Toon posts:

[Vista] NVidia RAID wil niet werken*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een msi k8n neo platinum (nforce3) er zitten 3 hardeschijven op 2 van 200 gig in raid 0 en 1 120 gig los, op de losse schijf werkt staat windows vista64 tot zover werkt het goed,

alleen kan ik op geen enkele mogelijke manier de raid benaderen in vista hij ziet wel een hardeschijf, maar die moet ik volgens windows formatteren voordat ik hem kan benaderen.

in device manager staat ook dat de raid controller is geinstalleerd en dat deze naar behoren werkt, alleen doet hij het dus niet.

ik heb verschillende drivers geprobeerd maar geen van allen schijnen te werken.

in de search staat er al veel over, maar dat gaat meestal over het installeren van vista op een raid, dat schijnt nogal een probleem te wezen.

is het nou echt gewoon nog een probleem met drivers of doe ik gewoon wat verkeerd (zijn er mensen die het wel hebben werken met een nforce 3 chipset)

Verwijderd

Topicstarter
niemand ??? of is dit zon bekend probleem en kijk ik er gewoon overheen ?

• Dazzyon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik heb precies hetzelfde probleem:

- MSI K8N Neo2 Platinum ( BIOS versie 1.B )
- 2x 250 GB Maxtor Sata RAID-0 (sata poort 3+4)
- 1x 200 GB Maxtor IDE

Vista krijg niet geinstalleerd op mijn RAID array. Ik heb nu Vista Enterprise (x86) geinstalleerd op mijn IDE schijf. Dit werkt wel, ik kan alleen mijn RAID array nog niet benaderen.

In schijfbeheer zijn beide schijven van de array wel zichtbaar:
- 1 schijf herkent schijfbeheer als RAW partitie (leeg)
- 1 schijf herkent schijfbeheer als unallocated space

De drivers voor de RAID controller zijn wel geinstalleerd. Ook werkt de RAID array wel in Windows XP (deze staat hier nog op geinstalleerd).
Wanneer ik Vista probeer te installeren vanuit Windows XP krijg ik na de eerste reboot een BSOD.
Ook heb ik al verschillende drivers geprobeerd voor de RAID controller, maar niks lijkt te helpen...

Een collega van mij heeft hetzelfde moederbord en kon wel zonder problemen Vista installeren op zijn RAID-0. Ik heb dezelfde drivers gebruikt als hij (en dezelfde sata poorten), maar bij mij geen succes. Misschien maar eens een BIOS update proberen?

[ Voor 15% gewijzigd door Dazzyon op 07-12-2006 22:07 ]

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-02 19:41
Wat je eens zou kunnen proberen is die extra schijf loskoppelen tot na de windows installatie.
dus dat de bios en windows echt alleen die raid herkennen en geen andere schijven. hardwarematig lostrekken dus;)

• CoolCow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Zelfde probleem hier.

Heb 2x 300Gb SATA schijven in Raid 0 staan en vista herkend enkel de IDE schijven.
In de lijst staat er wel een schijf tussen die zogezegd volledig leeg is en is 280Gb groot is. Ik veronderstel dat dat men raid is, maar ga geen poging doen om daar toch op te installeren. Voor je het weet is al je data er van.

Hardware:
Raid controller is onboard bij men Gigabyte GA-K8NSC-939
Controller is een nForce 3 250

Heb ook geprobeerd externe drivers te laden, en blijkbaar herkend hij die voor winXP x64 (ben trouwens Vista x64 aan het installeren) maar als ik die laad of niet, maakt geen verschil...

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik wilde net een topic openen omdat ik hetzelfde probleem heb met Vista x86.

Ook bij mij is de meest recente driver geïnstalleerd, herkend Device Manager de nvidia raid controller (en zegt dat deze correct werkt). Ik zie hierbij slechts 1 harddisk (de array welk overigens onderverdeeld is in partities die weer niet te zien zijn).

Het willen openen van de array geeft ook bij mij een melding dat de schijf moet worden geformatteerd.

Hardware:
DFI Lanparty NForce4 Ultra-D
Raidcontroller is onboard

Is er iemand die inmiddels een oplossing heeft gevonden? Ik vind zelf heel veel meldingen van mensen die Vista niet op de raid set geïnstalleerd krijgen maar blijkbaar is onze situatie (VIsta op een losse schijf en toegang willen tot de raid) niet zo veel voorkomend.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Bor

Bor

** Beleefde kick **

Zijn er meer mensen met dit probleem of liever nog mensen die een oplossing hebben gevonden?

• Bor

Bor

Na veel onderzoek ben ik er achter gekomen dat het gewoon niet werkt met de huidige drivers. Dit is ook terug te vinden op het nvidia forum. Het wachten is dus op drivers die wel werken met de final van Vista. Waarschijnlijk gaat dat nog tot eind januari / begin februari duren (in ieder geval).

Een tussentijdse makkelijke oplossing is er niet. Gebruik van andere drivers of workarounds schijnt een kans op datacorruptie met zich mee te brengen.

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 12:50
misschien toch wel een kickje waard nu de official versie van vista uit is?

iemand al een fix gevonden voor vista (x64) + raid drivers?

Ik zie de drives wel, maar niet de array...

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Ben ook op zoek naar de Nvidia nforce3 raid drivers voor Windows Vista. Weet iemand of die van nforce4 werken of moeten we wachten?

[This is what you get when you mess with us]

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 12:50
Ruzor schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:07:
Ben ook op zoek naar de Nvidia nforce3 raid drivers voor Windows Vista. Weet iemand of die van nforce4 werken of moeten we wachten?
kzal even posten wat ik gedaan heb:

x64: VERGEET HET, GEEN SUPPORT De disks worden herkend maar apart
x86:
1. Installed vista upgrade from running xp. Installation was onto an ide drive, as vista didn't recognise my running sata raid0 drive.
2. Downloaded xp motherboard drivers
nForce_5.10_WinXP2K_WHQL_english.e­ xe
from nvidia (archive section).
3. Extracted files from IDE\WinXP folder of the above exe using winrar.
4. After booting vista (from the ide drive), "update" the raid class controller (under "scsi and raid controllers" in device manager). Then update both nforce3 250 serial ata controllers (under "ide ata/atapi controllers"0.
je moet steeds via de i want to chose > have disk > force

werkt bij mij
Pagina: 1