Toon posts:

Tweaken E6600 icm Asus P5LD2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn PC nu lopen op 333 Mhz, multiplier van 9. Dus op 3 Ghz stabiel.
Stockcooler op de processor, Idle met Core Temp: 33 graden, netjes.
Stressed superpi 43 graden, duurt er 18 seconden over.

Alleen 1 vraag, ik heb PC5300 (667) geheugen, maar als ik in de bios de CPU Speed (is toch FSB??) verhoog tot 333 dan knalt het geheugen terug naar 250 Mhz, ipv 333 (Dual channel)

heeft iemand hier een logische verklaring voor? Hoe kan ik dit weer op 333 MHz zetten?

Kan dit verder schade berokkenen aan mijn PC, om hem 24/7 op deze speed te laten draaien? Ik weet dat deze processors max. 60 graden hebben kunnen, maar ik wil er wel zeker van zijn dat de handel niet doorbrand! Was beetje veel euri hiervoor!

In CPU-z zie ik bij memory verder: 250,1 Mhz, 5-6-6-18-1.
Ik geloof dat dit eerder stond op 5-5-5-5

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
draait nu stabiel op FSB 345: 3109 Mhz.

Super pi: 19 sec. (vreemd hoe dit kan, meer Mhz-en, lagere waarde)

Temps:
tijdens draaien superpi: 45-46 graden
Idle: 35 graden

Is het nog veilig om hem op stockcooling hoger te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Nu is mijn laatste vraag of het überhaupt zin heeft om hem 700 Mhz op te voeren. Zul je dit echt merken of zal dit alleen merkbaar zijn tijdens het draaien van Super-Pi, ofterwijl alleen voor de getalletjes?

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-01 19:17
hoi, welkom op GOT. ze hebben hier een hele mooie knop, genaamd "edit" (linksbovenin) zodat je niet 3 keer achter elkaar hoeft te posten maar later ook info kan toevoegen aan eerdere posts. verder hoort dit thuis in TCA maar dat is niet erg belangrijk.

je mobo zet een geheugendivider op het geheugen zodat het teruggeklokt word om het zo binnen de fabrieksspecificaties te houden. zoek dus even naar de dividers in je BIOS. verder is het logisch dat je iets langzamer bent op 345 FSB. reken maar mee;

FSB 332 >> geheugen 332 Mhz >> 18 sec
FSB 333 >> geheugen 250 Mhz (toch?) >> ?? sec
FSB 345 >> geheugen 250 + 15 = 265 Mhz >> 19 sec

misschien is dit ook nog nuttig om te lezen: Frequently Asked Questions T&C

[ Voor 38% gewijzigd door Jird op 06-12-2006 22:21 ]

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Verwijderd

Topicstarter
waar vind ik deze divider in het bios?
Sorry, deze instelling is nieuw voor me

• Jird
sorry, heb ik geen idee van.... ik draai momenteel op een AMD systeem dus ik kan het ook niet voor je opzoeken..... struin ff je BIOS rond..... ergens in de buurt waar je ook je FSB aanpast zit het, zover kom ik. sorry, erg vaag allemaal, meer kan ik niet doen.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

"Multiplier" heet dat ding... Is normaal
kloksnelheid / FSB = mutiplier

Dus FSB = 350 Mhz
kloksnelheid = 350 * mutiplier

Ofwel, hoe hoger je multiplier, hoe hoger de snelheid.

offtopic:
Heb eerlijk gezegd geen ervaring met overclocken, so please correct me if I'm wrong :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Rainmaker schreef op woensdag 06 december 2006 @ 22:57:
"Multiplier" heet dat ding... Is normaal
kloksnelheid / FSB = mutiplier

Dus FSB = 350 Mhz
kloksnelheid = 350 * mutiplier

Ofwel, hoe hoger je multiplier, hoe hoger de snelheid.

offtopic:
Heb eerlijk gezegd geen ervaring met overclocken, so please correct me if I'm wrong :)
De divider is iets heel anders, dat is de geheugensnelheid tegenover het FSB. En dat kan nooit lager dan 1:1 zijn.

of staan die 2 nou verkeerd om? :+

Maar als ik het goed heb is dus het probleem dat je FSB hogerstaat dan de kloksnelheid van je geheugen waardoor de divider onder 1:1 staat en dus moeilijk gaat doen. Maar dat weet niet zeker dus je moet nog even verder vragen 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door bassie op 06-12-2006 23:51 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit is meer iets voor Tweaking & Cooling Algemeen

DOC => T&C dus.

• Jird
okee, sorry, ik heb een stomme fout gemaakt. je geheugdivider is niet te selecteren........ |:( wat wel te selecteren is, is de snelheid waarop je je geheugen wil laten draaien.... ik zit er nog niet zo in wat het DDR2 geheugen betreft, ik zal je een voorbeeld geven aan de hand van mijn eigen situatie.

mijn geheugen draait standaart op 200 Mhz (DDR400), als ik mijn FSB ga opschroeven net zoals jij doet dan gaat mijn geheugen vrolijk mee tot aan ongeveer 223 Mhz, daarna boot de pc niet meer. dat is het moment voor mij (waar jij tegenaan loopt bij 333 Mhz) waar ik een andere divider in moet stellen op mijn geheugen (nu doet iedere pc dit automatisch tenzij je die instelling van "auto" afhaald). ik kies dan (om een andere divider te selecteren) bij mijn geheugensnelheid niet meer DDR400, maar DDR333 zodat mijn geheugensnelheid opeens een stuk lager ligt en ik de FSB weer op kan schroeven......

met andere woorden: zoek in je bios naar je geheugensnelheden, zet hem één tandje lager dan 667 (uit mijn hoofd 533, maar dat kan ik mis hebben) en je kunt weer vrolijk een stukje verder. :*)

als ik een fout heb gemaakt in mijn verhaal.......... hoor ik het graag 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Jird op 07-12-2006 18:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Dus als ik het goed begrijp moet ik het geheugen langzamer laten lopen, en de FSB opschroeven. Jammer dat je het geheugen op 533 moet zetten om een hogere kloksnelheid te krijgen

Laatste vragen waarop ik nog geen antwoord heb gekregen:

Kan dit verder schade berokkenen aan mijn PC, om hem 24/7 op deze speed te laten draaien? Ik weet dat deze processors max. 60 graden hebben kunnen, maar ik wil er wel zeker van zijn dat de handel niet doorbrand! Was beetje veel euri hiervoor!

Nu is mijn laatste vraag of het überhaupt zin heeft om hem 700 Mhz op te voeren. Zul je dit echt merken of zal dit alleen merkbaar zijn tijdens het draaien van Super-Pi, ofterwijl alleen voor de getalletjes?

• Jird
de levensduur van je CPU gaat hiervan achteruit, dat klopt. maar deze gaat van 25 naar 15 jaar (zijn zomaar getallen, kunnen ook best een aantal jaar meer/minder zijn) dus de CPU zou pas versleten zijn als jij hem al lang de deur hebt uitgegooit. zolang je geen extreme voltages door je CPU gaat voeren (1,6 en meer) gaat dit verhaal op. ook moet je een klein beetje de temps in de gaten houden, alles onder de 60 (onder load) is goed.

of je er veel van merkt is maar net afhankelijk wat je met die pc doet. doe jij veel office werk en voor de rest erg weinig belastends dan zul je er weinig tot niks van merken. draai jij veel games, heb jij vaak veel tegelijk open staan of draai je 3 of 4 fotosoeps (of iets dergelijks zwaars) tegelijk dan zul je het wel merken waarschijnlijk. kortom, het hangt ervanaf wat je met de pc doet.

Pagina: 1