[k7t 266 pro]problemen met nieuwe geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 14:59
vorige week heb ik het nieuwe door mij bestelde geheugen gekregen en geinstalleerd. toen kreeg ik gelijk al een bsod.toen ik daarna opnieuw probeerde op te starten detecteerde hij bij de boot maar 1x 256mb geheugen terwijl er nu dus 2x 256 mb geheugen inzitten.
Ik heb dit geheugen besteld:
http://www.pcfastfood.nl/...h=114_115&products_id=575
voor mijn k7t 266 pro r.
ik heb nu de ene keer dat wel beide dimm's gedetecteerd worden, en de andere keer dat er maar 1 dimm gedetecteerd wordt. Ik heb de dimms al omgewisseld in de sloten. Toen ik vervolgens opstartte werden beide dimms gevonden. Was ik daarna nog geen vijf minuten bezig in windows, kreeg ik weer een BSOD. met een error over een pagefault.
Ik heb de dimms ook in slot 3 geprobeerd, maar volgens mij is die helemaal gaar.
Wat nu mijn vraag is: is mijn dimm slot 2 niet helemaal lekker? of is het nieuwe geheugen niet helemaal lekker? of kunnen de beide dimms niet samen werken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je gecontroleerd of de dimm die je gekocht hebt op de QVL staat van je mobo? Grote kans dat het niet compatible is en het daarom fouten geeft.

Sowieso is het verstandig even met memtest te testen :)

• DeRooney
nou afzonderlijk van elkaar, als ik ze om en om in dimm slot 1 doe, werken ze allebei. dat is het probleem niet. maar gezamelijk doen ze het soms wel en vaker niet samen. maakt niet uit in welke volgorde, dan doet die in dimm 1 het wel, maar die in dimm 2 het niet

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

arjoderoon schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:02:
nou afzonderlijk van elkaar, als ik ze om en om in dimm slot 1 doe, werken ze allebei. dat is het probleem niet. maar gezamelijk doen ze het soms wel en vaker niet samen. maakt niet uit in welke volgorde, dan doet die in dimm 1 het wel, maar die in dimm 2 het niet
Dan kan het goed zijn dat je dimmen niet compatible zijn met elkaar. Voor de zekerheid zou je eens 2 dezelfde dimmen kunnen pakken en kijken of het probleem dan opgelost is of niet. Controleer ook eens of beide dimms wel de timings aankunnen waar ze op ingesteld staan (en bij voorkeur dus geen gebruik maken van SPD).

• DeRooney
ik heb ze allebei in bank 3 getest, geen problemen, nu vervolgens met de oude dimm in slot 1 en de nieuwe dim in slot 2, vindt ie ze nu ook allebei.

ik heb ze even bekeken en de gegevens opgeschreven van de dimms:
de oude dimm:
M-tec pc 2100 256mb ddr 266, CL 2.5
s/n: 215M52012710708
aan twee zijden chips

de nieuwe dimm:
kon geen echt merk ontdekken.
dit staat op er wel op:
TDLB3208-75L
256 mb ddr266, CL 2.5
aan één zijde chips

zo nu en dan werken ze wel samen blijkbaar.

• DeRooney
maar ook dit keer geen blijvende oplossing:
nu zitten ze in bovengenoemde opstelling, dan worden ze allebei gevonden, maar loopt het booten vast en krijg ik een flits te zien van een BSOD. waarna er opnieuw geboot wordt, en zo gaat het maar door. Of bij de reboot wordt alleen dimm 1 maar gedetecteerd waarna windows wel geladen kan worden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je de settings van de dimmen in de bios handmatig ingesteld of gebruik je de SPD settings?
Kijk eens naar de specs van de chips (niet de dimms) en stel op basis daarvan de timings etc in in de bios en kijk of het dan wat stabieler draait.

• DeRooney
Op de chips van het m-tec reepje kan ik geen bruikbare info vinden om in te voeren in mn bios.
op het merkloze reepje zit 1 stickertje met de info dat het gaat om een cl 2.5 reepje.
verder staat er niet zoveel op.
Ik heb ze beiden uitvoerig getest met memtest en beiden geven geen errors (mits afzonderlijk van elkaar getest).

Nu heb ik ook een nieuwe video kaart, en heb ik in het spel PES5 een aantal keer gehad dat het beeld ineens lichter werd of donkerder, alsof er een lamp uitgezet werd, maar ook dat de poppetjes ineens rood / roze werden. Dit hoort niet lijkt mij en ik vroeg me af of dit een pure grafische kaart kwestie is of dat ook het geheugen hiervoor kan zorgen.
het gaat om een point of view geforce fx5500.

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik weet uit ervaring van de MSI K7T 266 pro (je hebt de MSI toch ?)
dat die heel veel geheugenproblemen geeft met verschillende merken
enigste ik kan aanraden is of 2 dezelfde geheugens op proberen ze andersom te zetten dat wil nog wel is helpen
de timings lager zetten helpt ook vaak wat

en voor de rest blijft de MSI 266 mobo's gewoon zeikerds kwa geheugen en M-Tec is nou niet de beste fabrikant van geheugen

zoals al gezegt memtest is de beste oplossing

• DeRooney
met m-tec had ie nooit problemen. ik heb een merkloos reepje gekregen dat ik laatst besteld had (link staat ergens hier boven al). maar goed, dan moet ik maar vragen of ik een m-tec reepje kan krijgen ipv de huidige?

en euhm ik heb de msi inderdaad (wist niet dat er nog meer waren met dezelfde beschrijving)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 18:33
Ik ben het eens met de tip van Terw_Dan. Druk beide sims los in je mobo en kijk van elke wat de SPD waardes zijn. Pak hiervan de hoogste waarde en stel deze handmatig in.

Dat is denk ik nog de enige oploosing buiten een andere module aan te schaffen.

*Edit.. 20 euro voor een sim.... keuze lijkt mij dan vrij makkelijk*

[ Voor 12% gewijzigd door muppet99 op 10-12-2006 23:56 ]

Carpe Diem

• DeRooney
20 euro op een pc die bij mekaar al niet meer dan 100 euro waard zal zijn? (tenminste.. dat schat ik... met mn 1.2ghz duron... :S)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

muppet99 schreef op zondag 10 december 2006 @ 23:55:
Ik ben het eens met de tip van Terw_Dan. Druk beide sims los in je mobo en kijk van elke wat de SPD waardes zijn. Pak hiervan de hoogste waarde en stel deze handmatig in.
Kijk juist NIET naar de SPD. De SPD hoeft namelijk lang niet altijd te kloppen. Kijk liever wat de chips doen die op die dimm zitten en stel de bios adhv die info in.

• DeRooney
ik heb die nieuwe dimm hier voor mij liggen.
wat staat er op het het stickertje: TDLB3208-75L
256mb DDR266 CL 2.5 for desktop,
warranty void if removed.

op de zwarte chips zelf staat dit:
WMA
DR 3208-75
0438

met die 266 en die cl2.5 kan ik nog wat in de bios, maar de rest van de getallen is nutteloos?

• DeRooney
ik kan het nieuwe geheugen nu terug sturen waarbij ik t geld terug gestort krijg. Dan heb ik de mogelijkheid om (verzendkosten vrij) een 512mb 333mhz (pc2700) dimm toegestuurd te krijgen (met bijbetaling). Dat is dan een ander merk.
Ik kan ook via marktplaats een aopen socket a moederbord (Aopen Socket A AK79G
) kopen (20 ,-) en daarop proberen of mn huidige dimms wel samen willen werken. Alleen dat mobo is 333mhz = pc2700. Accepteert die ook pc2100?
Of ik kan het geheugen terug sturen en dan een 256mb kingston dimm kopen, of zelfs ook mn andere dimm via marktplaats verkopen en 512mb kingston dimm aanschaffen.
mijn 'oude' dimm heb ik voor 17,50 op marktplaats gezet (redelijk?).

Ik zit nu alleen in dubio wat ik zal doen...
Geen idee wat het slimste is....

[ Voor 4% gewijzigd door DeRooney op 11-12-2006 12:31 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De QVL (of testreport zoals MSI het noemt) erbij pakken.

http://www.msi.com.tw/htm...f/6380E_KT266A/memory.pdf

Hierin staat welke modules getest zijn en werken. Om max compatibility te garanderen moet je gewoon dimms kopen die goed getest zijn, dan weet je zeker dat het werkt.

• DeRooney
hoe moet ik dat report precies lezen?
er staat onder model een naam en de regel daaronder een code.
bij slot 123 staan soms drie naast elkaar, maar ook eronder.moet je dit per regel lezen?
zoals bij de micron 256 (de eerste van 256 mb bij pc2100). Daar staat in de bovenste regel een vink bij slot 1 en 2.
in de onderste regel staat een vink bij slot 1,2 en 3.

• DeRooney
nog meer info: de pc van mijn vader blijkt ook pc2100 geheugen te hebben. in die pc werken ze allebei prima (voor zover ik dat kan zeggen na 1x opstarten). Ik heb nu de micron dimm uit de pc van mijn vader in mijn pc zitten en de mtec in mijn vaders pc gestopt. ik heb hier nog geen problemen gehad met t geheugen terwijl ik de eerste keer met die andere 2 gelijk een BSOD had en de computer bleef rebooten.
Pagina: 1