Omdat er nogal wat leuke discussies ontstaan in het show je auto topic dacht ik dat het misschien handig was om daarvoor een apart topic te maken omdat ik anders geneigd ben de show je auto plaatjes te bedelven onder off-topic posts 
Om even in te haken op het lopende verhaal:
Als je bijvoorbeeld een nieuwe Golf 5 GTi pakt die heeft al bij 1800 toeren max koppel. En de turbo zal zelfs daarvoor al beginnen mee te blazen. Het hoeft dus zeker niet zo te zijn (en ik zeg ook niet dat jij zegt van wel) dat elke turbo motor pas vanaf hoge toeren regionen z'n werk goed begint te doen.
Om even in te haken op het lopende verhaal:
Helemaal waar.. en daar was ik het al vanaf punt 1 mee eens.. de discussie ging allang niet meer over warmrijden alleen zijdelings.Wat een gel*l hier allemaal. Obi je kunt hoog of laag springen maar je moet eens bij het onderwerp blijven. Kan me niet schelen waar je het verder allemaal over wilt hebben (ben ik best voor in) maar de discussie begon over turboblokken en koude blokken.
Helemaal onderin zal idd een turbo motor niets doen omdat de turbo dan simpelweg nog niet spoolt. Nu ligt het natuurlijk een beetje aan je definite van onderinEn ik zal het nog eens zeggen voor de slechthorenden: een turbo doet helemaal onderin niet veel, een grote N/A motor wel. Alle voor en nadelen ten spijt van de verschillende ontwerpen, is dit een feit.
Eensch, toeren maken is idd een vorm van belasten. Al vraag ik me af of het werkelijk zwaarder belastend is voor een 1.6 vtec bv om 3000 toeren te rijden dan 1200 toeren met een amerikaanse bolide.En daarmee is er niks slechts gezegd over een klein blok, voel je dan ook niet op je pik getrapt for crying out loud. Verder: een koude motor moet je niet zwaar belasten, en toeren maken is een goed voorbeeld van belasten.
Koude motor verhaal waren we het al over eens..Dat een 1.3 N/A lichter is dan een gemiddelde V8, sure. Niemand die daar wat anders over claimt. Maar die zijn onderin ook niet thuis, itt tot een V8 die dan al wel meer in zijn mars heeft. En hang ze in hetzelfde frame, weet ik wel wie er beter vooruit komt terwijl de motor verstandig belast wordt bij het opwarmen.
Omdat jij dat zegt is het zo? Staaf je beweringen nu ook eens met cijfers dan of moet ik alles maar doodleuk aannemen wat je zegt?En een beetje turboblok is met al zijn accesoires echt niet veel lichter dan een moderne V8. En dát moet je niet steeds bagataliseren.
Je gaat imo nog steeds voorbij aan het feit dat de V8 met vederlicht delen een veel hoger budget heeft om licht gewicht materialen in te verwerken.Zoals ik al heb laten zien eerder zijn er ook 'lompe V8 sloepen' die doodleuk minder wegen dan de welbekende rallyspeeltjes met hun turbo. En die zijn allemaal net zo goed voor de helft van plastic. Het is geen stijl om over een S2000 roepen dat ie licht is en dat dat goed is, maar vervolgens denigrerend doen over een lichtgewicht fiberglass body van een 'vette. Licht is licht, en dat is per definitie een beter alternatief voor 'performance' dan om het even welke V8, turbo of kompressor.