[XP] ACPI.sys laten slapen

Pagina: 1
Acties:

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Korte versie:

Hoe kan ik ACPI.sys laten slapen/suspenden/disablen ?

Lange versie:

Ik heb een tweedehands moederbord, de Epox EP-4PDA2+ en hij werkt goed op een enkel punt na. Hij leest de temperaturen van mijn processor (2,8Ghz P4) verkeerd uit. Het varieert tussen de 0 en 111 graden, en meestal dat laatste. Doordat dit gebeurd start de automatische overhittingsbeveiliging 'CPU Throttle' wat inhoudt dat hij een heleboel kloktikken overneemt (25% volgens het BIOS) om de CPU wat koeler te maken.

Uiteindelijk resulteerd dit in een systeem met een continue belasting van 88%. Dat werkt niet echt lekker, echt lekker niet gewoon. Ik heb met Process Explorer de processen bekeken, en de 'boosdoener' is ACPI.sys. Deze is ondergebracht in het proces 'System' en die staat weer onder 'Niet Actieve Processen'. ACPI.sys neemt ong 60% van mijn processor over, waarschijnlijk allemaal HALT instructies ofzo, en ik heb gelezen dat wanneer je ACPI.sys laat slapen/sleepen dat je die 60% kwijt bent. Dit zou best wel schelen, todat ik een definitieve oplossing heb gevonden voor de verkeerde read-out van het BIOS.

Ik heb al een nieuw BIOS geprobeerd, en nee mijn processor wordt niet echt zo heet. Dat even ter informatie :)

[ Voor 81% gewijzigd door Gamo op 07-12-2006 10:18 ]

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-03 18:18
Als je de temperatuur controleerd buiten het bios om , wat voor waardes lees je dan uit ?

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 08:20

Gé Brander

MS SQL Server

Waarom laat je dan je bios dat zo regelen? Zet dat in het bios uit en ga lekker windows dat laten regelen met een 3rd party tool. Is dat geen optie?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ubernerd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 10:41:
Als je de temperatuur controleerd buiten het bios om , wat voor waardes lees je dan uit ?
In Everest en SpeedFan zijn de temps ook steeds rond de 100 graden Celsius (geen Fahrenheit ;) ).
c70070540 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 10:49:
Waarom laat je dan je bios dat zo regelen? Zet dat in het bios uit en ga lekker windows dat laten regelen met een 3rd party tool. Is dat geen optie?
Het is een soort beveiliging voor de processor, je kunt Time to Thermal en de hoogte van de Throttle wel instellen. Vond ik al aardig luxe ivm mijn vorige moederbord.

Ik heb nu iets gelezen over het disablen van ACPI in het algemeen.

[ Voor 45% gewijzigd door Gamo op 07-12-2006 11:16 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Even een losse post voor de duidelijkheid.

Ik heb een oplossing/work-around gevonden voor mijn specifieke probleem.

In Apparaatbeheer, onder 'Computer' wordt mijn systeem gezien als een 'Multiprocessor ACPI PC'. Wanneer je hiervan de drivers veranderd naar 'Standaard PC' schakel je de ACPI functies van de computer uit.

Dit heeft voor mij als voordeel dat ACPI.sys geen cycles meer afneemt, maar heeft al nadelen dat je geen slaapstand en standby functies meer hebt en dat je PC niet uitgaat wanneer je op de uitknop drukt.

Gelukkig gebruikte ik al deze functies niet, dus ik hoop dat dit voldoende is om van het geweldige tweedehands moederbord te genieten. (4x IDE, 4x SATA, 2xRAID, Gbit, 2xDualChannel, FireWire, 5.1 etc. op een 3 jaar oud moederbord :) ).

Edit:
Hehe, jep het is voldoende :) Ik heb een HT proc, maar door ACPI uit te schakelen ziet hij nu 1 proc ipv 2, iets wat ik altijd al wou. Verder haal ik met dit nieuwe moederbord 3443 3DMarks 2005, waar mijn vorige AOpen AX4SPE-UN 3100Marks haal. Ook ben ik van mening dan HT verwaarloosbare performance gain bied dus ik ben tevree :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gamo op 07-12-2006 12:08 ]