Gister de Kpex100 2GB gekocht en uitgebreid getest op functionaliteit.
Reden dat ik voor deze gekozen heb is omdat er op dit moment geen speler op de markt is die aan al mijn wensen voldoet. Degene die het dichts in de buurt kwam was de Iaudio G3 2GB maar deze was moeilijk te krijgen en had geen uitbreidbaar geheugen. Daarom heb ik dus voor een tijdelijke oplossing gekozen die aan mijn eisen voldeed. Na veel zoeken kwam ik bij de Sansa c250 uit, maar toen ik zag dat deze voor hetzelfde geld veel minder opties had dan de Kpex, en duurdere geheugenkaartjes gebruikte, was mijn beslissing gemaakt.
Ik twijfelde het meest over de geluidskwaliteit en tja het is geen Iaudio maar de snr (signal to noise ratio) is met mijn koptelefoon (Philips in-ear van 25 euro) beter dan ik verwacht had aangezien er in de handleiding staat dat hij een snr heeft van meer dan 85 dB (wat laag is) maar het is dus echt meer denk ik. Ik hoorde bij mijn iriver iFP795 meer ruis dan bij deze en die had een snr van 90 dB. Wel is de koptelefoon output van een lager vermogen. Op mijn Iriver kon ik bij geluidsterkte 13 (van 40) goed luisteren waar ik met deze speler op 25 (van 40) zit. Dit neemt niet weg dat hij toch een stuk harder kan dan mijn oren leuk vinden en ik ben persoonlijk iemand die hem toch niet hard heeft staan. De equalizer (5 band) werkt, maar als je de bassen omhoog zet en je hebt een nummer met veel bas dan kun je de slider niet helemaal bovenin zetten zonder dat ie gaat kraken. Ik heb dit opgelost door de andere 4 schuifjes omlaag te zetten en de 1e (bas) zover omhoog zodat hij bij het nummer met de meeste bas nog niet kraakt. Dit betekend wel dat je hem wat harder moet zetten om op hetzelfde geluidsniveau te komen als bij normaal maar het resultaat is wel dat je een goede basresponse hebt al is dit natuurlijk sterk afhankelijk van je koptelefoon en je wensen. Equalizer werkt niet op de Radio maar dat is volgens mij ook bij de meeste mp3 speler zo al heb ik dit nog niet ergens bevestigd gezien.
Nadelen:
Uit reviews:
- Ik heb in verschillende reviews gelezen dat de bediening niet echt gebruiksvriendelijk is. Dit zou best kunnen maar ik heb er geen last van, maar dat zal wel aan mijzelf liggen.
- Ik heb de tijd van aanzetten tot het moment da je er geluid uit kunt krijgen geklokt op 23 secondes. Of dit een nadeel is lijkt me erg persoonlijk
- Als je mp3 luisterd en je gaat naar de lijst met nummers hapert de speler even. Gebeurt ook als je abdere menus opent zoals text of foto's. Ik vind dit niet zo erg maar het is misschien niet erg netjes.
Eigen mening:
- De equalizer werkt niet werkt bij OGG files. Misschien een bug.
- Ingebouwde accu die als ie uitgeput is niet vervangbaar is (tenminste niet door mijzelf)
- Alleen opladen via USB poort. Ik ga maar een actieve USB hub kopen met netstroom adapter om hem overal op te kunnen laden of iets in die richting want mijn 300 watt PC aanzetten om mijn mp3 speler op te laden is beetje van den zotte
- Voor diegene die film willen kijken, (ik hecht hier zelf geen waarde aan) je zal elke film om moeten zetten naar mpx op een PC. Dit kost redelijk wat tijd (1 uur ofzo). Verder heb ik nog niet getest wat de transcoder doet als de film een AC3 geluidsindeling heeft, mijn verwachting is dat je deze om zult moeten zetten met nandub ofzo.
- Op dit moment kan er nog niet van de radio opgenomen worden. Na wat speurwerk kwam ik er achter dat de kpex precies hetzelfde apparaat als de cnex was. Op die site staat dat het opnemen van de radio er aan komt dmv een firmwareupgrade. Er is dus hoop. Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat in de 2 jaar dat ik mijn Iriver had ik deze optie geen 1 keer gebruikt heb.
- Opnemen kan alleen in wma en is gelimiteerd tot 128 Kbps.
- Het formaat is wat groot als je geen waarde hecht aan video (net iets korter en net iets breder dan mijn Nokia 1600)
Voordelen:
- Uitbreidbaar geheugen dmv mini sd (4 gb is op dit moment te koop)
- Werkt als USB stick (en ik verwacht ook als miniSD cardreader echter heb ik geen minisd kaart nog, wacht tot de 4 GB wat in prijs gezakt is aangezien ik voorlopig aan 2 GB wel genoeg heb) en snelle data overdracht (1.3 gb in 5 minuten)
- Voor mensen die de kwaliteit van het schermpje belangrijk vinden, dit is echt mooi scherp als is ie niet groot maar wel groter dan de meeste telefoons (2 inch).
- Ik vind het belangrijk dat ik hem kan bedienen zonder dat ik hem uit mijn zak hoef te halen (tijdens het fietsen, al staat er in de handleiding dat je hem niet moet gebruiken op de fiets) en de meeste functies zoals skip volume en mp3 play zijn knopjes dus dat is mooi. Het switchen van mp3 naar FM radio is het wat lastiger, maar niet onmogelijk. Vanuit mp3 speler 2 keer op menu (1e keer is om de toetsen & scherm te activeren) 3 keer naar links en dan select. De terugweg is wat makkelijker: 2 keer menu (1e keer is om de toetsen & scherm te activeren) en dan play knop 2 keer.
- Line in, Voice recorder, Direct encoding, USB Host.
Kortom voor zijn geld heeft hij de meeste opties met voorsprong. Voor diegene die veel aan gebruikersgemak en kwaliteit hechten, koop een Iaudio. Voor diegene die net als ik eigelijk nog niet tevreden zijn met het huidige aanbod en even vooruit willen totdat de ultieme speler voor een redelijke prijs te koop is ( ik verwacht overigens dat dit een sony ericson wordt want de w850i is al erg dicht bij de ultieme speler in mijn ogen ) , is dit een leuke speler voor de bezigheidstherapie

(lees voor als je je verveeld op lokatie) Ohw en de bijgeleverde spellen (ik heb er ondertussen meer gevonden echter zijn deze chinees) zijn best aardig maar zijn eerder mobiele telefoon spellen dan echte gameboy (e.a.).