Hoe weer orde in grote chaos scheppen?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De situatie is als volgt:
Ik dacht: leuk dat Linux, dat moet ik ook eens proberen. Dus ik heb SuSE 10.1 gedownload en geinstalleerd. Ik veronderstelde dat ik dan gewoon een bootmenu zou krijgen waar ik kon kiezen tussen Windows en Linux. Dit was echter niet het geval en ik kon alleen kiezen uit SuSE 10.1 en SuSE 10.1 veilige modus (of iets in die geest). Dus ben ik wat aan het klieren gegaan met de bootloader maar ik kwam er niet uit dus dacht ik: laat ik nou eens booten met mn Windows cd. Nu kwam ik in het originele Windows boot menu en kon kiezen om Windows opnieuw te installeren. Dus dat maar gedaan maar helaas lukte dat ook niet. Na allerlei foutmeldingen (wat weet ik helaas niet meer precies) kreeg ik de foutmelding: Ongeldige Partitielabel. Na nog eens wat partities verwijderen en weer nieuwe aanmaken (ik had 3 partities: 1 voor Windows, 1 voor Linux en 1 met bestanden) heeft Windows netjes de foutmelding vertaald in: Invalid Partition Label. En daar bleef ik dus haken. Dan maar weer de SuSE dvd erin gegooid, opnieuw geinstalleerd. Gelukkig heb ik nu mijn belangrijkste gegevens kunnen backuppen.

Wat ik nu eigenlijk nog wil:
Alles weer netjes op orde. Dat wil zeggen: een partitie met Windows, een partitie met Linux en een partitie met bestanden. En een bootloader zodat ik bij het opstarten kan kiezen tussen Windows en Linux. Met Windows kan ik niks meer beginnen dus het zal wel vanuit Linux moeten.

Graag jullie advies...

Disclaimer: ik ben een noob op het Linux gebied dus aub niet smijten met Linuxtermen ;)
Ik heb het topic in NOS gezet omdat de oorzaak bij SuSE ligt (volgens mij), als dat niet goed is moet een modje het maar richting het goede subforum schoppen.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

KappuhH schreef op woensdag 06 december 2006 @ 23:38:
Disclaimer: ik ben een noob op het Linux gebied dus aub niet smijten met Linuxtermen ;)
offtopic:
Lijkt me een beetje lastig uitleggen dan

0.0

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Begin maar eens te zeggen met wat er nu nog wel werkt (kan SUSE booten?), en post je huidige partitie table eens voordat je alles overnieuw gaat doen. Je zegt dat je alles hebt kunnen backuppen? Dus je windows partitie is ook nog in tact?

Leave the gun, get the canoli

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het enige wat gedaan moet worden, is dat je in Suse aangeeft dat de boot-manager er ook een windows installatie aanwezig is. Dit kan als het goed is met Yast (ik weet het niet zeker, heb nooit echt met Suse gewerkt). Zodra grub (de bootmanager) weet dat er een windows installatie is, kan je er gewoon mee opstarten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Geef eens de inhoud van je huidige /boot/grub/grub.conf :)

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
overigens zou ik toch ook een extra partitie voor swap aanraden (soort extra geheugen op de harde schijf)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 21:50
KappuhH schreef op woensdag 06 december 2006 @ 23:38:
*knip*
Wat ik nu eigenlijk nog wil:
Alles weer netjes op orde. Dat wil zeggen: een partitie met Windows, een partitie met Linux en een partitie met bestanden. En een bootloader zodat ik bij het opstarten kan kiezen tussen Windows en Linux. Met Windows kan ik niks meer beginnen dus het zal wel vanuit Linux moeten.
*knip*
De normale/cleane manier is om op een lege hdd allereerst windows te installeren en daarbij ongepartitioneerde ruimte vrij te laten voor linux. Vervolgens installeer je linux, die in die ongepartitioneerde ruimte zelf de juiste partities aanmaakt, en tenslotte bij het installeren van Grub detecteerd dat je ook windows op je systeem hebt staan en daarvoor een entry in het bootmenu zet.

Gebeurt dat niet automatisch dan kan je handmatig zo'n optie toevoegen in grub.conf, maar bij in elk geval alle Debian, SuSE, Ubuntu, Redhat, Fedora en Mandriva installaties die ik de laatste drie jaar gedaan heb, het altijd (zonder handmatige ingrepen) perfect werkte.

Er is overigens een zwaar ondergewaardeerde unieke bron van informatie waarin je de oplossing voor jou geweldige (zelfgemaakte) chaos had kunnen vinden. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/814909#linuxenwindows bijvoorbeeld. :X
Of Google.com. Of de installatiehandleiding van de distro die je installeerd. (Ook deze is waanzinning ondergewaardeerd.) Volgende keer eerst lezen dus. :o

[ Voor 17% gewijzigd door Jesse op 07-12-2006 11:35 ]

• KappuhH
  • Niet online
Het is me eindelijk gelukt om toch Windows er weer op te krijgen. Nu wil ik dus alles weer op een rijtje gezet en had gedacht het als volgt aan te pakken:

- Een partitie voor Windows maken en daar Windows op installeren.
- Dan Linux installeren op de ongepartitioneerde ruimte die nog over is

Echter hoeveel ruimte zou ik ongeveer moeten rekenen voor Windows en voor Linux? Ik heb tijdens mijn zoektocht naar een oplossing ergens gelezen dat als je Windowspartitie groter is dan 9GB dat er dan fouten optreden met de bootloader (zoals ik dus had), klopt dat?

• Jesse
KappuhH schreef op donderdag 07 december 2006 @ 16:15:
Het is me eindelijk gelukt om toch Windows er weer op te krijgen. Nu wil ik dus alles weer op een rijtje gezet en had gedacht het als volgt aan te pakken:

- Een partitie voor Windows maken en daar Windows op installeren.
- Dan Linux installeren op de ongepartitioneerde ruimte die nog over is

Echter hoeveel ruimte zou ik ongeveer moeten rekenen voor Windows en voor Linux? Ik heb tijdens mijn zoektocht naar een oplossing ergens gelezen dat als je Windowspartitie groter is dan 9GB dat er dan fouten optreden met de bootloader (zoals ik dus had), klopt dat?
Nooit van gehoord/last van gehad. Je kan het gewoon baseren op wat je nodig hebt/hoe je het gaat gebruiken, of gewoon 50/50 doen.

• KappuhH
  • Niet online
Jesse schreef op donderdag 07 december 2006 @ 16:20:
[...]

Nooit van gehoord/last van gehad. Je kan het gewoon baseren op wat je nodig hebt/hoe je het gaat gebruiken, of gewoon 50/50 doen.
Ik heb een 100GB schijf (het is een laptop) dus ik wou de indeling als volgt doen: 10GB Linux, 15GB Windows en 75GB voor bestanden. Maar kan ik dan die partitie met bestanden dan zowel vanuit Linux en Windows gewoon op dezelfde manier benaderen? Dus bestanden maken, wijzigen en verwijderen?

• Jesse
KappuhH schreef op donderdag 07 december 2006 @ 16:31:
[...]

Ik heb een 100GB schijf (het is een laptop) dus ik wou de indeling als volgt doen: 10GB Linux, 15GB Windows en 75GB voor bestanden. Maar kan ik dan die partitie met bestanden dan zowel vanuit Linux en Windows gewoon op dezelfde manier benaderen? Dus bestanden maken, wijzigen en verwijderen?
Ja, je kan die dan het beste als fat32 (onder windows) partitioneren.

• KappuhH
  • Niet online
De problemen zijn nog niet voorbij. Ik had dus Windows weer draaien, met Partition Magic de partities veranderd. Pc opnieuw opstarten: alleen zo'n knipperende underscore (kan geen bootgegevens vinden volgens mij). Dus ik Windows opnieuw geinstalleerd, zelfde probleem. Daarna Linux er op gezet, kon ik gewoon draaien. Daarna Windows weer geinstalleerd, weer die knipperende underscore bij het booten. Verscheidene malen Linux en Windows opnieuw geinstalleerd, maar ik krijg het niet voor elkaar weer in Windows te komen. Ik zal het dus via Linux moeten oplossen. Maar ik heb geen idee wat ik zou moeten doen. Iemand tips?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

KappuhH schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 17:37:
De problemen zijn nog niet voorbij. Ik had dus Windows weer draaien, met Partition Magic de partities veranderd. Pc opnieuw opstarten: alleen zo'n knipperende underscore (kan geen bootgegevens vinden volgens mij). Dus ik Windows opnieuw geinstalleerd, zelfde probleem. Daarna Linux er op gezet, kon ik gewoon draaien. Daarna Windows weer geinstalleerd, weer die knipperende underscore bij het booten. Verscheidene malen Linux en Windows opnieuw geinstalleerd, maar ik krijg het niet voor elkaar weer in Windows te komen. Ik zal het dus via Linux moeten oplossen. Maar ik heb geen idee wat ik zou moeten doen. Iemand tips?
Linux eraf, fixboot en fixmbr doen vanop windows repair

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Waarom gebruik je na een nieuwe install partition magic?
Je moet gewoon in de windows install een kleine windows partitie aanmaken.. de rest laat je leeg en laat je door de linux-install toekennen.

• KappuhH
  • Niet online
Snakiej schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 17:43:
[...]

Linux eraf, fixboot en fixmbr doen vanop windows repair
Geprobeerd maar dat lukte niet.
job schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 17:46:
Waarom gebruik je na een nieuwe install partition magic?
Je moet gewoon in de windows install een kleine windows partitie aanmaken.. de rest laat je leeg en laat je door de linux-install toekennen.
Omdat ik bij de windows install niet alle partities kon bewerken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

KappuhH schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 17:47:
Klopt je moet ze gewoon in een keer goed aanmaken :)
Partition magic kan wel eens vervelend doen met partitietabellen. Zou kunnen dat dit de reden is dat de boel niet goed bootend is te krijgen.

Mijn tip.. zorg ervoor dat je de bestanden die je wilt bewaren veilig op een dvd of ander pc zet.
Begin met een volledig lege HD. Maak tijdens de windows install een kleine ntfs partitie aan en de rest leeglaten. Windows installeren, en na deze install met linux beginnen.
Via Yast het bootmenu wijzigen door windows toe te voegen en alles moet werken.

[ Voor 32% gewijzigd door job op 12-12-2006 17:52 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

KappuhH schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 17:47:
[...]

Geprobeerd maar dat lukte niet.

[...]

Begin met een lege, geformatteerde schijf (dus ook geen partities oid aanmaken). Tijdens de Windows-installatie kan je gewoon opgeven hoe groot de partitie moet worden, dus dan geef je gewoon 10GB (oid) op.

Rail Away!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 22:42
Bij windows instal gooi ik meestal alle partities weg, om vervolgens allemaal nieuwe partities te maken.

• KappuhH
  • Niet online
Ik heb nog 1 partitie met bestanden die ik moet bewaren. Op het moment zit ik in de install. Ik verwijder alle partities muv de partitie met bestanden die bewaard moet blijven. Nu komt er echter 2x "Niet gepartitioneerde ruimte" te staan, dat vind ik dus een beetje raar. Maakt het verder uit als ik ze als FAT of als NTFS formateer? Tot nu to eheb ik altijd NTFS gedaan.

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:15
De windows partitie mag als NTFS, de partitie(s) die je vanuit linux én windows wilt kunnen benaderen moeten FAT zijn.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Jesse
KappuhH schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 18:01:
Ik heb nog 1 partitie met bestanden die ik moet bewaren. Op het moment zit ik in de install. Ik verwijder alle partities muv de partitie met bestanden die bewaard moet blijven. Nu komt er echter 2x "Niet gepartitioneerde ruimte" te staan, dat vind ik dus een beetje raar. Maakt het verder uit als ik ze als FAT of als NTFS formateer? Tot nu to eheb ik altijd NTFS gedaan.
Een leeg deel voor en een leeg deel na die partitie met je data?

Wat je nu dus doet is windows installeren. Je laat op je harddisk ongepartitioneerde ruimte vrij voor linux. (Partitionmagic is nergens voor nodig.) Wil windows vervolgens niet opstarten dan kijk je hier: FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004

Is dat gelukt dan installeer je je linux distro naar keuze. Bij het installeren van grub zal die als het goed is je windows installatie herkennen en toevoegen aan je bootmenu. Gebeurt dat niet automatisch dan moet je zelf een paar letters toevoegen in grub.conf. Mocht je dat niet weten hoe en het antwoord op je vraag niet in de help/manpages van Grub danwel grub.conf zelf staan dan zoek je even op internet.

Waarschijnlijk dit:
code:
1
2
3
4
title       Windows 95/98/NT/2000
root        (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 12-12-2006 18:46 ]

• KappuhH
  • Niet online
Jesse schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 18:43:
[...]

Een leeg deel voor en een leeg deel na die partitie met je data?
Ja
Wat je nu dus doet is windows installeren. Je laat op je harddisk ongepartitioneerde ruimte vrij voor linux. (Partitionmagic is nergens voor nodig.) Wil windows vervolgens niet opstarten dan kijk je hier: FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004
Dat is juist het probleem. Fixmbr werkt niet zoals aangegeven in de FAQ :(

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

KappuhH schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 18:51:
[...]
Ja
[...]
Dat is juist het probleem. Fixmbr werkt niet zoals aangegeven in de FAQ :(
dat probleem hebben wij NOS gebruikers alleen niet zo vaak, dus ik zou je aanraden om het daar eens te proberen. Met linux heeft het niets te maken, met grub ook niet, die deed het immers prima, totdat windows de MBR weer overschreef.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1