Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:02
Beste medetweakers,

ik ben eigenaar van een MBO niveau 3 diploma maarja wat moet ik nu? Of ik kan door gaan met niveau 4 en dan (eventueel) door naar het HBO. De ICT opleiding die ik nu volg ligt mij helemaal niet. Het is netwerk beheer met cisco wat mij totaal niet ligt. Ik wil wel heel graag door studeren in de ICT maar het liefst zonder cisco, ik weet dat (van wat ik gehoord heb) dat cisco in bijna alle ICT opleidingen zit. Ik kan leven met Cisco 1 en eventueel 2. Maar ik heb geen zin in 4 - 6 verschillende cisco semesters. De hardware van de computer vindt ik ook erg intressant maar ik kan bijna geen enkele opleiding vinden die grotendeels op hardware gericht is.

Mijn vragen aan de GoT:

- Zijn hier medetweakers die een soort gelijke opleiding hebben gehad of doen?
- Weet toevallig een medetweaker een 'hardware' technische opleiding m.b.t computers

Mvg,

Hamersma

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:18
Ik heb zelf eerste MBO ICT Beheerder gedaan en heb nooit wat met Cisco gedaan, nu doe ik HBO information engineering en ook hier heb ik geen Cisco gehad tot nu toe..

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 22:21

@r!k

It is I, Leclerq

Ik raad je zeker aan om verder te leren al is het alleen maar omdat de minimumeisen aan it'ers de laatste jaren wel wat hoger zijn geworden.

En m.b.t. cisco, is erg veel gevraagd, een erg goed iets voor je cv, dus ook al vind je het niet leuk probeer het wel gewoon te doen want het geeft je extra marktwaarde op het moment dat je het bedrijfsleven binnengaat.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Goldman
Bedankt voor de snelle reacties

@ VerkerkSander,

waar heb je deze opleiding gevolgd (welke school?) Want ik ben nu eventjes aan het rondkijken en zie niet echt iets waar ik totaal geen cisco heb.

Ik weet dat cisco meerwaarde heeft maar als het me nekt om mijn opleiding te volgen.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:57
Heb zelf Systeembeheer/Netwerkbeheer MKB niveau 4 gedaan aan het ROC in Hengelo. Geen Cisco gehad daar, meen dat er nu wel iets mee gedaan wordt, maar ik kan me niet voorstellen dat het diep gaat. Echt op hardware ingaan gebeurde daar ook niet, maar dat zal nergens echt gebeuren. Het is meer om je breed op te leiden en aangezien er in het bedrijfsleven vaak meer bij komt kijken dan alleen switch "x" of server "y" is dat nog niet zo verkeerd. Specifieke dingen spijker je wel bij als je ergens aan de slag gaat.

Flickr | Lego collectie

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Da's geen moeilijke keuze. Ga niveau 4 doen, dan HBO.

Het geld meer dan waard.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 07:55
Ik heb niveau 3 gehaald bij ROC Midden Brabant te Tilburg... nu bezig met niveau 4 en hebben verder niets gehad over Cisco (alleen een "prive" projectje omdat ik het wilde).

Hierna wil ik nog naar het HBO alleen al omdat het bijna een must is in het ICT wereldje :) Ik zou zeggen leer door en je hebt er alleen maar profijt van!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:10
Op welk niveau wil je mee bezig zijn met hardware ?
destops pc's of logge automatiserings kasten ?
echt de elektronica of alleen het installeren/onderhouden ?

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:24
Ach wij hebben ook geen Cisco gehad (in ieder geval niet naar behoren, de docent spoort niet helemaal dus echt cisco hebben we niet gehad) en blijkbaar is het ook niet verplicht ofzo.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Volgens mij hoef je Cisco niet te halen op et MBO, maar je krijgt het wel als les, en daarna als je wil een certificaat.

Ik ben na mijn MBO ICT n4 eerst op zoek geweest naar werk maar kon nergens aan de slag en ben ondertussen naar het HBO Informatica gegaan.
Hopelijk levert dat me wat meer kans op op de arbeidsmarkt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06
Ik heb ook MBO ICT Beheerder gedaan, op niveau 4.
Die opleiding ben ik toendertijd begonnen op niveau 2, dat was peanuts, en ben dus doorgestroomd. In de laatste 3 jaar kreeg ik dan ook Cisco, was opzich wel aanpakken maar verder niet echt moeilijke dingen.

Niveau 4 zou ik zeker halen, dan kan je altijd een HBO opleiding gaan volgen, ookal is het iets totaal anders dan ICT related. (Je moet dan misschien wel nog je wiskunde o.i.d. opkrikken!).

Zelf doe ik nu Social Work op HBO, maar ik heb iig wel altijd nog mijn niv.4 diploma om op terug te vallen.

Overigens, er zijn ook ICT Opleidingen waar je geen Cisco bij gebruikt, zoals bijvoorbeeld Information Management....

[ Voor 9% gewijzigd door De_Bastaard op 07-12-2006 20:42 ]

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:28
Ik heb ook op het MBO Niv. 4 gestudeerd. Alleen was dit Technische Informatica. Daar kregen wij ook geen Cisco bij.

Na het MBO ben ik gestopt met studeren ( mede doordat ik een baan aangeboden kreeg bij mijn "afstudeer"-bedrijf ). Mijn stage begeleider ( en later mijn chef ) vertelde op mijn 1e dag dat ik alles moest vergeten wat ik op school geleerd had... De praktijk is een veel betere studie dan achter een schoolbank te zitten.

Nu moet ook heel eerlijk zeggen dat ik in de vier jaar dat ik nu fulltime werk ook veel meer geleerd heb dan in die drie jaar op het MBO ( kon in het 2e instromen vanwege me HAVO diploma ).

Cisco certificaten zijn zeker geen slechte investering. Die staan altijd heel leuk op je CV. Menig ( ICT ) werkgever is daar toch wel gevoelig voor. Het geeft ook een goede status van je kennis weer.

Daarom ben ik ook begonnen met een zelfstudie Cisco. Op dit moment staat deze nog wel een laag pitje, omdat ik met MS cursussen bezig ben vanuit me werkgever.

Verwijderd

Ik zou niv4 erbij nemen. In die opleiding krijg je ook andere dingen als PHP (op mijn school dan..). En daar kan je eigelijk nog wel (met wat wat extra thuis leren, krijgt een magere basis) als programmeur werken bij een webdevelopment bedrijf, al zou je hardware niet leuk vinden that is...

Niv3 krijgt bij mij op school in mijn mening te weinig te horen over hardware, in niv4 leer je gewoon heel veel.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 17:34
Voor meer moet je toch altijd met minder beginnen. Ga door voor het doorstroomtraject. Een stukje achtergrondkennis kan ook nooit kwaad.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-11 07:49

Frenkpie

"Crocs Rule !"

ik heb ook MBO ICT niveau 4 MKB op ROC te eindhoven gedaan, Cisco was ook niet mijn favo vak (lag denk ik meer aan de manier waarop we het moesten leren) maar de eisen die je krijgt mbt cisco zijn vaak niet zo denderend hoog.

ik doe nu HBO Bedrijfskundige Informatica en ik merk wel dat dit me 100x beter ligt dan pure ICT vakken en nee hier krijg ik ook geen cisco meer.

Dat beetje cisco wat je nog kan krijgen in je laatste niveau 4 jaartje is te verwaarlozen, daarna mooi een IT opleiding zoeken waarin ze minder gericht zijn op datacommunicatie :)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het zou best kunnen dat er HBO ICT opleidingen zijn welke met Cisco zullen werken. De kans is groot dat je hiervoor vrijstelling zult krijgen aangezien je dit al hebt gehad op je MBO. Ook al zal je die vrijstelling niet krijgen, een HBO studie bestaat echt niet uit enkel en alleen Cisco. Sowieso vind ik eigenlijk dat de opleidingskeuze niet afhankelijk moet zijn van van één vak.

Indien je HBO wilt gaan doen, en je wilt verder in het hardwarematige ICT, dan zou je Technische Informatica kunnen overwegen. Bezoek voor de lol eens een open dag bij één van de scholen die dat aanbiedt, er zijn er genoeg.

🌞🍃

• Goldman
Beste medetweakers,

bedankt voor alle reply's zover. Ik ga maandag met mijn docenten overleggen wat ik precies kan / ga doen. Ik begrijp dat cisco over het algemeen overal wel bij zit. Een sterk punt trouwens van dat als je HBO gaat doen zeer waarschijnlijk geen Cisco meer krijgt vanwege MBO diploma / Certificaat. Ik laat het maandag weten wat ik precies ga doen.

Mvg,
Hamersma

• De_Bastaard
Als je NID (Netwerk Infrastructure Design) gaat doen op HBO krijg je zeker weten wéér cisco. Zowieso krijg je daar CCNP, of je CCNA ook nog krijgt, weet ik niet (omdat je dit al hebt...).

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Bij mijn HBO Informatica opleiding (Inholland) krijg je ook Cisco 1 en 2 in de eerste 2 blokken, en in jaar 3 kan je nog Cisco 3 of 4 doen maar dan mag je kiezen.

Wij doen al die chapters en examens, we krijgen niet het certificaat wat ik overigens vreemd vind maja ik heb ook niet zo veel feeling met Cisco het is pure droge stof.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Pacjack
  • Laatst online: 11-11 20:36
Hamersma schreef op donderdag 07 december 2006 @ 13:06:
Bedankt voor de snelle reacties

@ VerkerkSander,

waar heb je deze opleiding gevolgd (welke school?) Want ik ben nu eventjes aan het rondkijken en zie niet echt iets waar ik totaal geen cisco heb.

Ik weet dat cisco meerwaarde heeft maar als het me nekt om mijn opleiding te volgen.
De opleiding waar Sander het over heeft is vierjarig of 3 jarig (versneld en doorstroom naar HBO), ICT Beheerder, aan het ROC ASA ICT Academie Utrecht.
Er zit op kanaleneiland nog een ICT opleiding, het ICT Lyceum ROC, daar doen ze wel aan Cisco.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• De_Bastaard
Mijn oude school, Arcus College gaf ook dat 'ICT Lyceum', en daar had ik dus ook cisco :) Zo zijn er nog wel een paar volgens mij, maar niet alle scholen geven Cisco.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb geloof ik ook dat MBO ICT niveau 3 gedaan/gehaald. Dat was echt te makkelijk, zelfs als je de helft van de boeken niet eens hebt en tijdens lessen slaapt kun je die examens halen. Verder kun je geloof ik weinig met dat diploma, ondanks dat ben ik daarna toch gaan werken (ook gelijk het enige diploma dat ik heb) :)

Anyway, ik zou wel verder leren want echt veel indruk maak je niet bij werkgevers met dat diploma.

Verwijderd

Ook ik heb voor het dilemma gestaan. Een lucratief aanbod bij mijn MBO afstudeer bedrijf (wat overigens een paar jaar geleden failliet is gegaan) of een HBO studie.
Heb voor het laatste gekozen en tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.

Heb zelf Mens en Informatica gedaan in Eindhoven. Iets minder technisch en iets meer projectmatig en communicatie. Persoonlijk een erg leuke en leerzame opleiding. Maar ook voor het HBO geld dat je pas echt gaat leren in het bedrijfsleven.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:57
Dat klopt absoluut, maar vaak mag je daar pas beginnen te "leren" als je eerst hebt laten zien dat je een bepaald niveau aankunt en dan is zo'n HBO papiertje imho absoluut zinvol.
Ben zelf enorm blij dat ik destijds ben afgewezen bij m'n sollicitatie bij een grote electronica zaak waar wat lacherig over m'n diploma werd gedaan en waarvan ik toen voor mezelf beslist heb dat HBO papier moet ik halen! Nog 3 jaar met plezier gestudeert (school was voor mij geen straf, dat scheelt natuurlijk ;)) en nu een leuke job waar wel minimaal HBO niveau werd verwacht ....

Flickr | Lego collectie

• nnndoh
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
wat zijn mijn mogelijkheden?
ben 35 jaar...al 16 jaar timmerman
en zit altijd als ik thuis ben achter de computer, sinds de commodore 64

om in de ict te kunnen komen, moet ik dan weer naar school?
of zijn er projecten waar er werken en leren van toepassing is?

het is namelijk zo, ik ben het beu in de bouw en wil graag van mijn hobby me werk maken.
denk maar aan systeem beheerder..en dan graag verder leren

enigste diploma wat ik eigenlijk heb is lts

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:13

Nik

Mijn advies: Doorstuderen! Waarom? Omdat je nu ook iets doet wat je niet ligt. Pak even dat jaartje mee, en je hebt niveau 4. Daarmee kun je aan de meeste HBO opleidingen beginnen! ZO geef je jezelf meer kans op de arbeidsmarkt, maar óók om iets te gaan doen wat je wél leuk vind.

Meer nuttigs kan ik er niet over zeggen, behalve, ga ervoor zolang je nog de mogelijkheid hebt, als je eenmaal gaat werken, krijg je later misschien spijt.
Pagina: 1