Toon posts:

arctic freezer 7 pro te luidruchtig

Pagina: 1
Acties:
  • 1.006 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hello,

Onlangs heb ik het volgende systeem samengesteld:

INTEL Core 2 Duo E6600 (Socket 775, 2.4GHz, FSB1066, 4MB Cache, Boxed)
ANTEC Sonata II (met 450W voeding)
KINGSTON ValueRam 1024MB 533MHz DDR2 PC2-4200 CL4
SEAGATE Barracuda 320GB (7200.10, 7200RPM, SATA-II, 16MB)
XFX GeForce 7600GS (PCI-E, 256MB DDR2, TV-Out, Dual DVI, Passive)
ARCTIC Silver 5 Coolpaste (syringe)
MSI P965 Platinum (Socket 775, Intel P965, DDR2, PCI-E, SATA, 7.1 Audio, Gigabit LAN, Firewire)
ARCTIC Freezer 7 Pro (S775)
SAMSUNG 19" 940BW (500:1, 2ms, DVI, Zilver/Zwart)
NEC AD-7173A 18x DVD+/-RW 8x DL 5x DVD-RAM + Labelflash (zwart, bulk)
NEC Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" (zwart)

het doel hiervan was een snelle maar toch stille pc onder men bureau te hebben.
Echter vond ik deze toch teveel geluid maken, na enig onderzoek bleek de hoofdbrok van het geluid van mijn cpu cooler te komen (arctic freezer 7 pro). Toen heb ik om eens snel te testen de boxed cpu cooler van intel gemonteerd en deze bleek veel stiller te zijn en ook veel minder toeren te draaien.
Dit zowel met smartfan enabled (target 65°C) in de bios als met dual core center van msi.

dit zijn de feiten:

met arctic freezer 7 pro
idle:
cpu temp 24°C
cpu fanspeed: 1925 rpm

full load:
cpu temp 37°C
cpu fanspeed: 1935 rpm

met boxed intel cooler
idle:
cpu temp 33°C
cpu fanspeed: 988 rpm

full load niet getest.

Als ik naar de temps kijk, zie ik geen enkele reden waarom de arctic freezer 7 pro steeds 2000 rpm moet draaien tov de intel cooler die slechts een kleine 1000 rpm doet met dezelfde instellingen in bios en dual core center van msi.
Misschien zie ik wel iets simpels over het hoofd.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Misschien iets mis met de kogellagers van je cooler, want mijne is echt fluisterstil he, mijn 80mm casefan maakt meer lawaai.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Probeer anders speedfan even, dan kan je de snelheid zelf instellen.

Verwijderd

Die van mij is ook echt muisstil. Ik gebruik Speedfan en heb geen enkel geluidsoverlast.

Verwijderd

Topicstarter
WOW da gaat ier rap.
Jammergenoeg wordt mijn mobo nog niet ondersteund door speedfan of Hmonitor . Het liefst zou ik geen echte softwareoplossing willen, aangezien ik later linux zou willen gebruiken op deze pc.
Misschien kunnen jullie eens het toerental vergelijken met jullie setup.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 21:18 ]

Verwijderd

Mijn temps zijn wat hoger doordat ik de freezer op een P4 3.2 Ghz heb zitten die is overgeklokt tot 3.7 gig. Maar dit zijn mijn waarden:

Idle:
cpu temp: 42 graden
rpm: rond de 800

full load:
cpu temp: 52 graden
rpm: rond de 1800

Dit is dus de situatie wanneer mijn moederbord(MSI 945P Neo Platinum) de fanspeed regelt.

In jouw situatie hoeft je koeler ook lang geen 1900 toeren te maken gezien de temp van je cpu.

Verwijderd

Ik vind em ook niet echt stil, maar heb een fan controller aangeschaft, dus kan em instellen zoals ik wil. Nu hoor ik echt niks meer, draait op 1500 / 1600 toeren en C2D licht OCed naar 2700 Mhz draait nu op 36° idle en 46° full load.

Evt een optie natuurlijk. Of in je bios de settings van je fan op silence mode zetten ipv performance. Kan ook nog wat schelen. Jammer dat ie zo max loeit, RPM tikkie lager en hijs muisstil.

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
Mijne maakt ook heel veel geluid! en speedafn is irritant omdat je hem elke keer als ej opstart weer opnieuw in moet stellen, ik zit er an te denken om de boxed fan maar eens te proberen...

edit: bij mij blijkt het toch de voeding te zijn met het meeste lawaai, vreemd maar verklaart alles.
De voeding bleek ook niet met speedfan geregeld te kunnen worden

[ Voor 31% gewijzigd door Aapiethaaap op 06-12-2006 22:04 ]

BUH

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09-2025
Heb hier ook een freezer7pro. Ik vind hem ook te luidruchtig.

Je moet het niet bij software zoeken,

5volt is ook geen optie, dan word die echt te heet.
Ik raad je om om zo een zalman fancontroller te kopen (2euro) , daarmee kun je alle voltages (5-12)/toeren(800-2500) zelf ''controllen'.

Echt zeer handig!!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik er vooral raar aan vind is dat de bios er wel in slaagt om die intel boxed cooler minder toeren te laten draaien dan men arctic freezer 7 pro. En dat met temps die hoger liggen.
Misschien ligt het wel aan de fan op de arctic freezer 7 pro die meer toeren draait met dezelfde spanning.

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 16:27
[quote]Aapiethaaap schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:56:
Mijne maakt ook heel veel geluid! en speedafn is irritant omdat je hem elke keer als ej opstart weer opnieuw in moet stellen, ik zit er an te denken om de boxed fan maar eens te proberen...

Ik had ook een freezer en in combinatie met speedfan was dat wel mooi. Je kan speedfan laten opstarten als je pc opstart en hoeft dus niet altijd alles opnieuw in te stellen. C:\Documents and Settings\Niloz\Menu Start\Programma's\SpeedFan, zo start het progje mee op.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik had ook een freezer en in combinatie met speedfan was dat wel mooi. Je kan speedfan laten opstarten als je pc opstart en hoeft dus niet altijd alles opnieuw in te stellen. C:\Documents and Settings\Niloz\Menu Start\Programma's\SpeedFan, zo start het progje mee op.
Je zou ook een progje zoals RegCleaner kunnen gebruiken.

Volgens mij had ik ergens gelezen dat de fan van die arctic maar van 7 tot 12 volt kon en niet lager misschien is dat ook een verklaring.

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
bedankt he nilos, dat lukte en werkt perfect eindelijk simpele stilte!

BUH

• hluijend
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Heb afgelopen donderdag zelfde MOBO, coolers, proc in elkaar gezet. In BIOS simpelweg target temp op 45 graden celsius ingesteld, en fluisterstil. ???

Volgens mij heb je dus niets over het hoofd gezien???

Verwijderd

Topicstarter
hluijend, bij jou is die cooler dus wel stil. Zou je eens kunnen checken voor me aan welk toerental je cpu fan draait. Misschien ligt het gewoon aan mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2006 17:23 ]

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

Ik heb em ook, alleen op een asus p5b deluxe, en heb in de bios moeten instellen dat hij op 800 rpm blijft draaien. nu is ie wel erg stil en maar 35 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig heb ik mijn intel cooler erop geplaatst, aangezien deze merkbaar stiller is dan de arctic freezer. In de bios staat smartfan target op 50°C ingesteld en de intel cooler doet met deze instelling net iets minder dan 1000 rpm als de cpu idle is. Als ik de cpu een beetje stress hoor ik dan ook de cooler geleidelijk aan versnellen en de cpu-temp blijft net onder de 50°C, zoals het hoort dus.
Volgens mij kan dit probleem opgelost worden met een bios update ofzo, aangezien de intel fan wel goed geregeld kan worden.
Anders kan ik nog altijd eens kijken voor een fan-controller ofzo, maar ik weet wel niet of deze bestaan voor 4-pin (pwm) fans.

Verwijderd

Ik heb ook een P965 platinum en een Artic 7. Als ik in Bios 65°C instel draait hij op 1700 rpm, wat echt te luid is. Dit heb ik disabled in BIOS, en in MSI Dual Core cell, dat mee opstart met de PC heb ik de fanspeed van de CPU op 0 (lowest) ingesteld, dan draait hij rond de 1400-1500 rpm. Dit is aanvaardbaar maar moet volgens mij beter kunnen.
Ook zit ik met een multiboot met WIN + Ubuntu + FC5 en zou ben dus ook op zoek naar een hardwarematige oplossing. Ik denk momenteel in de richting van een weerstand, zodat hij toch temperatuursgestuurd blijft door het mobo, maar toch wat minder spanning krijgt. Maar dat is voor na de examens...

• MadMarkDiLaro
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-04-2022
Je moet Q-fan inschakelen. Ik heb ongeveer dezelfde opstelling en mijn arctic 7 bleef ook constant max toeren draaien. (duty-cycle mode). Op Q-fan mode is die een stuk stiller. (kan je in bios instellen als het goed is ? ).
Pagina: 1