Toon posts:

[XP] Rechten tot map

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik voor een nieuwe installatie van mijn computer, de map 'Mijn documenten'
op een USB-HDD heb gezet.

Nu heb ik mijn computer opnieuw geinstalleerd, maar als ik dan die mijn documenten op de USB-HDD open dan zie ik wel alle bestanden staan, maar vervolgens kan ik niks openen.
Dan is de melding dat de toegang geweigerd is.
Tevens als ik bijvoorbeeld een *.txt bestandje kopieer naar het bureaublad, dan komt de melding:
kan read-me niet kopieren, de toegang is geweigerd.

Ik kan geen duidelijke oplossing hiervoor vinden, en ik ben niet echt een systeembeheerder.
Kan iemand mij misschien helpen?

• Ri_ck
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09-2010
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:16:
Het probleem is dat ik voor een nieuwe installatie van mijn computer, de map 'Mijn documenten'
op een USB-HDD heb gezet.

Nu heb ik mijn computer opnieuw geinstalleerd, maar als ik dan die mijn documenten op de USB-HDD open dan zie ik wel alle bestanden staan, maar vervolgens kan ik niks openen.
Dan is de melding dat de toegang geweigerd is.
Tevens als ik bijvoorbeeld een *.txt bestandje kopieer naar het bureaublad, dan komt de melding:
kan read-me niet kopieren, de toegang is geweigerd.

Ik kan geen duidelijke oplossing hiervoor vinden, en ik ben niet echt een systeembeheerder.
Kan iemand mij misschien helpen?
Om rechten tot deze map te krijgen moet je inloggen in veilige modus dan eigenschappen van de desbetreffende map dan toegangsbeheer en de juiste gebruiker alle rechten geven

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Inloggen met Administrator rechten op je XP PC daarna met explorer naar je USB diskie. Eigenschappen van de disk. Tabblad security. knop Advanced, Tablad ownership (3e), dan onweship nemen (apply to this folder en subfolders). Daarna OK, Administrators toevoegen met Full control en dan weer OK.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21
Instructies voor xp professional:

1) In de verkenner ga in het menu naar tools|folder options, dan tabblad view, en zorg dat de optie 'use simple filesharing (recommended)' uitstaat
2) Bij de folder waar je de rechten wilt terugkrijgen, rechtsklik en kies voor properties, dan tabblad security en klik op advanced. In dat scherm tabblad owner. Kies jouw naam, en vink dan de optie 'replace owner on subcontainers and objects' aan.
3) klik een paar keer ok zodat alle schermpjes weg zijn

Termen bij nederlandse versie (hier moet ik een beetje gokken hoe alles heet):
1) Menu 'Extra|map opties", tabblad 'beeld', optie 'gebruik eenvoudige bestandsdeling'
2) properties = eigenschappen, security = beveiliging, advanced = geavanceerd, owner = eigenaar

[ Voor 14% gewijzigd door sewer op 06-12-2006 17:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
De bestanden waren gecodeerd voor beveiliging
Afbeeldingslocatie: http://files.fire-wire.net/untitled.bmp

Als ik die bestanden wil restoren, krijg ik de foutmelding
Afbeeldingslocatie: http://files.fire-wire.net/untitled2.bmp

Wat nu verder?
Docementen die niet beveiligd zijn kan ik nu wel benaderen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 17:43 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb je de originele Windows installatie nog draaien waar de bestanden mee zijn gecodeerd? Zo niet dan heb ik heel slecht nieuws voor je. Is niet meer terug te halen.

Onder Windows werkt EFS met een twee sleutels, 1 sleutel voor de user en 1 sleutel voor de administrator. Een bestand is te decrypten met één van deze sleutels. Deze sleutels worden opgeslagen in het profiel/key store van de administrator en gebruiker. Zolang 1 van deze gebruikers nog bestaat is de data terug te halen is de PC opnieuw ingericht (nieuwe windows installatie) dan ben je de data gewoon kwijt. Je kan met brute force proberen de key te achterhalen, maar daar heb je Powercows RC5 kracht voor nodig en 2 jaar geduld.........

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21
Je hebt dus bewust een keer die EFS (Encrypting File System) aangezet voor je bestanden? Ik weet er verder helaas niets vanaf, je kan zeker niet gewoon het vinkje weer uitzetten? :P

[ Voor 20% gewijzigd door sewer op 06-12-2006 17:54 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat Wim-Bart zegt, er is weinig aan te doen als je de sleutel kwijt bent :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter