"fluitende" voeding ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.956 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199873

Topicstarter
Hallo allemaal

ik ben nieuw, en het is best mogelijk dat ik nu hele domme dinge ga vragen...

ik heb dus sinds enkele weken een nieuwe pc. er zitten 2 80mm fans in, en een Cooler Master Hyper TX op de processor. verder zit er ook een fan op de Sapphire X1950XTX.

Mijn probleem is dat ik soms een heel hoog, scherp geluid heb.

Ik dacht eerst dat het de system fans waren, vervolgens de CPU fan, dan de VGA card fan en nu begin ik te vermoeden dat het wel eens de Voeding zou kunnen zijn. het is een Turbolink 420W voeding. (details: http://www.hardware.info/nl-BE/productdb/bGNkaZibmJXK/viewproduct/Aspire_XCruiser/ )

is het mogelijk dat een voeding een soort ultrasoon geluid afgeeft?

op de moemnt dat ik het hoor, hb ik al eens all fans compleet stop gezet (met mijn vingers :P ) maar het geluid bleef doorgaan - daarom dat ik denk dat er niks is is met die fans...

ik weet dat een hele vage omschrijving is, maar geluid omschrijven met woorden is nou helemaal niet makkelijk (het is een soort van eletrische ruis - op hele hoge toon )

Maar dus, kan een PSU een storende hoge toon verspreiden ?

alvast bedankt voor enige of all reacties !

St.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Luister eens goed of het soms de condensators op het MB zijn. Veel voorkomend 'probleem'.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04:16
Misschien n spoel die trilt? Is te verhelpen door he lekker in te smeren met n flinke klodder lijm (lijmpistool).

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
euh, hoe zien die condensators eruit?
en wat is een "spoel" - een dynamo?

ik kom uit vlaanderen... het woord spoel komt daar niet veel voor - vandaar...

sorry voor mijn gevraag... :X

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 199873 op 07-12-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-07 10:45
In een stille kamer gaan zitten en heel heel goed gaan luisteren. Desnoods met een soort van koker om gericht te kunnen luisteren in een bepaalde richting. :? Wel vervelend voor je.

Oftopic: Ik had ook eens last van een piepende laptop. Alles vervangen: mobo, cpu, gpu. Nog steeds een beetje last maar wel een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.ae-europe.nl/fotos/mundorf%20zilver%20goud%20condensator.jpg
http://home.hccnet.nl/r.r...er/JD10%20condensator.jpg

Dat zijn condensators. Ronde cilinders die recht omhoog staan. Zitten vaak rond je CPU (Dat ding met die koeler op je moederbord. Vaak rechts boven.) Het kan best je voeding zijn hoor. Als je niks kan vinden kan je de voeding RMA'en zodat je een nieuwe krijgt. Of anders moet je er mee leren leven als je niet je voeding zolang kwijt wilt.

Afbeeldingslocatie: http://i89.photobucket.com/albums/k208/TEAMIKKE/voedingopen.jpg?t=1165493924
Die koperen dingen rechts van het rode rondje zijn spoelen. Zoals te zien moet je hiervoor je voeding openen en dat lijkt me niet verstandig met jou kennis. Als je zeker weet dat het je voeding het is zou ik hem vervangen of RMA én

[ Voor 24% gewijzigd door TEAMIKKE op 07-12-2006 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb nog wat zitten zoeken, en blijkt nu dat die sapphire x1950xtx min 450 Watt nodig heeft (550w voor crossfire)...
en er zit maar 420 watt in....

zou het niet kunnen dat die voeding soms in "overdrive" gaat en dat dan dat scherp geluid komt?
zoals nu, (surfen en typen) heb ik geen last... maar als ik bijvoorbeeld Company Of Heroes wil gaan spelen, dan is het net of er een extra stuk van de pc begint te leven tijdens de intro filmpjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11-2024
Dat 'fluitende' geluid kan inderdaad uit de geschakelde voeding van je voeding komen. Zou ook verklaren waarom het geluid veranderd bij groter verbruik. Kun je niet echt veel aan doen behalve de condensators vervangen. Een lekkere tik er tegen wil nog wel eens werken voor een korte tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-07 08:09
Ervaring zegt me dat het inderdaad spoelen, schakelende voedingen en condensatoren kunnen zijn.
Het zou óók je hardeschijf of CD/DVD-speler kunnen zijn, mijn nVidia GeForce 6800 piept overigens ook onder bepaalde belasting. Nou herinner ik me ergens vaag dat ik ooit gelezen heb dat sommige mensen claimen/denken dat ze de frequentie van hun cpu zelfs horen onder load, dit lijkt me echter sterk.

edit:
jesus, ik mag eens wat beter nederlands gaan leren ofzo teveel typfouten :X

[ Voor 13% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 07-12-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:34
Ik heb recentlijk ook last van een irritant geluid dat uit mijn Antec NeoHE 380W voeding komt.
Dit gebeurde pas nadat ik een Aopen 6600 graka vervangen had door een XFX7900GS.
Echter doetie dit alleen bij bepaalde acties die de computer verricht, op sommige momenen bij benchmarken, maar ook tijden scrollen :s

Is dat bij jou constant, of ook alleen op bepaalde momenten?
(ik heb helaas nog geen oplossing en ook geen bon meer van de aankoop :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 13:39

BertV

Handgemaakt

DnnSke schreef op donderdag 07 december 2006 @ 14:24:
Echter doetie dit alleen bij bepaalde acties die de computer verricht, op sommige momenen bij benchmarken, maar ook tijden scrollen :s
Smooth scrolling uitzetten verhelpt dat iig bij het scrollen in explorer.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb recentlijk ook last van een irritant geluid dat uit mijn Antec NeoHE 380W voeding komt.
Dit gebeurde pas nadat ik een Aopen 6600 graka vervangen had door een XFX7900GS.

(ik heb helaas nog geen oplossing en ook geen bon meer van de aankoop :( )
Antac heeft een serie voedingen die erom bekend staan. Was volgens mij de NEo serie die jij hebt. Even op zoeken. Zijn verschillende topics over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
alleen bij momenten, en het valt haast niet te repliceren - das net het mysterieuze.
ik heb wel al gemerkt dat als ik bepaalde spellen opstart, het geluid omhooggaat

maar soms begint ie echt te fluiten, soms als ik stomweg in een pagine zit te scrollen, soms als ik in een online match-making lobby zit...

ik kan echt niet zeggen, "als ik dàt of dàt doe, dan hoor ik het geluid..."

maar ik heb ernstige vermoedens richting voeding. ik moet alleszins toch een nieuwe voeding hebben voor een crossfire set-up (die ongelooflijk veel plaats en watt inneemt, by the way)

ik ga eens kijken of ik nergens een 600W voeding op de kop kan tikken voor een prijsje - ze kosten snel over de 100 euro - als ik mijn 2de 1950xtx aanschaf...

maar daarvoor moeten ze eerst een beetje zakken in prijs - 350 euro is echt te veel voor een videokaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@teamikke: vreselijk bedankt voor de screenshots en uitleg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
Raar dat ik er pas last van kreeg nadat ik de videokaart erin zetten (die het overigens wel perfect deed op een goedkope 300W Component Pro voedinkje)...

Ik merk echter dat sommige televisiekanalen lichte ruis of strepen vertonen zodra de voeding dat geluid gaat maken, terwijl de tv meer dan een meter er vanaf staat en de coax kabel overal over de plinten loopt en geen pc-kabels raakt.
Dalijk eens kijken of ik de pc zover mogelijk van de tv wegkrijg (of andersom) of dat zou helpen, maar ben bang van niet.

Heb jij (Raffinato) toevallig ook een tv of andere appartuur wat interferentie zou kunnen veroorzaken kortbij staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer_mac
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-12-2023

killer_mac

Life's better when you do RTS

geen lijm gebruiken
maar nagellak, is beter

gebruikte ik vroeger ook toen ik monitoren repareerde.

gewoon op de spoeltjes een paar druppels

success

Leven is mooier dan je denkt, dus kom achter je pc vandaan en geniet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 17:41
Ik heb het ding gewoon Rma gedaan en ze vonden het probleem,

hop nieuwe voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DnnSke schreef op donderdag 07 december 2006 @ 21:38:
Heb jij (Raffinato) toevallig ook een tv of andere appartuur wat interferentie zou kunnen veroorzaken kortbij staan?
mm, ik heb wireless Keyboard/ muis, en wireless internet aanlsuitingen. De TV saat in de overstaande hoek van de kamer (4-5 meter weg)

Interferentie met de TV is het zeker niet.

ik heb nog eens zitten denken hoe ik mijn geluid kan beschrijven :P

weet je , soms, als je in het donker in a kamer binnenkomt, kan je horen "hier staat een TV aan" - als je zo een hele hoge toon hoort, bijna onmerkbaar...weet je wat ik bedoel ?

wel dit geluid maar vele malen sterker en hoorbaarder, een soort elektrisch geruis...
hebben we het over hetzelfde soort geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

dat voeding probleem heb ik ook gehad met een 145w atx (oud ding) bij mij was het de voeding dus niet het mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
Anoniem: 199873 schreef op maandag 11 december 2006 @ 09:21:
[...]
weet je , soms, als je in het donker in a kamer binnenkomt, kan je horen "hier staat een TV aan" - als je zo een hele hoge toon hoort, bijna onmerkbaar...weet je wat ik bedoel ?

wel dit geluid maar vele malen sterker en hoorbaarder, een soort elektrisch geruis...
hebben we het over hetzelfde soort geluid?
Yups, ik weet vrijwel zeker dat we hetzelfde probleem hebben 8)7
Maar ik heb het pas gekregen nadat ik die nieuwe 7900GS videokaart erin heb gezet...
Momenteel heb ik even de Aopen 6600 eraan gehangen en hoor ik het niet.
Die 7900GS gebruikt een extra kabeltje voor stroom ipv alleen stroom van het moederbord zoals de 6600.
Jouw X1950XTX zal ook wel zo een extra kabel hebben, wellicht dat je de mogelijkheid hebt om eens met een graka te testen die zo een kabeltje niet gebruikt?
(maar met een andere voeding heb ik er ook geen last van, dus het is echt de combi van graka + voeding)

Ik denk dat ik ook maar eens met XFX contact ga opnemen, vragen of zij eing idee hebben hoe het komt.
Zoals gezegd heb ik geen bonnetje meer voor een RMA met Antec (indien wel, zo'n RMA schijnt zelfs enkele maanden te duren :X ), dus desnoods maak ik binnekort gewoon maar eens de voeding open ofzo...

(Met de videokaart lijkt verder alles in orde, goede score in 3DMark06 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DnnSke schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:17:
[...]
Jouw X1950XTX zal ook wel zo een extra kabel hebben, wellicht dat je de mogelijkheid hebt om eens met een graka te testen die zo een kabeltje niet gebruikt?
(maar met een andere voeding heb ik er ook geen last van, dus het is echt de combi van graka + voeding)
klopt helemaal ;)

ik denk dat ik maar eens aan andere voeding ga zoeken in mijn vakantie. ik denk een 600W, dan ben ik voorberied op Crossfire. ik vermoed dat het probleem onstaat omdat die voeding het gewoon niet trekt om die graka apart te voorzien van stroom !

ik zal je op de hoogte houden. RMA doe ik niet - 1 dag zonder pc is geen optie |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
Anoniem: 199873 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 07:45:
[...] ik vermoed dat het probleem onstaat omdat die voeding het gewoon niet trekt om die graka apart te voorzien van stroom !
De dure Antec 380W voeding MOET dat toch wel halen met z'n 3x 15A (12V) lijnen tegenover de cheap-ass 300W met 1x 8A en 1x 14A :X
Dus het lijkt me dat het daar niet aan kan liggen.

Ik vindt het alleen raar dat mijn kaart een normale molex aansluiting heeft terwijl de meeste graka's een speciale PCI-E stroomaansluiting hebben, waar ik ook een modulaire kabel voor heb.
Zowel met een normale molex aansluiting, alswel een converter van PCI-E > Molex geven hetzelfde effect.
Ik las wel op internet dat sommige mensen het hadden over 2 benodigde molexconnectors als je geen speciale PCI-E hebt, maar hoe dat nou zit, kom ik niet echt achter.
[...] RMA doe ik niet - 1 dag zonder pc is geen optie |:(
Hehe, ik heb gelukkig nog een P4 systeem hier staan en extra voeding enzo (en er zijn ook nog 2 andere pc's in huis), dus erg groot probleem is het niet :+
Maar een RMA met fabrikant blijkt meestal wel erg lang te duren 8)7
Als het een goedkope, toch al luidruchtige, voeding was geweest had ik al meteen een andere gekocht :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 00:36

VIPER2001

[GOT]The Source

Ik had dat zelfs ook toen ik er een coolermaster igreenpower erin zette , dus ook scrollen of gamen van die rare irritante geruis.

heb er 2 toegestuurd gekregen en allebei hetzelfde euvel.

nu draait er een realpower 550 van coolermaster in , en het is goed (zelfs al getest met een realpower 450 , dus ook goed)

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@viper2001

het was dus wel degelijk de voeding die die hoge toon veroorzaakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200819

killer_mac schreef op donderdag 07 december 2006 @ 21:54:
geen lijm gebruiken
maar nagellak, is beter

gebruikte ik vroeger ook toen ik monitoren repareerde.

gewoon op de spoeltjes een paar druppels

success
Haarlak wil ook helpen. Gewoon op de verdachte plekken sprayen en laten drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71133

Plastik 70 spray _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www1.conrad.de/m/8000_8999/8100/8130/8136/813621_BB_00_FB.EPS.jpg

heeft bij mijn Piepende televisie ook gewerkt.. bij de trafo's en spoelen vooral een beetje spuiten want deze kunnen resoneren en zo dus een piepend of sissend geluid veroorzaken

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 71133 op 13-12-2006 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
Anoniem: 200819 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:57:
[...]
Haarlak wil ook helpen. Gewoon op de verdachte plekken sprayen en laten drogen.
is niet verstandig dan is de werking van die elektronika wel weg zoals condensatoren dat zorgt immers voor instabiliteit.
gewoon een goeie nieuwe voeding kopen in dit geval.
condesators veroorzaken dit door dat ze lek gaan en dus versleten zijn, omdat er mischien te veel van het ding gevraagd is door het systeem of ouderdom.
als je handig bent kun je er zelf ook nieuwe condensators in solderen maar dan moet je nartuurlijk wel weten waar je mee bezig bent.

ik zeg maar zo een overkill van voeding kan nooit kwaat en levert meer stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Doppert op 13-12-2006 23:27 ]

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
dezejongeman schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:08:
[...]

is niet verstandig dan is de werking van die elektronika wel weg zoals condensatoren dat zorgt immers voor instabiliteit.
gewoon een goeie nieuwe voeding kopen in dit geval.
condesators veroorzaken dit door dat ze lek gaan en dus versleten zijn, omdat er mischien te veel van het ding gevraagd is door het systeem of ouderdom.
als je handig bent kun je er zelf ook nieuwe condensators in solderen maar dan moet je nartuurlijk wel weten waar je mee bezig bent.

ik zeg maar zo een overkill van voeding kan nooit kwaat en levert meer stabiliteit.
Ik denk dat de heren boven deze "oplossingen" (plastikspray, haarlak, lijm en nagellak) aandragen met betrekking tot de spoelen en niet om daar het condensator probleem mee op te lossen.

http://raptr.com/Doppert/about

Anoniem: 176805

Ik wil toch even reageren, want ik heb een X-cruiser 2 (Aspire jup), met hetzelfde probleem in de voeding. BIj mij gaat hij niet echt fluiten tijdens load of zo, maar fluit hij meestal. Het is inderdaad zo'n grote spoel, die tegen de zijkant van de voeding gemonteerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 176805 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 19:43:
Ik wil toch even reageren, want ik heb een X-cruiser 2 (Aspire jup), met hetzelfde probleem in de voeding. BIj mij gaat hij niet echt fluiten tijdens load of zo, maar fluit hij meestal. Het is inderdaad zo'n grote spoel, die tegen de zijkant van de voeding gemonteerd zit.
ik heb dus dezelfde case, met hetzelfde probleem; ik heb ondertussen een Thermaltake Toughpower 600W (W0103RU) uitgekozen als nieuwe voeding (hij is crossfire certified voor de 1950 CF) - ben nog aan het zoeken naar de goedkoopste leverancier;

heeft iemand ervaringen mer deze voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wilde het straks eens gaan proberen te fixen met 2 componenten lijm. Als het lukt met een kwak lijm van een lijm pistool, moet dit ook wel gaan lukken..hoop ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, die reparatiepoging wsa dus niet echt een succes. Ik heb het met secondelijm geprobeerd, ipv 2 componentenlijm, en ik heb het gesmeerd op een condensator/spoel (weet ff niet wat het precies was), die aan de zijkant van de voeding gemonteerd was. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat deze condensator/spoel het probleem veroorzaakt, aangezien ik er dus ene dunne laag secondelijm op heb gesmeerd, en sinds dien het piepende geluid is gedaald tot een lager volume. Ik blijf vrolijk proberen, en ga straks inderdaad eens met een lijmpistool in de weer. Ik meld me daarna wel weer eens;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de 2de pogingen is een succes!

Wat je moet doen is het volgende:

1) voeding open maken

2) kijken naar een 4 tal spoelen. Er zitten 3 stuks in het midden van de voeding, met iets van geel verpakkingsmateriaal. De 4de zit met die blauwe kabel aan de zijkant van de behuizing vast geschroeft)

3) een klodder lijm op alle spoelen spuiten, dus op de 3 in het midden, en vooral TUSSEN de twee gedeeltes van de spoel aan de zijkant van de voeding.

4) klaar! laten drogen, en je voeding is zo stil als een graf!

tip: pak lijm die als een soort gel uit ziet, dat voorkomt dat het gaat druipen, en is toch dik genoeg om trillingen (en dus geluid) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247612

Ik heb bijna precies zelfde probleem.

Echter ligt het niet direct aan de voeding!

Ik heb mijn systeem zelf in elkaar gezet:

Quad 6600
Hd 4850 kaart
1 Samsung DVD brander
Asrock P43R1600Twins mobo

Voeding 1> Huntkey 450 watt
Voeding 2> Recom Power Engine 550 Watt

In de eerste instantie dacht ik ook dat het aan de voeding lag, ik heb een constant fluitend geluid en scrollen of programma's openen heeft invloed op de hoogte van die toon.
Ik heb de voeding teruggestuurd en toen de Huntkey teruggekregen...geinstalleerd maar nog steeds hetzelfde probleem. Toen heb ik de voeding op een andere pc aangesloten maar toen was de voeding zo stil als....(vul zelf in)... Toen weer in bovenstaande configuratie gezet....mijn oor tegen de voeding gehouden maar het geluid komt toch echt uit die voeding.

8)7 8)7 8)7

Kan het door de mobo komen? :?

[ Voor 194% gewijzigd door Anoniem: 247612 op 06-10-2008 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 18:59
Ik vermoed dat het bij jouw eigen pc gebeurd omdat die meer vermogen trekt dan de pc waar je hem voor het testen ingehangen hebt? Een Q6600 en een 4850 gebruiken niet niks.. Het hoeft niet zozeer te zijn dat je voeding het niet kan trekken, maar dat de spoelen of condensators ofzo op een bepaald voltage/wattage een fluit produceren. Probeer in je eigen pc eens de processor voor een simple dualcore te vervangen ofzo? En misschien heb je nog een héél basic Pci-e kaartje ergens liggen? Dan kun je het probleem wat beter vaststellen namelijk ;)

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wackoz schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 16:16:
Ik vermoed dat het bij jouw eigen pc gebeurd omdat die meer vermogen trekt dan de pc waar je hem voor het testen ingehangen hebt? Een Q6600 en een 4850 gebruiken niet niks.. Het hoeft niet zozeer te zijn dat je voeding het niet kan trekken, maar dat de spoelen of condensators ofzo op een bepaald voltage/wattage een fluit produceren. Probeer in je eigen pc eens de processor voor een simple dualcore te vervangen ofzo? En misschien heb je nog een héél basic Pci-e kaartje ergens liggen? Dan kun je het probleem wat beter vaststellen namelijk ;)
Je vermoeden is helemaal correct. ;)

Die andere pc waar die muisstil is, is een oud systeempje met een pentium 4 en een oud AGP kaartje.

Ik had geen basic pci-e kaartje voorhanden dus ik heb de pc gewoon opgestart zonder videokaart erin, voordat het mobo gaat piepen dat ie geen videokaart kan detecteren hoor je idd dat het fluitgeluid wel ietsjes minder is uit de voeding. Een andere cpu kan ik er niet inzetten omdat ik die niet voor handen heb.

Dus wat is nu wijsheid?

Ps. misschien ook wel handig om te vermelden:

Tijdens gamen reboot mijn pc op variabele tijden of gaat hangen.

Onderzoek gedaan:

Temps CPU en GPU zijn goed 40 en 50 graden gemeten met Everest
Bios update gedaan naar versie 1.50
Catalyst 8.9 (na verse install van windows Ultimate 64bit)

Logboek windows geeft deze foutmelding:

Kernel-Processor-Power Event 6
"en aantal onderdelen voor energiebeheer van de processor zijn uitgeschakeld vanwege een bekend firmwareprobleem. Vraag de fabrikant van de computer om een bijgewerkte versie van de firmware"

Asrock support en Azerty (leverancier hardware) zeggen dat het aan SP1 van Windows 64 bit kan liggen, heel vreemd.

Ik weet niet of dit probleem in verband zou kunnen staan met de fluitende voeding, maar ik dacht voor de volledigheid zet ik het er even bij. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 247612 op 04-10-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 18:59
Heb je ook problemen met gamen in bijvoorbeeld met een 32bit OS? Probeer voor de gein eens een dualboot van vista 32bit of xp 32bit. Misschien dat er een driver of wat dan ook tegenwerkt binnen een 64bit OS. Schakel EIST oid in het bios eens uit, helpt dat? Misschien neemt vista net op een bepaald moment (wanneer de cpu op een bepaald percentage belast wordt) het besluit om je processor te underclocken oid op een verkeerd voltage/snelheid. Been there ;)

Belangrijkste is altijd om alles uit te sluiten..

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yes, dat ga ik vandaag of morgen ff uitproberen met een dualboot om dat idd uit te sluiten.

Maarre die fluitketel waar de stroom naar binnen komt, lijkt wel de volgende regel voor te gelden:

Hoe meer stroom eruit getrokken wordt des te harder gaat ie fluiten. Het kan toch niet zo zijn dat ik voor een gemiddel non oc Quad 6600 met een 4850 kaartje een 1000 watt voeding nodig heb om zonder fluitketel te kunnen werken?

Want die lijm en haarspray oplossingen gaan in mijn geval niet op, toch? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de bovenkant van de voeding er vandaag afgehaald en ik zie dan al diverse klodders witte lijm op de elementen in de voeding zitten. Dus dat zal geen oplossing bieden.

Om het geluid nog wat meer tot de verbeelding te laten spreken heb ik een kort fragment ervan opgenomen met mijn fotocamera...ik schuif de camera dichter tegen de voeding aan dus die bewegingen hoor je ook even, maar ik neem aan dat je die fluittoon makkelijk moet kunnen horen?
}:|

http://nl.youtube.com/watch?v=iH7-gt6es2U
Pagina: 1