort NIET
Dat zou inderdaad wel moeten werken let er wel op dat de router boven net zo goed DHCP server kan willen spelen dit moet dus ook worden uitgezet. Ik heb zelf een Linksys WRT54GS als switch en AP in gebruik hier wordt de WAN poort niet gebruikt staat wireless op AP-Only en DHCP server UIT. Hierdoor ben je het snelste klaar en heb je verder ook niets met routing te maken binnen de eigen netwerk.

Verwijderd

Of als je echt de router wilt gebruiken:
disable NAT op de tweede router, en maak een route naar het 192.168.2.0/24 netwerk in de eerste router.

Maar gewoon weg een switch plaatsen is vele male makkelijker. Of gebruik de switch van de 2e router: de 'uplink' kabel moet dan in een LAN poort van de tweede router ipv de WAN poort...

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:22:
Ik wil deze router gewoon gebruiken omdat ik dan draadloos internet heb boven, anders word hij alleen gebruikt als switch
Wat een vaag verhaal..
De 2e router is dus ook een AP ? Dan hoef je de routerfunctie toch helemaal niet te gebruiken?
Gewoon crosscable tussen beide apparaten en je bent klaar.... (eb zoals al eerder aangegeven, WAN poort niet gebruiken)

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
Flyduck schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:59:
[...]

Wat een vaag verhaal..
De 2e router is dus ook een AP ? Dan hoef je de routerfunctie toch helemaal niet te gebruiken?
Gewoon crosscable tussen beide apparaten en je bent klaar.... (eb zoals al eerder aangegeven, WAN poort niet gebruiken)
Het is al gelukt :D ..

Bedankt allemaal O+ _/-\o_

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
En wat was de oplossing nou?
Mischien handig voor de rest;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Osiris
  • Niet online
dennus2006 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 19:15:
En wat was de oplossing nou?
Mischien handig voor de rest;)
Of je leest 't topic gewoon ff? :') DHCP uitzetten (geen idee of de topicstarter 't ook gedaan heeft, zonee, dan komt ie snel genoeg terugrennen met problemen); crosscable (is tegenwoordig vaak niet eens meer nodig) tussen de twee switch-kanten van de routers en voila... :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 07 december 2006 @ 19:23:
[...]

Of je leest 't topic gewoon ff? :') DHCP uitzetten (geen idee of de topicstarter 't ook gedaan heeft, zonee, dan komt ie snel genoeg terugrennen met problemen); crosscable (is tegenwoordig vaak niet eens meer nodig) tussen de twee switch-kanten van de routers en voila... :Y)
Ik heb gewoon de uplink kabel uit de WAN poort gehaald en hem gewoon in de LAN poort gedaan .. :P

• Osiris
  • Niet online
Tja, heb je dus nog wel 't risico dat je 2e router, die eigenlijk geen router meer is, alsnog IP-tjes gaat uitdelen met verkeerde gegevens.

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 07 december 2006 @ 20:57:
Tja, heb je dus nog wel 't risico dat je 2e router, die eigenlijk geen router meer is, alsnog IP-tjes gaat uitdelen met verkeerde gegevens.
Niet als ik de DHCP uit heb gezet ? ;)

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 20:58:
[...]

Niet als ik de DHCP uit heb gezet ? ;)
Dan moet je dat zeggen! :+ ;) :P
Pagina: 1