Toon posts:

Camera/video beveiliging systeem bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een gebouw van een vereniging moet ik een video-camera beveiliging systeem bouwen.
Van een aantal bedrijven heb ik al offertes liggen, inclusief een recorder loopt dit tegen de 2000,00 aan, echter is de budget niet zo groot.

Ik heb van Marmitek beveiliging camera's gevonden, zie hier.
Echter weet ik niet via welke aansluiting je deze aansluit.

Mijn idee is om 5 camera's aan te schaffen en deze te koppelen op een windows systeem.

Ik heb een paar vragen;
- Wat voor aansluitingen hebben beveiligingscamera's?
- Is er hier software beschikbaar voor?
- Zal een 250GB schijf voldoen bij 24/7 opname met 5 camera's voor 24 uur lang?

Graag jullie ervaringen en meningen delen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Ik zou dit niet via een PC doen. De stabiliteit is toch iets minder (afhankelijk van de gebruikte hardware), je hebt aardige CPU power nodig voor encoding, en helemaal als je t met meerdere cams wilt doen. Verder heb je nog een 4-input kaart nodig.

Een goedkopere optie lijkt me een HD recorder, Samsung heeft bv hele mooie, kijk bv eens naar de SHR-2040P.
Dat is een 4-kanaals ding, 100fps (25 frames per cam dus, dus vloeiend beeld). Met 320Gb kost ie je rond de 1000 eur.

Verder heb je natuurlijk nog camera's nodig.

Een budget van 2000 eur is niet veel, ook als je het via een PC wilt doen niet. Voor de PC ben je ook al richting de 1000 eur kwijt (redelijk systeem, goede capturekaart, software erbij)

Dat Marmitek ding lijkt me ook niet alles. Draadloos... ervaring met draadloze videodingen is dat de kwaliteit brak is, lekker allemaal op de drukke 2.4Ghz band. Verder kan iedereen fijn meekijken, verwacht niet dat het versleuteld door de lucht gaat.

Verder zou ik voor bewaking zeker geen kleurencam doen. De lichtgevoeligheid van een kleurencamera is een stuk slechter dan een zwartwit ding. Zeker bij schermer/nacht zou ik zwartwit nemen, of je moet budget genoeg hebben voor GOEDE kleurencamera's. Zwartwit is een stuk duideljiker.

Tenslotte, wat wil je opnemen? Heb je nog outdoor behuizingen nodig? En houd er ook rekening mee dat je, buiten je eigen pand, niet zomaar alles mag filmen, laat staan opnemen.

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:25:
Ik zou dit niet via een PC doen. De stabiliteit is toch iets minder (afhankelijk van de gebruikte hardware), je hebt aardige CPU power nodig voor encoding, en helemaal als je t met meerdere cams wilt doen. Verder heb je nog een 4-input kaart nodig.
Ons budget voor de camera's is exclusief de computer systeem, hier hebben we een apart budget voor. Een computer systeem wordt zowiezo aangeschaft.
Een goedkopere optie lijkt me een HD recorder, Samsung heeft bv hele mooie, kijk bv eens naar de SHR-2040P.
Dat is een 4-kanaals ding, 100fps (25 frames per cam dus, dus vloeiend beeld). Met 320Gb kost ie je rond de 1000 eur.
Zoveel budget hebben wij niet, de offertes die we gekregen hebben waren allemaal tegen de 2000 euro, zo hoog is ons budget niet. Het is voor een simpel verenigings bedrijf.
De beveiliging is niet voor/tegen inbraak, maar tegen diefstal, er wordt wel eens spullen gesmokkeld naar buiten toe.

Kwaliteit verwachten we dus niet, als het maar zichtbaar is WIE de persoon is in kwesite.
Dat Marmitek ding lijkt me ook niet alles. Draadloos... ervaring met draadloze videodingen is dat de kwaliteit brak is, lekker allemaal op de drukke 2.4Ghz band. Verder kan iedereen fijn meekijken, verwacht niet dat het versleuteld door de lucht gaat.
Iedereen mag meekijken, het is gewoon om mensen te schrikken.
Verder zou ik voor bewaking zeker geen kleurencam doen. De lichtgevoeligheid van een kleurencamera is een stuk slechter dan een zwartwit ding. Zeker bij schermer/nacht zou ik zwartwit nemen, of je moet budget genoeg hebben voor GOEDE kleurencamera's. Zwartwit is een stuk duideljiker.

Tenslotte, wat wil je opnemen? Heb je nog outdoor behuizingen nodig? En houd er ook rekening mee dat je, buiten je eigen pand, niet zomaar alles mag filmen, laat staan opnemen.
Wat zijn goede zwart/witte camera's? Ze moeten in het donker kunnen opnemen, verder hoeft het geen andere functies te hebben.

Dus ik ben op zoek naar een budget oplossing.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Weet niet waarom mensen dat denken, maar voor het beeld van een camera op te nemen hem je nauwelijks cpu kracht nodig (een pentium 1 trekt dat met gemak), de camera (of capturekaart) spuugt namelijk al video uit wat je gewoon direct dan opslaan.
Zoiezo een betere optie, want dan verlies je gegarandeerd geen informatie door andere compressies erover.

2000 euro is wel te doen, maar zou zelf ook bedrade camera's nemen, kijk of je ergens 'oude' 2e hands z/w pal camera's kan vinden, gaan tegenwoordig toch langzaamaan weg, en spugen meestal gewoon PAL uit wat je in een capturekaart kan doen, haal dan gewoon een quad capturekaart (kosten minder dan 100 euro tegenwoordig) en duw die in een betrouwbare pc (en hang die niet aan internet :P)

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 22:42:
Weet niet waarom mensen dat denken, maar voor het beeld van een camera op te nemen hem je nauwelijks cpu kracht nodig (een pentium 1 trekt dat met gemak), de camera (of capturekaart) spuugt namelijk al video uit wat je gewoon direct dan opslaan.
Zoiezo een betere optie, want dan verlies je gegarandeerd geen informatie door andere compressies erover.

2000 euro is wel te doen, maar zou zelf ook bedrade camera's nemen, kijk of je ergens 'oude' 2e hands z/w pal camera's kan vinden, gaan tegenwoordig toch langzaamaan weg, en spugen meestal gewoon PAL uit wat je in een capturekaart kan doen, haal dan gewoon een quad capturekaart (kosten minder dan 100 euro tegenwoordig) en duw die in een betrouwbare pc (en hang die niet aan internet :P)
Ik dacht ook altijd van niet. Net op een website een calculator gevonden, voor 5 camera's heb ik een 4,5GHz processor nodig volgens de calculatie.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
SA007 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 22:42:

Veel budget quadkaarten hebben een lage framerate (24fps ofzo, dat dus delen over de 4 poorten). Daarnaast is, als je het niet encoded, het dus raw avi. Kwa CPU trekt een P1 dat idd wel, alleen de harddisk niet, zowel kwa ruimte als kwa snelheid.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 23:20:
[...]

Ik dacht ook altijd van niet. Net op een website een calculator gevonden, voor 5 camera's heb ik een 4,5GHz processor nodig volgens de calculatie.
4,5GHz processor? Een (goede) capturekaart doet hardwarematige scaling, multiplexing en encoding, waardoor er een direct-to-disk videostream in een bepaalde encapsulation uitgevoerd wordt. Er zijn volgens mij zelfs multi-port capturekaarten waar een geintegreerde IDE of SCSI bus op zit, zodat opslag van de video kan gebeuren buiten de aansturende hard/software om.

Er zijn ook complete kant-en-klaar pakketten beschikbaar die voor +/- 500 USD een mooie start bieden: link

Als alternatief zou je eens kunnen kijken naar een hardwarematige multiplexer en daar een time-lapse 24/96H recorder aan kunnen hangen, zo'n recorder kan elke X seconden een beeldje van elke camera op de tape opslaan, of de beeldjes samenvoegen in 1 frame met een kwart van de kwaliteit...dit is voor beveiligingsdoeleinden vaak meer dan voldoende om personen of gebeurtenissen vast te leggen. Tevens kun je dan gewoon elke dag de tape er uit trekken en een nieuwe er in jassen...tapes buiten 't pand opslaan en je bent ook voor brand en latere inbraken gevrijwaard qua bewijsmateriaal van eerdere incidenten. Kijk hiervoor eens in de EZwatch store

Ik denk dat dit nog voordeliger kan uitpakken voor je, daarnaast is het makkelijk te integreren met je alarmsysteem, bij een melding wordt er een timestamp in de tijdcode van de tape gemarkeerd, zodat je er gelijk naartoe kunt skippen.

[ Voor 14% gewijzigd door MissingDog op 06-12-2006 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
MissingDog schreef op woensdag 06 december 2006 @ 23:29:
[...]

Er zijn ook complete kant-en-klaar pakketten beschikbaar die voor +/- 500 USD een mooie start bieden: link
Dit ziet er inderdaad niet verkeerd uit.
Eens meer informatie over mail vragen.
Als alternatief zou je eens kunnen kijken naar een hardwarematige multiplexer en daar een time-lapse 24/96H recorder aan kunnen hangen, zo'n recorder kan elke X seconden een beeldje van elke camera op de tape opslaan, of de beeldjes samenvoegen in 1 frame met een kwart van de kwaliteit...dit is voor beveiligingsdoeleinden vaak meer dan voldoende om personen of gebeurtenissen vast te leggen. Tevens kun je dan gewoon elke dag de tape er uit trekken en een nieuwe er in jassen...tapes buiten 't pand opslaan en je bent ook voor brand en latere inbraken gevrijwaard qua bewijsmateriaal van eerdere incidenten. Kijk hiervoor eens in de EZwatch store

Ik denk dat dit nog voordeliger kan uitpakken voor je, daarnaast is het makkelijk te integreren met je alarmsysteem, bij een melding wordt er een timestamp in de tijdcode van de tape gemarkeerd, zodat je er gelijk naartoe kunt skippen.
Het lijkt een nettere systeem, maar komt uiteindelijk wel weer duurder uit, boven ons budget.
Zo een recorder kost je al 310 USD, daarbij moet je nog de benodigde 4 of 5 camera's aanschaffen.
Pagina: 1