Toon posts:

moederbord blaast voeding op of andersom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een shuttle SS51G waarvan de voeding is doorgebrand.
Daarna een shuttle SK43G gekocht via marktplaats.
Voeding hier uitgehaald en in de SS51G geplaatst.
Shuttle SS51G start vervolgens nog steeds niet op.

Na visuele inspectie lijkt ook deze 'nieuwe' voeding ook niet helemaal fris.

Discussie met vorige eigenaar bij wie ik de SK43G kocht of de voeding al kapot was of dat mijn wellicht kapotte moederbord uit de SS51G zijn voeding óók heeft kapotgemaakt.

Is dat realistisch? Kan een moederbord je voeding opblazen?
Ik heb niets gezien/gehoord/geroken, terwijl de originele voeding uit de SS51G een enorme stank veroorzaakte toen die overleed.

Wie geeft advies???

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 13:33
Denk dat die kerel je een kapotte voeding heeft aangesmeert.
Elke voeding die ik tot nu toe heb gesloopt roken nogal branderig (zijn er maar 3 ofzo:X)

Verwijderd

Inderdaad. Die aangesmeerde voeding was waarschijnlijk al kapot.
Als die werkelijk bij jouw opgeblazen werd, dan moest je het gelijk ruiken en horen!

Maar negen van de tien keer kan je ook even kijken of er een doorgebrande zekering inzit. Soms moet je de voedingskast daarvoor geheel open schroeven. Dan is het probleem misschien opgelost

Verwijderd

Er is geen enkele manier om dat te bepalen.

Jouw voeding kan bij het kapot gaan ook het moederbord kapot hebben gemaakt.
Dat moederbord kan ook zelf kapot zijn gegaan en de voeding mee hebben genomen.
Het kapotte moederbord kan op zijn beurt weer de nieuwe voeding kapot hebben gemaakt.

Het kan ook nog zo zijn dat de nieuwe voeding al stuk was, dan is het nog steeds niet zeker of het moederbord wel of niet kapot is.

Aangezien je de voeding niet van te voren getest hebt is er geen manier om te bepalen wat er nu aan de hand is.

Ook hoeft het niet het moederbord te zijn, maar kan het ook een ander onderdeel zijn.

Het beste kun je even de voeding los testen en anders even de stappen in de FAQ volgen.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, geen zekering in deze voeding.

Wel waren er twee condensatoren met duidelijke problemen. 1-tje stond bol aan de bovenkant en op de ander zaten oude bruine oxidatieresten... Dat laatste wijst in ieder geval op oude problemen.

Helaas ook niet van te voren getest, zodat ik het niet 100% weet wat er gebeurd is. Opgeblazen of opgelicht, ik vermoed echter toch het laatste...

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels nog weer een derde voeding erbij gehaald.

Shuttle SS51G start gewoon op.
Shuttle SK43G blijft ook dood met zijn eigen voeding...

Conclusie:
Niet opgeblazen maar wel opgelicht...

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ik wou net zeggen. Ik moet het eerste mobo nog tegenkomen wat een voeding aan gort helpt. De voeding is daar prima voor beveiligd, anders om het mobo niet. Het is vrijwel onmogelijk om door een probleem / sluiting op een mobo een voeding om zeep te helpen. Andersom gaat prima :)
Pagina: 1